Airco aansluiten wel/geen

We willen een slitunit van 6kw met 3 wand airco's van 2.5kw aanleggen.

Nu moeten we ook bepalen of er een apparte groep moet komen in de meterkas.

De huidige situatie.

We willen de splitunit aansluiten op de tuinverlichting.
De zekering van de tuinverlichting is verbonden keuken en berging.

We koken electrisch en het fornuis zit op een aparte groe(380) aangesloten

Op de berging is aangesloten tuinverlichting en verlichting berging en koelkast.

Vragen:

Kan ik de splitunit gewoon aansluiten

Welke draad moet ik trekken

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1 Buitenunit met 3 binnenunits?
6 kW koelvermogen of elektrisch vermogen
1 fase 230 Volt of 3 fase 400 Volt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Ik denk 3 fasen.. aan de foto te zien zit er een losse 3 fasenkast bij gemonteerd.

Ik zou gewoon een extra groep maken.
Is de unit 1 of 3 fasen? Dat weten we niet zonder informatie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een 6kW unit is nog gewoon 1 fase, sowiso tot 7kW is nog 1 fase.

een 7kW unit doet een 1500-2000W elektrisch, vermits alle binnenunits draaien, anders wrs nog minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zal toch iets meer info moeten geven.

Gezien de omschrijving '3 binnenunits van 2.5kW' vermoed ik een multiplit van 3x9000 BTU, op een 6kW buitenunit. Dan zal die 6kW het koelvermogen zijn gok ik, en dat kan prima op 1 groep.

Alleen bij de keuken en berging op lijkt me minder handig, juist dat zijn groepen die relatief veel belast worden.
Vaatwasser, oven, koffiezetding, frituur, verzin het..

Extra groep is veruit de beste optie. Je hebt op de 2e aardlek nog ruimte zat, zit nu alleen de kookgroep + wasmachine.
Ik weet even niet of die kookgroep als 1 geteld mag worden, zo ja, dan kun je nog 2 groepen bijplaatsen. Als die als 3 geteld wordt zit je wel aan de max tesamen met de wasmachine.

Ik zou echter persoonlijk overwegen om die kast meteen te upgraden. Niet perse nodig, maar naar mijn mening wel veel mooier en een kans om alles te upgraden naar automaten.
Zeker als je ook nog dingen als zonnepanelen (of een auto) overweegt.

bij de onderste aardlek een groep bij zetten, het is een standaard dinrail kast, kun je zo een B16 automaatje bijzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je kan gerust de Airco bij de tuinverlichting/ schuur bijzetten, let wel dat de aansluitwaarde rond de 16 A is !!

Allen hartelijk dank

Op 14 augustus 2020 13:24:18 schreef Toeternietoe:
1 Buitenunit met 3 binnenunits?
6 kW koelvermogen of elektrisch vermogen
1 fase 230 Volt of 3 fase 400 Volt?

Het gaat om deze installatie
Mitsubishi inverter airco SCM60ZS-W 6,0kW Multi split
3x SRK20ZS-W 2,0kW binnenunit

Op 14 augustus 2020 13:38:44 schreef mel:
Ik denk 3 fasen.. aan de foto te zien zit er een losse 3 fasenkast bij gemonteerd.

Ik zou gewoon een extra groep maken.
Is de unit 1 of 3 fasen? Dat weten we niet zonder informatie.

Welke info heb je hiervoor nodig

Op 14 augustus 2020 14:19:06 schreef DJSmiley:

Ik zou echter persoonlijk overwegen om die kast meteen te upgraden. Niet perse nodig, maar naar mijn mening wel veel mooier en een kans om alles te upgraden naar automaten.
Zeker als je ook nog dingen als zonnepanelen (of een auto) overweegt.

Nu adviseerde iemand mij aan het onderstaande

3 fasen groepenkast met een 3 fasen hoofdschakelaar, een 3 fasen aardlekschakelaar plus krachtgroep,

Als we toch de groepenkast gaan vervangen willen we de vaatwasser op een aparte groep plaatsen.

Welke groepenkast adviseren jullie, uiteraard willen we dit toch ook voorleggen aan de installateur.

Je hebt ook groepenkast met kookgroep maar daar gaat onze voorkeur niet naar uit.

We denken zelf aan bekend merk H....r

als je al aan hager denkt, een vkg22e kastje met 2 aardlekken erin 4P, op de 1e, keuken, wasmachine, hal. 2e aardlek het fornuis en vaatwas, airco, slaapkamer. hoofdschakelaar 4P 40A erin en evt de vks70T aansluitbak pakken, de aansluitbak van de vkg22e kan te hoog zijn als je leidingen boven niet veel ruimte hebben tot het plafond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het gaat dus im 6kW koelvermogen, het maximale stroomverbruik is blijkbaar 15A

Dan is een 16A groepje wellicht een tikje op het randje.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 14 augustus 2020 21:41:17 (24%)

welnee, dat is 6kW als je alle 3 de units volle bak aan hebt staan, en dan nog is het een modulerende compressor. die draaien maar zeer af en toe op vol vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Kan iemand mij uitleggen hoe het nuttig vermogen groter is dan het opgenomen vermogen?

Sine

Moderator

Gegeven is koelvermogen, het is een warmtepomp, de verbruikte energie is wat het verplaatsen van die warmte kost.

@ Sine: Max current, dus is geen gegeven dat deze continu 15 Amp trekt... En alle drie de airco's tegelijk aan?

denk dat sine nog bij de oude airco's zit die een aan/uit compressor hadden. dan loopt dat vermogen wel constant idd. bij een modulerende compressor niet natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Sine zit nergens,

Sine ziet een opgegeven load van 15A (wat het ding dus wel degelijk kan doen in bepaalde situaties) en denkt dat 16A daar toch wat krapjes tegenaan zit.

Constant tegen de grens van automaatjes aan zitten zijn de meesten niet zo blij mee.

Een 20A automaatje is een optie, je bent alleen je selectiviteit kwijt bij 3x25A

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 15 augustus 2020 23:47:50 (14%)

een wasdroger doet dat vermogen ook en zit ook op een B16 automaat. die zit ook nog vaker op het max vermogen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer