Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
N.a.v. een eerder vraagstuk nog best wat vragen:
* Groepenkasten hebben een DIN-rail. Dat lijkt daarmee een standaard. Zijn groepenkastcomponenten van verschillende leveranciers uitwisselbaar, passen componenten van leverancier X in kasten van leverancier Y en zijn de afmetingen (diepte en hoogte) altijd gelijk? De breedte is volgens mij tegenwoordig altijd 18mm per eenheid, dus een 2-polige installatieautomaat is 18mm, een 4-polige hoofdschakelaar bijv. 72mm, dus niet ineens bijv. 24mm en 65mm bij een ander merk.
DIN staat voor Deutsche Industrie Norm dus ja, alle DIN-rail norm zekeringautomaten hebben dezelfde modulematen en passen hier op, ongeacht het merk.
Wel is het zo dat de aansluitingen aan de onderzijde, de L en N contacten, per merk zekeringautomaat anders zitten. Wordt er een zgn. kamrail gebruikt om alle zekeringen aan de onderkant mee te voeden dan kun je alleen het zelfde merk (en type) zekeringautomaat toepassen, anders pasen de contacten niet op deze rail.
ABB heeft groepenkasten met een zgn. Bus-Board waar je Flexomaat zekeringautomaten met steekcontact in klikt. Dit is merk en type gebonden. Al kun je hier wel losse zekeringen van elk merk en type inmaken, maar dan moet je deze apart voeden met los draad.
Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Mijn groepenkast heeft bovenaan 7 uitgangen. Ik heb er 9 of 10 nodig. Ik mag geen draden van groepen in uitgangen combineren. De kast heeft nog een gat links, rechts komt de aarddraad binnen. Hoe leid ik veilig de max. 3 extra groepen naar buiten? Alleen links? Gaten boren?! Ook rechts naast de aarddraad? Zou niet ok zijn als ik hier een hele nieuwe groepenkast voor moet kopen, de componenten passen er nl. makkelijk in.
Het is niet geadviseerd om zelf zo maar ergens gaten in een groepenkast te maken en hier leidingwerk door te voeren. Vaak zijn groepenkasten hier simpel niet voor geschikt omdat de ruimte het niet veilig toelaat.
Soms lukt het om aan de zijkant van een groepenkast een wartel in te boren en zo een leiding redelijk netjes uit te voeren maar in de meeste gevallen is vol ook vol.
Post anders even wat foto's van je groepenkast dan kunnen wij meekijken en adviseren.
Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Ik wil extra stopcontacten in de keuken (vaatwasser, oven, inductieplaat), w.o. een Perilex (5 aders dus, 2N, 2P en aarde) aansluiten met 3- en 5-aderige grijze kabel. Moet dit in de meterkast altijd in flexibele buis ja/nee? En buiten de meterkast, mogen die kabels gewoon door de muur en op de grond onder de keukenkastjes met of zonder flexibele buis? Welk type kabel is dit XMVK of YMVK?
Als je Ymvk dubbel geisoleerde kabel gebruikt dan hoef je deze officieel niet door een buisleiding te leggen maar mag deze los geinstalleerd. Of dit netjes en bedrijfszeker is is een tweede maar het 'mag'.
In de meterkast is zowel vaste- als flexibele leidingbuis toegestaan. Het is maar wat je makkelijker vind. Persoonlijk houd ik van vast leidingwerk wat netjes gebeugeld zit maar ik kom ook kunstwerken van gecertificeerde installateurs tegen waar het: "Het is vrijdag 16:59 uur" van af straalt.
Ymvk kabel in vaste leidingbuis met open bochten is een goede optie.
Op 13 augustus 2020 11:13:12 schreef gdb:
* Een aanduiding voor de dikte van een kabel in mm2 is de oppervlakte als je die kabel doorknipt? Dus de diameter is:
2 * (√(n / π))
Binnen de meterkast 6mm2, binnen elktrapijp door het huis 2,5mm2 en schakeldraad 1,5mm2 (uitgaande van een normale huisinstallatie met 16A groepen)?
In de meterkast komt de hoofdvoedingskabel van Stedin binnen. Die heeft aderdiktes afhankelijk van de belasting en zo ver niet jouw zorg.
Een groepenkast voor een standaard huisinstallatie zoals in jouw geval is inderdaad onderbedraad in 6mm2 draad en gaat met 2.5mm2 draad naar de vertrekken. In de vertrekken zijn de zwarte schakeldraden 1,5mm2.