Kan een HPL-N 250 watt branden op een SON VSA 250 watt?

Ik ben nieuw hier en nog niet lang geleden begonnen met mijn hobby straatlantaarnlampen te verzamelen.

Nu had ik de volgende vraag: kan ik mijn HPL-N van 250 watt aansluiten op mijn SON VSA 250 watt?

Ik heb hier nl wel eens iets over gelezen maar begrijp niet precies hoe het werkt en of het echt mogelijk is zonder de lamp en/of VSA kapot te maken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt

er zijn wel lampen die wit licht geven die op een son vsa kunnen, maar het is niet standaard om een kwik lamp op een sodium lamp vsa aan te sluiten.

de ignitor is er ook deel van, die moet ook de hogere ontsteekspanning van de hpl aankunnen. ik zou het niet zomaar proberen iig. heb al zat van die lampen in geklapte alleen nog glasscherven staat gezien, en dat was gewoon een lichtbron defect. altijd testen met de kap op het armatuur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Leuk, ik doe zo'n beetje hetzelfde.
In principe kan op een SON voorschakelapparaat (hogedruk-natriumdamp) meestal ook wel een metaal-halogenidelamp aangesloten worden (HPI, CDM, MHN) vanwege de redelijk overeenkomende brandspanning en -stroom. Dat staat er dan meestal ook wel op aangegeven.
HPL-N (hogedruk-kwik) wijkt hierin teveel af en werkt ook nog eens zonder externe ontsteker ten opzichte van eerder genoemde typen en werkt dus best op een eigen voorschakelapparaat.

hangt van het lamptype af, een son lamp heb je in E model en gewoon model, het E model heeft een externe ignitor nodig. de lampen met een ingebouwde ignitor stoken de vsa nog weleens op als de lamp op is, lamp blijft herstarten, dat kan de vsa niet lang aan..

een hpl lamp heeft ook een ignitor nodig, net als de cdm lampen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

HPL-N onsteekt op netspanning met een hulpelektrode bij een van de hoofdelektroden, zie ook hier

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jeroen

Moderator

Eh.. Er staat letterlijk in die datasheet:

Recommended Ignitor
no ignitor for HPL-N
for HPI-T ignitor SI51

Bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik wel wat mee.

Maar nu heb ik nog een vraag; ik heb een Philips SON-S en achter 150W staat een vierkantje met een I erin. Wat houdt dat vierkantje in? Want ik weet wel dat als er een driehoekje staat met een I erin dat hij een interne ontsteker heeft, en een driehoekje met een E erin is externe ontsteker. Maar deze aanduiding vind ik niets van op het net, evenals de S die achter SON staat, kan ik ook niets over vinden.

Ik zou dus graag willen weten waar de S voor staat en wat het vierkantje met de I betekent. Ik hoor het graag, alvast bedankt :)

kan de productiedatum zijn, maar een son met ingebouwde ontsteker kun je doorgaans wel herkennen, bij de fitting zit een los buisje als in een tl starter, dat heeft een E model niet. de coating van het glas gaat zover niet, dat kun je nog zien doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van SON-S heb ik nog nooit gehoord. De serie hogedruk-natriumdamplampen van Philips met interne onsteekfaciliteit in de vorm van een bimetaal-starter heet heden ten dage 'SON-H' of heel vroeger 'SON/I'
Het driehoekje met de 'I' staat voor Integrated/Internal, 'E' voor External, refererend naar de manier van ontsteken.

Overigens zeggen foto's meer dan 1000 woorden.

Kruimel

Golden Member

Op 18 augustus 2020 22:08:56 schreef John161:
Maar nu heb ik nog een vraag; ik heb een Philips SON-S en achter 150W staat een vierkantje met een I erin. Wat houdt dat vierkantje in?

Het zou een productielocatie kunnen aangeven, Philips lampen hebben meestal een symbool om dat aan te geven. Hier is een topic hierover: Opdrukken op Philipslampen. Het zou een product uit België kunnen zijn en misschien niet te maken hebben met de ontsteking.

OK, dat van de I is helemaal duidelijk en aanverwante tekens, leuk om te weten dat je zo kunt zien waar ze vandaan komen.

Maar wat betreft de lamp zelf zou ik toch wel heel graag willen weten waar de S voor staat. Misschien heeft het met het jaartal te maken waar de lamp van is omdat er toen andere aanduidingen gebruikt werden?

Anyway guys, foto is bijgevoegd :)

Volgens de oude archieven van Philips en een lampgerelateerd internetforum is de serie SON-S of SON-ST (de heldere tubulaire vorm) een versie met een significant hogere xenongas-druk, welke ten opzichte van een normale 150W SON, 20.000 Lumen meer licht gaf. General Electric schijnt ooit gestart te zijn met de ontwikkeling van het concept (en daar stond de 'S' voor 'Superior') maar heeft het nooit doorgezet, Philips wel. Je lamp is gefabriceerd in mei 1985 als ik het goed heb (E5).

hartstikke bedankt, dat is een super duidelijk antwoord. Echt leuk om te weten!

Kan je mij misschien ook vertellen waar ik de oude philips archieven kan vinden, en ook het internet forum wat je noemt?

Nogmaals bedankt!

De informatie ter onderbouwing van mijn laatste post haalde ik mede uit deze Lighting Catalogus, voorts ook van www.lighting-gallery.net