Siemens Oven functieknop gril/hetelucht alleen gril, functie hetelucht ok

Sinds deze week (de hitte?) doet van de siemens oven E.nr.: HB55054 /03
FD 8106
de functieknop het gedeeltelijk goed:
stand hete lucht + gril: alleen de gril doet het
stand hete lucht: werkt goed
stand gril: werkt goed

Gebruiken eigenlijk het meest de stand hete lucht/gril, slijtage van een standenmodule of iets veel goedkopers?

Sowieso een onvolledig Enr. . Mss foto? Dan kunnen we de schema's er bij halen.
Edit: ah een hb55054/03 dan kunnen we de 13 andere elimineren.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 12 augustus 2020 19:13:34 (29%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie in het exploded view en in het elektrische schema geen warme lucht weerstand zitten . Dit gebeurt wel meer . Het is een besparingsoverweging, dus een budget versie. De warme lucht gebeurt door het inschakelen vd ventilator in combinatie met de traditionele oven. Als de grill/warmelucht combi niet gaat vermoed ik dat 1 van de verwarmingselementen toch stuk is. Aangezien het bovenste element maar 1 weerstand en 2 aansluitingen heeft en omdat je meld dat de bovenste gaat (ben je er zeker van?) gaat deze niet stuk zijn. De onderste heeft wel 2 elementen dus 1 vd 2 zouden wel eens stuk kunnen zijn. Je ziet ze niet zitten dus dat is meten geblazen. Een elektronisch probleem kan natuurlijk ook of een schakelaar probleem. Beginnen bij het simpelste, de onderste weerstand dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oven van Juni 2001 ter info. Ik vermoed een schakeldeck verbrand, nieuwe schakelaar plaatsen en probleem is weer opgelost!

Op 12 augustus 2020 19:25:34 schreef EricN:
Ik ....... Je ziet ze niet zitten dus dat is meten geblazen. Een elektronisch probleem kan natuurlijk ook of een schakelaar probleem. Beginnen bij het simpelste, de onderste weerstand dus.

Dank voor de info, in jouw bijlagen zie ik niet waar ik de onderste weerstand kan vinden, kun je mij op weg helpen?

Onderdeel (00)215682 op exploded view. Alleen de klemmen zullen zichtbaar zijn onderaan de achterzijde.
Edit. Ik verwacht 4 klemmen. Buitenste 2 een element en binnenste 2 het andere element (orde 50a100ohm)

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 13 augustus 2020 11:51:32 (34%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 13 augustus 2020 11:29:06 schreef EricN:
Onderdeel (00)215682 op exploded view. Alleen de klemmen zullen zichtbaar zijn onderaan de achterzijde.

ga ik checken, dank je

Meestal geen problemen met de elementen, wel met de vermogensschakelaars

Op 13 augustus 2020 19:17:32 schreef smd:
Meestal geen problemen met de elementen, wel met de vermogensschakelaars

... je bedoelt niet de functie-schakelaar..? Kun je dat eventueel op een exploded view aanwijzen welke?

Yep, de rood omcircelde.. Controleer dekken of deze OK zijn, elementen checken en thermostaten/ clixons. Laatste optie is relais