signal tracer type ST4

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Dat is die met de oranje kaft? Had ik ook ooit.1 keer uitgeleend,nooit meer teruggezien.

De transfo is dus niet origineel. Op de transfo zijn nog aansluitingen die niet gebruikt zijn. Ik zal de transfo eens grondig bekijken, mogelijks is er een ongebruikte 240V aansluiting. Als het niet anders kan zoek ik een andere transfo. Wat die elco's van 68 µF betreft zal ik deze niet vervangen. 47 µF met een hoge werkspanning heb ik niet liggen.
gn, Marc

mijn editie van het buizenboek is van november 1976 (17de editie).
Hoeveel edities zouden er zijn ?

Hubie

Special Member

Op 13 augustus 2020 20:55:58 schreef VORENUS:
mijn editie van het buizenboek is van november 1976 (17de editie).
Hoeveel edities zouden er zijn ?

Ik denk dat die de laatste was.
Begin jaren 80 was het einde verhaal Amroh/muiderkring.
De laatste stuiptrekkingen waren transformators verkopen.
correct me if i'm wrong.

Edit\ Zie correctie hieronder. Thanks Hugo

Hugo Welther

Moderator

Op 13 augustus 2020 20:55:58 schreef VORENUS:
mijn editie van het buizenboek is van november 1976 (17de editie).
Hoeveel edities zouden er zijn ?

Men is begonnen in 1955 en dan elk jaar een nieuwe editie.
Ik heb hier de 5e (bruin), 12e (zwart), 15e (blauw) en een hele oude zonder de kaft.
De laatste uitgave was volgens mij met een oranje kaft.

Amroh/Muiderkrnig is pas in ergens in 2002 teloor gegaan.
http://became.nl/amroh/Geschiedenis%20AMROH/historie1.htm
RB is tot ergens in de jaren 199x uitgegeven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Toen ik een tijdje terug een doos buizen overnam van iemand kwam ik deze uit 1949 resp 1948 tegen op de bodem, ook wel leuk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Aisberg is een bekende naam, die schreef boeken over radio en TV en werden door Kluwer uitgegeven. Leuk hoor, allemaal mooi vintage!

Wat verder gewerkt aan mijn signal tracer.

Om de spanningen op een aanvaardbare waardes te krijgen zag ik maar één oplossing en dat was het vervangen van de transformator. Deze heb ik gesloopt uit een oud Siemens radio. (had geen waarde meer gezien de kast ontbrak) De hoogspanningswikkeling heeft geen middenaftaking wat een bijkomend probleem opleverde. Heb de EZ80 vervangen door een diodebrug (B 250 C 75).
Ook nog enkele extra C's (C14en C15), een dubbelpolige schakelaar en een chassisstuk voor voedingskabel bij geplaatst.

Op het aangepaste schema heb ik enkel meetwaarden vermeld.

Na behoorlijk wat werk kan het kastje dicht. Enkel nog een RF-probe maken want deze was er ook niet bij.

gn, Marc

Jinny

Golden Member

Beetje offtopic, dat er nog zoveel van die buizenboekjes rondzwerven.
Ik moet er hier ook nog twee hebben, een oranje uit '73 en een oudere rode ergens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Leuk, dan kan je bijv. AM modulatie meten met die OA 85 in de detector probe. Ik had ook zoiets gemaakt, een beetje lomp ingebouwd in een aluminium kleinbeeldfilm kokertje met schroefdop. Mooi, dat het nu allemaal goed werkt!

hobby luke

Honourable Member

Hallo,
Ik heb mij eens beziggehouden met het toestel:
Alle weerstanden en capaciteiten nagemeten, deze waren OK.
De buizen verwijderd, behalve de EZ80 en een weerstand van 470K tussen de kathode en C9 geplaatst.
Het toestel ingeschakeld en regelmatig de spanning gecontroleerd .
Dan de buizen teruggeplaatst en het toestel ingeschakeld.
Op C9 had ik 340 volt en op C10 280 volt.
Die 340 volt stond dus ook op de bus met vermelding “250 volt” en ook op een anode van de EM83.
Die EM83 gaf een zeer klaar groen licht van boven tot onder.
Toen heb ik gemerkt dat de anode en de "250 volt" bus, aangesloten was op C9 en niet op C10 zoals in het schema getekend (schema uit link in startpost).
Dit heb ik aangepast, maar nu licht de EM83 enkel nog zeer klaar op in het bovenste deel:

Ik denk nu ook te weten waarom van de EZ80 maar 1 anode gebruikt wordt:
Ik heb 1 anode losgekoppeld en de spanningen zijn nu als volgt:
Ongeveer 297 volt op C9 en 253 volt op C10 wat beter overeenkomt met het schema.
Waarom bij mij de 2 anodes aangesloten zijn en de "250 volt" bus op C9, begrijp ik ook niet.
Mijn schema klopt trouwens ook niet helemaal met dat uit de startpost, was dit misschien een zelfbouw toestel(dan zou er toch een bouwbeschrijving moeten bijzitten)?

MVG,
Luc.

RAAF12

Golden Member

Die weerstand op de buisvoet gesoldeerd van de EM83 is ook anders bij @VORENUS resp. 1MΩ en 470k.
Hier wat meer info over de buis http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mag_Augen/Faec…
Je zou een testschakeling kunnen bouwen volgens de specs om te kijken of de buis goed is, of dat het aan de aansturing ligt dat de buis geen egaal licht uitstraalt. Zo te zien op de foto wordt de buis buiten het werkgebied gebruikt.

het zou beter zijn dat het schema in de startpost wordt verwijderd. Ik had foutjes getekend. Heb ik later rechtgezet. Ik weet niet hoe ik dit eerste schema kan verwijderen. gn, Marc

Arco

Special Member

Druk op 'Edit' -> 'Verwijderen'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Bijlages
plaatje.jpg ??? kB Plaats in bericht Verwijderen

1. edit
2. verwijderen
3. posten

hartelijke dank. Heb het schema nu verwijderd.

Nu is enkel nog het correcte schema terug te vinden alsook een schema waarin ik de EZ80 heb vervangen door een bruggelijkrichter. Ik kon niet anders gezien het feit dat ik een andere transformator heb ingebouwd waarvan de HSP wikkeling geen middenaftaking heeft. Ik hoop dat het eerste schema door niet te veel leden is gedownload. Gn, Marc

Zopas een RF-probe gebouwd. Iemand enig idee wat ik voor de behuizing heb gebruikt ?

Ik voel dat de probe niet spanningsvrij is. Zal komen van de 2 C's die ik heb toegevoegd. (2x 4,7nF aan dubbelpolige schakelaar) Waren ook aanwezig in de radio waar ik de transformator uit heb gesloopt. Ik zal ze verwijderen.

gn, Marc

Op 23 augustus 2020 23:07:43 schreef VORENUS:

Ik voel dat de probe niet spanningsvrij is. Zal komen van de 2 C's die ik heb toegevoegd. (2x 4,7nF aan dubbelpolige schakelaar) Waren ook aanwezig in de radio waar ik de transformator uit heb gesloopt. Ik zal ze verwijderen.

gn, Marc

zeker doen. Die twee C's maken de tracer gewoon onbruikbaar voor kleine signalen. (en hebben tevens geen nut)