Mobile telefoon - Batterij snel leeg?

Mij valt vandaag voor de 2e keer op dat sinds zeg afgelopen vrijdag de batterij van m'n mobi sneller leeg is dan ik van hem gewend ben.

Dus ik vroeg iemand die bij een telecom provider werkt of er soms een mast omgevallen was, want hij rapporteert dat "cell standby" veel stroom gebruikt heeft.

Het antwoord was: "in ons bedrijf niets bekend van storingen bij masten" maar ook: "Ja was mij ook opgevallen, mijn telefoon gaat ook ineens veel harder door z'n batterij heen".

We zitten normaliter niet op dezelfde GSM masten, we zitten bij verschillende providers (alletwee niet die waar ze werkt!).

Zou het aan de hitte liggen? Of heeft m'n telefoon gelijk dat "cell standby" regio haaglanden ineens veel meer verbruikt dan normaal? Hebben jullie dat ook?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kunt even op de antennekaart van Nederland kijken of je misschien toch wat ver van de dichtstbijzijnde masten van jouw provider zit.

Echter, je kunt binnen een goed dekkingsgebied soms ook binnen in een kelder of andere zone bezig zijn geweest waar lokaal slechte dekking is en waardoor je telefoon veel power moet leveren om de verbinding aan te houden.

Aan de andere kant kun je ook apps hebben die (soms na een update) ineens veel energie op de achtergrond gebruiken wat je niet in de gaten hebt.
Bij de iPhone kun je dit terugvinden in het batterij-menu, welke apps procentueel gezien die dag het meeste energie hebben verbruikt.
Voor Android gebaseerde toestellen zal hier vast ook een oplossing voor zijn.

De warmte kan mogelijk ook een oorzaak zijn geweest, bijvoorbeeld een accu die al wat minder is en het met de warmte zwaarder krijgt.

Update sowieso al je apps geforceerd en probeer vervolgens je toestel eens volledig uit en weer aan te zetten, misschien helpt dit. Het is een paardenmiddel maar niet geschoten is altijd mis.

Het viel mij ook op dat een paar weken geleden de accu van mijn telefoon binnen 1 dag al op 40% zat terwijl dat normaal op zeg iets van 70-80% zit. (Provider=KPN)

Nu lijkt dat probleem in een keer weg te zijn. Geen idee waardoor dat komt/kwam.

P.S. een reboot leek niet te helpen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja, er is bij mij een "battery and performance" item in de settings app. En die laat dus zien dat de grootverbruiker "cell standby" is, niet een een of andere app. Of de accounting is ook van slag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Kan best zijn dat de dichtstbijzijnde cell wegens defect of onderhoud buiten dienst is (of is geweest)
Het kost dan wat meer prik om zijn verdergelegen collega aan te spreken, maar verder merk je niets.

Ik hen applicaties gemaakt waarop je het cell nummer kon zien, dat wisselde op sommige (vaste) locaties verassend vaak...
(bleef vaak heen en weer schakelen tussen 2 of 3 towers...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn Tablet (die terwijl er geen GSM hardware in zit) geeft al jaren de "cell standby" als groot-verbruiker aan.

Die is nu ook dagelijks leeg. :-(

Van de tablet kan ik bedenken dat ie soms op een plek in de zon ligt, dus heet/te heet wordt. De zelfontlading zou dan exorbitante vormen kunnen aannemen.

Maar m'n telefoon is meestal waar ik ben: te weten: waar het behaaglijk is.... Raar....

Dus dat er legitiem meer vermogen nodig is als er een toren uitgevallen is, dat snap ik. Maar ik heb het nagevraagd: niets van bekend. Zou dat het geval zijn geweest, dan had ik gehoopt van de mensen uit de buurt te horen dat zij dat ook hadden gemerkt.

Maar het lijkt er nu dus op dat ik de enige ben met plots minder accu-levensduur? Niet "heel NL", noch "regio delfland"?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Ik heb twee Samsung (zakelijk en privé) A50 en S10 en die zijn de laatste dagen behoorlijk oververhit. Ook de accu's zijn inderdaad na een dag leeg.
Twee verschillende providers!

Zij hebben beide een "hotspot" aan de achterkant.

Wellicht is de temperatuurhuishouding binnen de telefoon en de fors hogere omgevingstemperatuur hier debet aan.

(Regio Zoetermeer/Haaglanden)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bij mij scheelt het enorm of ik Bluetooth en GPS aan of uit heb staan, daarnaast de helderheid van het scherm. Zijn er enige van deze zaken veranderd?

Meep! Meep!

Ik heb bluetooth en GPS altijd uitstaan, omdat het anders m'n batterij leegtrekt.... Tenzij ik het acuut nodig heb natuurlijk.

Wegens een probleem met m'n ogen wil ik het scherm wat zwakker verlicht hebben dan de meeste mensen. Dus "auto brightness" heb ik uit staan en met de hand heb ik hem op bijna de laagste stand staan. Dat gaat wat mij betreft prima behalve in de volle zon. Dan zet ik even auto aan en maakt ie hem iets te fel naar mijn voorkeur, maar ik kan het lezen en dan zet ik hem gauw weer terug....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Update: Mogelijk was het een locaal probleem:

Mijn thuis-netwerk is wat ingewikkelder dan gemiddeld. Gemiddeld is: Je hebt een locaal netwerk wat gewoon direct aangesloten is: 192.168.1.xx en al het andere gaat via een default router.
Bij mij zijn er OOK nog 192.168.yy.xx IP adressen die via een andere router moeten....

Daartoe heb ik een rfc3442-classless-static-routes record aan de DHCP response toegevoegd. Dat had tijden lang HAAST goed gewerkt, maar net niet helemaal. Een aantal hosts kreeg de default route niet goed door.

Daar had ik pas aan zitten klooien en uiteindelijk een configuratie gevonden die op mijn testmachine goed werkte.... Die bleek op Android (telefoon+tablet) helemaal niet te werken. Mijn tablet bleek geen internet te hebben. Dan denk je de eerste keer: Internet zal er wel uitliggen. De tweede keer denk je: "Stomme oude tablet, misschien een keer een nieuwe kopen". Pas veel later zag ik dat m'n telefoon ook geen internet had. Toen viel het kwartje dat ik aan de routes had zitten werken.

Ik heb de DHCP config weer teruggezet en m'n tablet en telefoon hebben weer internet via de WIFI... Telefoon gisteren 17:57 van de lader gehaald, zojuist nog 92%. Zo hoort het.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Veel mensen beklagen zich bij mij dat hun accu zo snel leeg is. Ook ikzelf heb er last van. Er springt geen enkele app uit als grootverbruiker.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

Scherm zelf is ook grootverbruiker.
Als je helderheid op maximaal staat gaat het behoorlijk harder.

Bij de meeste telefoons staat hij op automatisch. Echter om tegen het zonnetje te concurreren en dus een helder beeld te hebben. Gaat hij stiekem naar maximaal.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Kan dus door slechte ontvangst. Of in een drukbevolkt gebied kun je heel vaak tussen towers heen een weer geswitched worden wat energie kost.
(ook als je niet belt. Je wordt dan 'verplaatst' om ruimte te maken voor actieve bellers die zich verplaatsen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com