Miele ELP160

Hallo allemaal .
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar heeft er iemand een Liele vermogenprint liggen type ELP160 ?
Print heeft water gehad en lijkt onherstelbaar.
Daarom ben ik op zoek naar een ander print .
Mvg.

Jan

Hoi,

Als je eens wist hoeveel water gebruikt wordt bij fabricage van elektronica.

Gewoon eerst eens droog maken en goed reinigen. Of is er wat uitgebrand?

Post anders een foto, dan kan ik zien of er iets op de PCB zit wat niet tegen water kan, als een open relais.

Werd hij nat terwijl er spanning op stond?

Hoeben,
er is een verbrande plek op de print daar waar 2 printbanen lopen .
Daar is dus alvast een stevige kortsluiting geweest .
Ik heb deze proper gemaakt , door gesneden en vervangen door draadjes .
Bovendien was IGBT stuk en ook deze heb ik vervangen .
Eea is gebeurt tijdens het wassen ( flexibel losgekomen).
Als machine wordt opgezet ( zonder op start te drukken) dan gaat motor direct naar hoog toerental met even daarna de melding F50 . Er is dus duidelijk iets mis in het motorcircuit . Ook na het vervangen van IGBT en printbanen blijft dezelfde fout .
In bijlage enkele foto's .

Jan

Welk model machine? W... Regio

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 14 augustus 2020 17:20:13 (13%)

Op de bovenkant van de PCB is ook een stuk spoor weg, zo lijkt het op de foto maar ik zie geen draad. Kijk eens even na? Of is het gewoon hoe het licht erop valt?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 14 augustus 2020 18:03:30 (15%)

Net gekeken,
print is gewoon vrij vuil .
Daar waar printbaan lijkt weg te zijn had ik de print vast gepakt .
Daarom leek het alsof printaan weg is maar is nog OK .

jan

Print kan je gerust eens een Dreft sopje geven met de kwast alle kieren en gaatjes reinigen, met compressor afblazen en met de fohn na. Knapt print aanzienlijk van op !! Dan eens kijken wat er werkelijk loos is.. ELP160 is niet zomaar uitwisselbaar, daar deel van programma er in zit, kan alleen uit identiek toestel anders werkt een deel van je programma niet of tijden kloppen niet meer..

Doet van de broeck op de aanschotsebaan geen afbraakstukken? Ik ben er nog nooit geweest en weet niet hoe veel hij voor afbraak vraagt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Misschien heb je iets aan dit adres:

https://youfixit.eu/

Ik reinig printplaten altijd eerst met LR.
Maar het feit dat je zelf al aan de print hebt gewerkt vinden ze niet fijn daar.

Altijd nog goedkoper dan een nieuwe MIELE...
Een nieuwe printplaat zag ik op ebay staan, pittige prijs trouwens.

Er ist wieder da...

@JanEB: Die IGBT regelt inderdaad de motorsnelheid. Als die in sluiting ligt heb je precies wat je beschrijft. Als die machine direct gaat spinnen bij netstroom inschakelen moet je zo goed als direct vanaf die IGBT richting de motor gaan zoeken. Toch niet meteen terug kapot gegaan na vervangen?
F50 krijg je ook als hij draaibeweging ziet als die er niet hoort te zijn.
Achter die IGBT zit ergens een wisselrelais. Kijk eens na dat dat niet vastplakt. Dan heb je ook wel gekke dingen.

@hobby-ist,
Ik ben noch een moderator, noch iemand die een ander wil aanvallen, stoken oid.; op voorhand al excuses voor wat ik nu ga schrijven, maar het moet me even van het hart.

Ik ben al een tijdje aanwezig op dit forum en het valt me op dat vaak als jij ergens wat post in een topic waar het over een defecte printplaat gaat, jij de TS altijd probeert te overtuigen het herstellen van de print uit te besteden.
Als ik hier door de mede-forummers nu ga afgeschoten worden, zal ik hier zeker nooit meer op terugkomen.
Ik vind dit ergens natuurlijk positief dat je de TS op één of andere manier probeert verder te helpen met zijn defect. Echter is het hier uiteindelijk een hobbyforum waarin we aan elkaar raad vragen om iets opgelost te krijgen louter voor de fun, of om met evt. wat bij te leren kosten te besparen.

Ben zelf dagelijks met Miele bezig, ik weet maar al te goed wat die printen kosten. Dat weten de "herstellers" zoals jij erg vaak aanbeveelt ook.
Nogmaals pols ik een beetje naar het idee van anderen hier, maar ik vind het hier ongepast die reclame voor youfixit dinges.

Op 14 augustus 2020 18:38:56 schreef smd:
Print kan je gerust eens een Dreft sopje geven met de kwast alle kieren en gaatjes reinigen, met compressor afblazen en met de fohn na.

In Singapore kreeg ik wel eens een aanbieding van een lokaal bedrijf om versmeerde printen ultrasoon door hun te laten behandelen. Persoonlijk was ik daar altijd huiverig voor en heb het eigenlijk nooit aangedurfd een PCB van USD 10.000 voor langere tijd onder te laten dompelen.

ja Beeldbuisje, ik vermoed ook dat hobby-ist een contract heeft (of is/ werkt er) met You Fixit welke gewoon een regelrechte poot uitrukt voor 10 min werk vaak. Ik bestel de trafo's nog steeds voor de EL 150 printen, deze kosten bij hem 36 Euro, inkoop betaal ik er 14 Eu voor.

Ik geloof niet dat de print total loss is.. Mieles ondanks waterschade zijn prima te herstellen. Enigste is bij deze types is als Voedings IC ontploft, vaak processor meeneemt..

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 15 augustus 2020 18:41:22 (15%)

Op 15 augustus 2020 18:38:28 schreef smd:
Enigste is bij deze types is als Voedings IC ontploft, vaak processor meeneemt..

Helaas, sinds ze bij Miele het begrip "galvanische" scheiding niet meer kennen staat een klein (voedings) defect gelijk aan een drama.
Als we bij de vaatwassers 15 jaar geleden van de G6XX serie naar de G1XXX serie gingen, stonden we op de zaak er perplex van wat die sturingen aankonden. Die waren gewoonweg niet stuk te krijgen (op de F78 in de G1532 na).
Dat hebben ze nadien wel eventjes aangepast. De €€€tjes moeten uiteraard blijven rollen. ;(

Die f78 was toch ook in de meeste gevallen maar een cap(0,1uF of was het 0,22)? Of heb je nog andere defecten met betrekking tot die f78 gehad op de stuurprint?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb nog nooit de gelegenheid gehad hier eens echt achter te zoeken.
In een afgedankte G5XXX ben ik daar eens mee bezig geweest. In die 14 en zoveel volt voeding naar de circulatiepomp zaten ergens optocouplers in herinner ik me.
Met koude spray daarop spuiten deed de spanning naar de normale waarde gaan, deze weer zeer gericht opwarmen liet de spanning een duik nemen.

Die zijn nog vervangen geweest, maar voor ik het toestel goed en wel kon testen werd het winter. De machine stond in mijn tuinhuis zonder verwarming, gedoe.... Lang verhaal kort, tegen de zomer erop zat de circulatiepomp compleet vast waardoor verder testen niet meer mogelijk was.
Die machine is als donortoestel naar een vriend gegaan toen.

Concreet: ik heb er dus geen flauw benul van wat die F78 in die sturing precies als oorzaak heeft.

De keren dat ik f78 had was of terwel een probleem met een lekkende motor ofwel een verlopen MKS van 0,047uF (nu herinner me ik terug de waarde). Die kleine grijze, je weet wel, die overal in zitten en verlopen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goed om weten, als ik nog eens zo'n sturing heb die dat veroorzaakt ga ik dat eens nakijken.

Wel gek dat dalende 14V voor de pomp dan juist gaat dalen bij opwarmen. Bij slechte condensatoren zou ik verwachten dat het net beter gaat bij opwarmen...

De post gaat wel over de g1xxx. Bij de nieuwere g5xxx kan het anders liggen. De fuctie vd condensator is niet voeding.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 15 augustus 2020 10:46:58 schreef Beeldbuisje:
@hobby-ist,
Ik ben noch een moderator, noch iemand die een ander wil aanvallen, stoken oid.; op voorhand al excuses voor wat ik nu ga schrijven, maar het moet me even van het hart.

Ik ben al een tijdje aanwezig op dit forum en het valt me op dat vaak als jij ergens wat post in een topic waar het over een defecte printplaat gaat, jij de TS altijd probeert te overtuigen het herstellen van de print uit te besteden.
Als ik hier door de mede-forummers nu ga afgeschoten worden, zal ik hier zeker nooit meer op terugkomen.
Ik vind dit ergens natuurlijk positief dat je de TS op één of andere manier probeert verder te helpen met zijn defect. Echter is het hier uiteindelijk een hobbyforum waarin we aan elkaar raad vragen om iets opgelost te krijgen louter voor de fun, of om met evt. wat bij te leren kosten te besparen.

Ben zelf dagelijks met Miele bezig, ik weet maar al te goed wat die printen kosten. Dat weten de "herstellers" zoals jij erg vaak aanbeveelt ook.
Nogmaals pols ik een beetje naar het idee van anderen hier, maar ik vind het hier ongepast die reclame voor youfixit dinges.

YouFixIt en dat soort prutsers sowieso http://i.fok.nl/s/emo.gif Euromaxx is ook zo'n eentje en die is ook nog niet echt iemand waar je van zou zeggen dat hij betrouwbaar is. YFI heeft me wel een keer geholpen met een W442 waar de print verkeerd ingesteld stond, dat weer wel. Maar zou ik mijn printen daarheen sturen? Nah.

@topic: TS, heb je al op Marktplaats gekeken of iemand niet toevallig een machine heeft met kapot trommelkruis oid?

Of dit, is wel een ELP162: https://link.marktplaats.nl/m1587443713 staan verder geen defecte machines of ELP160 printplaten op marktplaats. eBay-Kleinanzeigen is ook een goede optie trouwens!

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!