Panasonic nv-j47 error code

panasonic nv-j47, als ik deze insteek geeft hij de klok 0:00 E0 wat denk ik de foutcode is, volgens het service manual staat hierbij normal, dus weet niet echt wat er aan de hand, hij reageert niet op de knoppen van het toestel of afstandsbediening, alleen geeft die een beep toon als ge een verkeerde toets op de vcr of afstandsbediening drukt, wat die dus ook doet als die normaal werkt.

Hij neemt de cassette ook binnen, heel normaal maar kan hem nu ook niet meer uitslikken, de headdrum begint ook te draaien en valt daarna stil zoals het altijd is.

Weet iemand wat de oorzaak is?

Ik zou beginnen met de modeswitch schoon te maken.

Mvg Tien.

maartenbakker

Golden Member

E0 klinkt als SCART dus dat is misschien niet de fout.

Bekende fout naast de modeswitch zijn de elco's in de voeding, maar dan reageert hij vaak nog wat vreemder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Was vaak een 1uf 100 volt elco tje in de voeding maar dan deed ie helemaal niets.
Verwarmen met fohn starte de voeding dan nog wel op en dan wist je genoeg.
Zou wel eens kunnen Maarten dat dat inderdaad "extern 0" zou kunnen zijn.

Mvg Tien.

[Bericht gewijzigd door Tien op zaterdag 8 augustus 2020 15:25:05 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Bij andere elco's kan hij gaan staan klapperen, of het display dimt als het loopwerk iets doet of je hebt visgraatstoringen in beeld. Niet precies de storing van de TS dus ik zou inderdaad beginnen met de modeswitch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ter correctie hij reageert niet op de knoppen van de afstandsbediening of het toestel

Als video opstart en herkent niet goed de functie schakelaar, gaat de bediening ook niet lekker, hoogop aan/ uit knop.. Reinig eerst deze E0 is scart IDD

ik ga zoiezo de elcos in de voeding vervangen en de spanningen eens nameten, modeswitch is moelijk te demonteren bij deze, moet ik nog even uitzoeken.

als ik video insteek gaat hij in een soort zelftest wat normaal is, dus de band begint even te draaien en enkele klikken, allemaal normaal, ook slikte hij een cassette prima in, juist dat er geen enkele knop reageert dus nu kan hem er ook niet uit, maar dat lijkt me dat de modeswitch ok is.

Display staat dus ook gewoon stil op 0:00 E0.

alle printplaten ook eens gedemonteerd, nagekeken op zichtbare gebreken of slechte contacten maar ziet er allemaal nog prima uit

als er veel te veel licht op de optosensoren valt wil ie ook niet meer. Zet er even de kap (los is ok )op, als test.

werkt het clock knopje wel? kan zijn dat ie eerst een tijd moet hebben omdat de backup cel leeg is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Modeswitch demonteren valt mee. Je hebt wel zuiglitze nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Optosensor werkt, knopje van de klok reageert het toestel niet op ook zoals aan/uit of eject.
Omdat er een cassette in zit kan ik al niet aan de modeswitch, de schroef hiervan zit eronder.

Zou de backup batterij aan de oorzaak kunnen liggen? Denk dit of elcos in de voeding en dan verder zoeken.

Je kan de casstte vrij eenvoudig verwijderen. draai aan de capstanmotor en duw de electromagneet even in . Ga je de goeie kant op dan begint die te unloaden. Duurt wel even..

En niet door proberen te draaien als het niet gaat want dan draai je de boel kapot.

Had dit model geen backup/goldcap condensator want zo te lezen zijn de klokinstellingen ook verdwenen. Als er een backup/goldcap condensator gemonteerd is kan die de boel ook in de war sturen.

maartenbakker

Golden Member

Als die nog goed is, loopt de klok er minder dan een dag op, als ik me goed herinner. En in de praktijk zal die vaak al jaren stuk zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die heeft een backup condensator die wss aan vervanging toe is, als het toestel aan staat heb ik 5v, als ik hem uittrek zit ik nog rond 2,5v en minder dus gaar, ook na lang insteken.

Volgens het service manual moet dit 5v zijn maar ik denk dat dit niet aan de oorzaak ligt.

De voeding uitgangsspanningen meten prima volgens het service manual, heb wel een setje condensator liggen om hem eventueel te reviseren.

Ik was aan het denken dat het probleem mss bij de grote ic onder het display ligt, die stuurt het scherm en ook de knoppen van het toestel en het infrarood gedeelte van de afstandsbediening, zo ver ik er uit ben, en het is juist dit wat het niet doet.. zou daar eens willen meten.

Zie bijlage

Op pagina 4-8 timer & key board staat op de ic bij pin 16 power fail, iemand een idee wat de bedoeling is op het schema?

Het grote processor ic onder het display is het zeker niet want als die defect zou zijn doet de recorder het helemaal niet meer. Eerst de backup condensator vervangen want een defecte kan de processor behoorlijk in de war sturen.

Is een mechanisch iets of 12V is weg evt. Backup condensator of supercap is niet de oorzaak.. Er zitten ook een soort van zekeringen of CP gemarkeerd, deze kan er 1 van defect zijn op moederbord

Op 10 augustus 2020 23:27:13 schreef kevintjeuh88:

Op pagina 4-8 timer & key board staat op de ic bij pin 16 power fail, iemand een idee wat de bedoeling is op het schema?

Power fail is een ingang, die het timer IC waarschuwt dat iemand bvb de netstekker er heeft uitgetrokken en het tijd wordt alle activiteiten af te sluiten...(en naar back-up clock over te gaan)

Die supercap lijkt me niet de oorzaak, in bedrijf krijgt die gewoon 5v op dit circuit zoals het hoort, ik heb zelf nog een oudere panasonic waarvan deze het ook niet doet maar het toestel doet het prima.

Nu nog even de spanningen en rails nameten op het moederbord, en zekeringen zoeken.

Waarvan ik denk dat het display ic er mss iets mee te maken heeft is omdat deze het hele front paneel aanstuurt en dit is juist wat niet werkt, de knoppen doen het nog volgens mij maar iets op dit ic zegt van mag niet ofzo, ge kunt nog steeds een verkeerde toets duwen en het toestel begint te piepen, ook met de remote als ge een verkeerd programma doorstuurt. Dus het ic zit mss in een soort lock... Maar dit kan ook van het moederbord komen natuurlijk..

En ook als je de 2 ribbon naar het front uittrekt doet het toestel nog steeds een zelftest bij opstarten en wss evengoed een cassette inslikken,dus de bediening zit gewoon vast door externe factor..

Spanningen van de voeding waren ok, heb de condensatoren toch maar preventief vervangen, maakt geen verschil

Als moederbord een spanning mist door defecte CP zekering, reageert deze hetzelfde

Ben de zekeringen aan het zoeken op schema maar vind ze niet op moment, iemand een idee waar?

Op schema staat er CP bij en zijn rechthoekige zwarte zekeringen van 0ng 3x8x 5 mm..

maartenbakker

Golden Member

Kunnen op transistoren lijken maar dan met 2 in plaats van 3 pootjes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 augustus 2020 19:39:20 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."