Plafond ventilator bediening

Hoi!

vanwege de verschillende hittegolven de laatste zomers, heb ik besloten om een plafond ventilator aan te schaffen (Hunter Dante)

Hier zit een motor op met drie standen, en een lamp.

Momenteel werkt dat met zo'n afstand bediening, ik ben er geen fan van. Dus was ik het volgende vanplan:

Niko schakelaar voor de ingebouwde lamp
Niko 3 staps aansturing voor de motor.

Echter kom ik een ader te kort voor dit aan te sturen.
Het huis is tien jaar oud, de verlichting zit in een 16mmm² flex (geribbeld).

Heeft iemand hier advies voor?
Ik dacht er een kabeltje bij in te trekken, of best alles eruit trekken en allevier te samen terug erdoor te trekken?

Allesinds bedankt voor uw aandacht :)

Mvg
Jordy

Frederick E. Terman

Honourable Member

Waarom moeilijk, mét afstandbediening kopen en dan weer ombouwen?
Van hetzelfde merk heb je bijv. deze, die heeft ook drie snelheden, links-rechtsom, verlichting, maar heeft alleen nul, fase en eventueel aarde nodig.
De schakelaars zitten gewoon op de ventilator zelf - trekschakelaars voor licht en snelheid, en een schuifschakelaar voor de looprichting.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

Op 14 augustus 2020 13:53:38 schreef Frederick E. Terman:
Waarom moeilijk, mét afstandbediening kopen en dan weer ombouwen?
Van hetzelfde merk heb je bijv. deze, die heeft ook drie snelheden, links-rechtsom, verlichting, maar heeft alleen nul, fase en eventueel aarde nodig.
De schakelaars zitten gewoon op de ventilator zelf - trekschakelaars voor licht en snelheid, en een schuifschakelaar voor de looprichting.

Met deze heb je eigenlijk een extra schakeldraad of fase draad nodig en dan motor en lamp splitsen in de ventilator.
Je moet anders altijd het licht aandoen voor de fan en met de trekschakelaar weer uitzetten.
Ik heb ze ook hangen, en dan intern gespitst.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Ik dacht er een kabeltje bij in te trekken, of best alles eruit trekken en allevier te samen terug erdoor te trekken?

Ik zou eerst proberen er een bij te trekken, en pas als dat niet lukt alles tegelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 augustus 2020 14:06:30 schreef Hugo Welther:
Met deze heb je eigenlijk een extra schakeldraad of fase draad nodig en dan motor en lamp splitsen in de ventilator.[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik gebruik gewoon alleen de trekschakelaars op het ding zelf. De een voor de lamp, de andere voor de motor. Hoef ik ook niet naar de deur te lopen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 augustus 2020 13:53:38 schreef Frederick E. Terman:
Waarom moeilijk, mét afstandbediening kopen en dan weer ombouwen?

omdat er niet veel zijn zonder afstand bediening in deze stijl :)
De remote functie zit erbij maar zijn voorbereid voor muurschakelaars.

Op 14 augustus 2020 14:09:28 schreef Arco:
[...]
Ik zou eerst proberen er een bij te trekken, en pas als dat niet lukt alles tegelijk...

Bedankt voor de tip, zal het zo proberen :)

[Bericht gewijzigd door Garpenlov op vrijdag 14 augustus 2020 18:18:07 (28%)

Arco

Special Member

Flink wat talkpoeder in de buis doen, dat vermindert frictie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Met dubbelzijdig tape de remote op de muur plakken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Heb ik gedaan met een kika van Action: heel handig... ;) (Zo kun je 10 apparaten bedienen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com