Zwakstroom op hor zetten

Hi, ik ben nieuw hier, mijn naam is Han en woon in Filipijnen.
Ik heb in mijn huis e nkrl bovenramen met muskietengaas maar die laten weinig wind of lucht door.
Nu dacht ik aan was ruimer (muskieten) gaas en die onder zwakstroom zetten zodat het werkt als een muskieten val die we kennen met dat blauwe licht.
Voor de duidelijkheid, het zijn alleen bovenraampjes en niemand komt onder stroom te staan.
Is dat mogelijk, welke materialen zijn geschikt en hoe zou ik dat moeten aansluiten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Welke "stroom" denk je te gaan gebruiken?

En wat gebruik je als gaas?

Wil je een mug (of ander gedierte) doden dan moet deze mug wel een potentiaalverschil hebben!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 augustus 2020 05:40:55 schreef Toeternietoe:
Wil je een mug (of ander gedierte) doden dan moet deze mug wel een potentiaalverschil hebben!

Daarom plaats je twee stukken fijn gaas tegen over elkaar.
Op de ene zet je een spanning en op de andere zet je spanning.
De nadruk is hier spanning omdat dit voldoende moet zijn,in serie zet je twee stroom begrenzende weerstanden.
Om een hoge spanning op te wekken kun je neon transformator gebruiken, of een lijn transformator uit een gesloopte KTV.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Als eerste: Die dingen met blauw licht gebruiken hoge spanningen. Niet direct waar ik aan denk als je "zwakstroom" zegt.

Even voor het begrip: Een hoge spanning op zich doet niets. Denk aan de vogels die zonder problemen op de (ongeisoleerde!) hoogspanningsleidingen kunnen zitten!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Daarom plaats je twee stukken fijn gaas tegen over elkaar.

Kun je niet de onderdelen van zo'n elektrische vliegenmepper gebruiken ? Dat is waarschijnlijk niet gemaakt voor continue gebruik maar misschien kun je het laten pulseren ( 1 x per seconde of zo).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Beste Han, welkom. Helaas kan ik maar 1 antwoord geven: vergeet het.
Gebruik gewoon een gaas met iets grotere maaswijdte..

In een vliegenlamp zijn telkens twee opeenvolgende metalen draden geïsoleerd van elkaar en daartussen staat een spanning van enkele duizenden volts.

Muskietengaas is doorgaans van kunststof en kan dus de stroom niet geleiden.

Een metalen net zou dat wel kunnen, maar dan staat het ganse net op hetzelfde potentiaal en hebben de insecten daar geen de minste hinder van. Net zoals vogels vrolijk op een elektriciteits bovenleiding uitrusten.

Twee netten over elkaar is nog te realiseren. De afstand zou moeten op insectengrootte zijn, dus hoogstens een halve centimeter of zo.
De constructie moet dan wel zo stevig zijn dat de wind de netten niet tegen elkaar kan duwen. En beide netten moeten voldoende van elkaar geisoleerd zijn waarze op het raam bevestigd zijn om een paar duizend volt te weerstaan.

Als de maasgrootte van je vliegenraam zo klein is dat de insecten er niet doorkunnen heb je de hele rimram niet nodig. Is de maasgrootte een halve cm of zo, dan zullen er nog heel wat ongeschonden doorraken en wordt je de ganse nacht wakkergehouden door het geknets van de minder fortuinlijken. En voor de hoogspanning moet je dan nog een werkende vliegenlamp uiteenhalen.
Zelf een HS bron proberen te maken is niet veilig.

@Martinv , een neontransfo gebruiken ? Ben je nu helemaal gek geworden? Een schok tot daaraan toe, maar brandwonden of brand?????

Arco

Special Member

Wat voor vreemd gaas is dat (dat er geen lucht genoeg doorheen komt?)
Zelfs het fijnste gaas komt behoorlijk veel lucht door. (zelfs al zou je nylonkous gebruiken... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk inderdaad dat een kant-en-klare oplossing ombouwen het simpelste is.
Twee zaken: ik heb twee 'tennisrackets' voor het verdelgen met vliegen. De oude hebben horizontale draadjes (alsof je alleen de horizontale bespanning op een tennisracket zou hebben, 2mm uit elkaar) waar het spanningsverschil op staat. Je hoort een flinke knal en het dier is minimaal verdoofd (doden heeft veel meer nodig). Dit ding is 10 jaar oud.
De nieuwe heeft 3 roosters, ik vermoed de twee buitenste met dezelfde spanning en de binnenste met het spanningsverschil ten opzichte van de buitenste. De buitenste hebben 1cm grote gaten en dat is denk ik de reden dat het kreng voor geen meter werkt: het contact wat een mug moet maken om gezapt te worden, is te lastig om goed plaats te vinden.
De gene met de horizontale draadjes (eigenlijk zijn het staafjes) heb ik 'omgebouwd'. Af fabriek zit er een 'bleeder' weerstand die de hoogspanning afvoert, dus zodra je het aan-knopje loslaat, loopt de hoogspannings condensator weer leeg. Nu ik deze heb weggehaald blijft hij op spanning.

Overigens heb ik ook een grotere versie met paars licht en een stekker versie (stekker zit aan behuizing) met paars licht (allebei low budget rommel), maar bij beiden heb ik nog nooit een dode mug gevonden... Dus de werking heb ik ernstige twijfels over.

Ik zou een paar pc ventilatoren erin zetten, met traploze regeling. Dan heb je altijd verse lucht ook bij windstil weer.

Een hoogspanningsval maken dat ook nog perfect dicht is lijkt me zeer lastig.

Lambiek

Special Member

Op 14 augustus 2020 10:34:26 schreef Arco:
Wat voor vreemd gaas is dat (dat er geen lucht genoeg doorheen komt?)
Zelfs het fijnste gaas komt behoorlijk veel lucht door.

Nou, dat valt vies tegen.

Haal maar eens een hoor weg voor je raam en voel het verschil. :)

Op 14 augustus 2020 10:52:54 schreef K7Jz:
Ik zou een paar pc ventilatoren erin zetten, met traploze regeling. Dan heb je altijd verse lucht ook bij windstil weer.

Inderdaad en dan de warmte uit huis halen. wel zorgen dat het goed door kan tochten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ik betwijfel eveneens de effectiviteit van zo'n insectenlamp.
Tegenwoordig gebruik ik hem niet meer.
Ik heb er een van goeie kwaliteit en 's avonds hoorde ik af en toe eens knets. Wéér een rotzak minder dacht ik dan, goed voor mijn moreel.
Maar de meerderheid trapt er niet in.

En ik heb het vast al eens verteld.
Op een zomeravond voor de ophaling stond de vuilniszak klaar op de koer.
Plots had ik in de keuken een invasie van massa's vliegenmaden die vanonder de spleet onder de deur kwamen. Opvegen en buitengooien hielp niet, ze bleven maar komen. zelfs een geut bleekwater hield ze maar deels tegen.
Tot ik op het idee kwam om de vliegenlamp uit te zetten.
De invasie stopte nagenoeg meteen.
Ik was stomverbaasd dat zo'n lamp ook de larven aantrekt.

Ik ben sindsdien ervan overtuigd dat voor elke vlieg en mug die je vernietigt, er tien andere aangetrokken worden door het uv licht die anders buiten zouden gebleven zijn. Een negatief resultaat dus.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteraard trekt die UV lamp de insecten aan. Insecten zien alles in ultraviolet. Het is net de bedoeling dat ze naar de lampen vliegen. De kleine lampjes heb ik er nog weinig goede gezien. In de garage heb ik een bak hangen van 50cm*50cm. En die werkt perfect. Komt ook uit de industrie. Een insect knetst niet even maar verschroeid compleet.

Zo zien bijen kleur: link

@TS: met de benodigde spanningen ga je gewoon niet experimenteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Nou, dat valt vies tegen.
Haal maar eens een hoor weg voor je raam en voel het verschil.

Ik heb er nooit last mee, zelfs ultrafijn nylonkous werkt prima...
Je moet natuurlijk wel actieve luchtverplaatsing hebben, anders wordt het nooit wat. (de lucht komt niet spontaan de kamer binnen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 14 augustus 2020 13:14:27 schreef Arco:
Je moet natuurlijk wel actieve luchtverplaatsing hebben, anders wordt het nooit wat.

Aha, dat veranderd de zaak, want zonder wordt het niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Dat geldt ook voor een open raam zonder hor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2020 13:14:27 schreef Arco:
[...]
Ik heb er nooit last mee, zelfs ultrafijn nylonkous werkt prima...
Je moet natuurlijk wel actieve luchtverplaatsing hebben, anders wordt het nooit wat. (de lucht komt niet spontaan de kamer binnen...)

Ik ben nog nooit in 'ademnood' onder een klamboe vandaan gekropen.
Maar wanneer je datzelfde fijne gaas voor een raam gaat spannen dan wordt de effectieve doorstroom oppervlakte wel met ruwweg 50 % gereduceerd. In dat opzicht merk je heus wel "verschil" zoals Lambiek opmerkte, wanneer je een hoeveelheid lucht door een vertrek wilt laten stromen.

benleentje

Golden Member

Op 14 augustus 2020 10:34:26 schreef Arco:
Wat voor vreemd gaas is dat (dat er geen lucht genoeg doorheen komt?)

Ik ben zelf nog nooit op de philipijnen geweest maar in sommige landen hebben ze zeer kleine insecten en dan moet je gaas ook daarvoor geschikt zijn. Als de insecten al zo klein zijn heeft een elektrische kamer maken ook geen zin omdat je die bijna niet zo klein kan maken en als die te groot is vliegen die kleine insecten er gewoon ongehinderd door ondanks dat er veel spanning opstaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor alle reacties, het lijkt dus makkelijk dan het is.
Voor Arco, ik heb voor de normale ramen 2 schuifhorren ,
Als ik eentje openzet en de andere gesloten laat is het een groot verschil, het is ook algemeen bekend hier dat het lucht zonder behoorlijke kracht amper doorlaat, als er veel wind staat dan zou het anders kunnen zijn maar mij is het nooit opgevallen.

Ik zie maar af van mijn idee en ga eerst wat grotere openingen gebruiken in de (boven) horren.

vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2020 13:59:23 schreef herbert116:
[...]
Ik ben nog nooit in 'ademnood' onder een klamboe vandaan gekropen.
Maar wanneer je datzelfde fijne gaas voor een raam gaat spannen dan wordt de effectieve doorstroom oppervlakte wel met ruwweg 50 % gereduceerd. In dat opzicht merk je heus wel "verschil" zoals Lambiek opmerkte, wanneer je een hoeveelheid lucht door een vertrek wilt laten stromen.

Het totale oppervlak van een klamboe (een paar m2) is wel heel wat groter dan de gemiddelde hor.
Dus een beetje manke vergelijking :)

Inderdaad de hor houdt wel wat tegen, en er verzamelen zich ook stofdeeltjes voor de fijne mazen, die beperken de luchtstroom nog meer.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 14 augustus 2020 13:56:07 schreef Arco:
Dat geldt ook voor een open raam zonder hor... ;)

Ook daar ben ik het niet mee eens, twee ramen tegenover elkaar geeft toch tocht. Met twee open ramen zonder hor veel meer dan twee ramen met hor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik adviseer ook plafondventilatoren in tropische omstandigheden. De grootste die je kunt vinden, het liefst low-tech, zoals die Amerikaanse Westinghouse ventilatoren. Die verplaatsen voldoende lucht zonder dat je ze hoort, ook 's nachts hoor je ze niet.
Deze geven voldoende verkoeling doordat je lichaam zelf de temperatuur kan regelen, je drijft je nest niet uit van het zweet en de muggen raken vreselijk de weg kwijt.
Als bonus went je lichaam beter aan de warmte dan met een A/C.

Met de hitte van de laatste tijd heb ik wederom waargenomen wat ik al langer weet....

Als het nacht wordt, dan koelt de boel af door uitstraling naar de hemel. Lucht kan niet uistralen, maar objecten, grond, autos e.d. wel.

Dus de grond wordt kouder, terwijl er warme lucht op ligt. De lucht koelt af, maar vanaf onderen.

In tegenstelling tot overdag (opwarming van onderaf) ontstaat er 's nachts een STABIELE situtie. De koudste, zwaarste lucht ligt onderop.

Dit betekent dat ALS er niet te veel wind is (druk verschil tussen links en rechts van mijn huis) er gewoon een klomp lucht bij mij in de straat blijft staan Eventueel miniieme drukverschillen die normaliter wat wind zouden veroorzaken doen dat nog steeds, maar dat dringt niet door tot in de onderste laag bij de huizen. Het wordt muisstil, waters worden spiegelglad enz enz.

Als je met paragliders vliegt dan kan je het merken. Op zomerdagen, ongeveer een uur voor zonsondergang: De wind aan de oppervlakte gaat plots liggen. Maar eerst 10, later 20 meter hoger waait het nog steeds!...

Anyway... Als de onderste luchtlagen goed stabiel worden dan stopt het ook met "tochten".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/