Wasmachine Edy W846 EEPROM.

LS

Even voorstellen : mijn naam is Koos Wijmans en ik hou mij bezig met modeltreinreparaties en ben woonachtig in Brabant. Ik ben bij toeval op deze site terecht gekomen.

Mijn verhaal.

Ik heb een wasmachine van het Merk Edy type W846 Bj 2008.
De wasmachine is in redelijk goede conditie en verder goed onderhouden. (Beetje de Opel Kadet onder de wasmachines.)
Echter kreeg de machine in het begin van het jaar een kortsluiting in de motor(reeds vervangen). Uit onderzoek bleek dat de besturingseenheid van het Merk ELMARC type MinI QCP E DC fabriekssnummer 546089203 ,daarvan een aantal componenten het hadden begeven door de eerder genoemde kortsluiting.

Deze componenten zijn door een printplaat reparatiebedrijf gerepareerd, echter bleek dat de besturingseenheid daarna niet nog niet volledig werkte.
Het innemen van water en het afpompen gaat perfect, echter het wasprogramma, lees start van de motor. begint niet.

Ik heb inmiddels een compleet fabrieks nieuwe besturingseenheid kunnen kopen, echter na montage bleek ook deze niet te werken , maar dan in het geheel niet.
De display laat alleen cijfers O zien en de progammeerknop laat zich niet instellen. Samengevat doet het dus niets. Geen enkele functie werkt met de nw besturingseenheid.

Uit informatie van de de printplaatreparateur, zou het kunnen zijn dat je niet zomaar een nieuwe besturingseenheid, ondanks hetzelfde type ed, op dezelfde wasmachine kan monteren ivm de software in de EEPROM . Het overzetten van de EEPROM nieuwe besturingseenheid, naar de oude (die het deels dus doet)heeft dus daarom ook geen zin.

Mijn vraag is of er iemand hier iets zinnigs over kan zeggen en zijn er forumleden die mogelijk de EEPROM kunnen programmeren of mij kunnen verwijzen naar een programmeur?

Ik kan wel een nieuw wasmachine kopen,dat is niet het punt, echter in het kader van de duurzaamheid, wil ik toch nog een laatste poging doen om de machine weer aan het werk te krijgen .

Opmerkingen:.
De motor is nieuw vervangen.Is getest op werking en in orde gebleken.
Deurslot is vervangen.Stuurt deels motor aan.
De elektronische componenten die defect waren, zijn vervangen.
De EEPROM kan het genoemde reparatiebedrijf niet vervangen cq programmeren
Het merk EDY en ELMARC bestaan niet meer !
Wassen doe ik tijdelijk een heel aardige buuf!

In afwachting van uw reacties, (Graag per email)

Met vriendelijke groet,

Koos Wijmans uit Dongen

vergeten

Golden Member

Erg lastig probleem.
Doorgaans is een wasmachine geen rocket science, dus er moet nog wat stuk zijn en of niet goed contact maken.
Alle solderingen al gecheckt, op haarscheurtjes rond de pinnen van relais/componenten, op de printplaat?

zie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/41156

Verder voedingsspanningen van IC's controleren eventueel rimpel meten op de bufferelco's.
En als er iets van 7805 / 7809 / 7812 of andere stabilisatoren in zitten dan de spanningen kontroleren op de in en uitgang.
En plaats hier wat scherpe foto's van de boven en onderkant van de print(en) die zeggen meer dan duizend woorden.

Maar het is de bedoeling dat het in het forum wordt opgelost van probleem tot oplossing.
Alle stappen zouden dus hier moeten staan, niet per e-mail zo werkt dat niet. :)
Dan hebben anderen er ook wat aan en kunnen er mogelijk wat van leren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ls

Inderdaad is een wasmachine geen hogere school, maar een goed lezen kennelijk wel.
Ik heb in mijn bijdrage uitgelegd wat er is gedaan en wat er dient te gebeuren,het heeft niet veel zin alles nog een keer te herhalen , dmv foto's ed, want de schade door de kortsluiting is al verholpen.en verder valt er verder niets te zien of te meten, want dat is al gedaan.
Ik heb het hier over een door een professioneel bedrijf gerepareerde besturingseenheid (behalve de EEPROM, ELMARC daar is geen expertise en progammer voorhanden)) en aankoop van een fabrieksnieuwe besturingseenheid.
Daar is geen twijfel over mogelijk.Het gaat dus nu alleen over het software gedeelte de EEPROM.

Ik zoek gewoon iemand die verstand heeft van EEPROM programmeren voor de ELMARC of iemand weet die een zo'n progammer heeft, en of iemand de kennis heeft of je zomaar een besturingseenheid van het zelfde type kan monteren.
Het zal lastig worden dat besef ik terdege.

De verwijzing naar een email reactie is alleen in het kader van privacy en niet om een oplossing hier niet te vermelden. Dat spreekt voor zich.
Met vriendelijke groet,

Koos.

Ik denk ook dat het niet starten van het wasprogramma komt door iets simpels zoals de kraan die nog dichtgedraaid is bijv. en machine geen water krijgt of de waterklep blijft hangen (bijv. door vervuiling ) Soms geeft een tik erop weleens soelaas. Of de niveauregelaar vlotter ofzo die niet werkt. OF niet (goed) aangesloten. Firmware die op een eprom zit moet gewoon wel werken als het exact zelfde type nr is. Als de nieuwe unit helemaal niks doet is ie gewoon kapot. Hij moet toch wel water laden of afpompen als eerste (is echt geen slimme software hoor) Eprom herprogrammeren is niet zo makkelijk, je moet weten welke type erprom of flashgeugen er is gebruikt, 24cxxxx of 25xxxx 8 pins of groter 2x24pins of afwijkend. En dan moet je de originele firmware ernog bij hebben van de fabrikant of van een werkende module die wel goed is. In formaat van een bin file. Met een programmer via usb op de pc en de software kan je het dan herprogrammeren.

*hier heb ik geen app voor nodig
bprosman

Golden Member

Wat voor EEProm zit er op de oude en nieuwe print ?
Uitlezen en vergelijken is natuurlijk altijd mogelijk

Ik denk ook dat het niet starten van het wasprogramma komt door iets simpels zoals de kraan die nog dichtgedraaid is bijv. en machine geen water krijgt of de waterklep blijft hangen (bijv. door vervuiling )

TS geeft aan dat water inname en pompen werkt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 13 augustus 2020 18:03:52 (56%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als ik goed lees heeft de reparateur slecht werk geleverd en probeert deze het op de eeprom te verhalen omdat dat meestal een dood spoor is. Slimme kerel. Als de wasmachine water neemt en afpompt is de kans zeer klein dat dit iets met de eeprom te maken heeft gezien een eeprom fout normaal gezien grote functionele gevolgen heeft. De nieuwe print gaat vermoedelijk (weer tss de lijnen lezend) een andere variant zijn en dus niet compatibel met de bediening. Dus volgens mij gaat een eeprom nachtmerie proberen op te lossen je niet helpen. Ik zou eerder kijken naar wat de reparateur vergeten is of naar de maan geholpen heeft. Als het van mij was dan zou ik een module zoeken die exact dezelfde is als je originele. Heden ben ik met verlof en kan je dus de eerste 2 weken hier niet mee helpen (ivm met het nazien van wat ik nog op stock heb). Laat maar weten indien je geduld zo ver reikt. PS: deze machines hebben veel problemen gekend, het zijn dan ook de goedkope van de goedkope mss toch het overwegen waard om een korte pijn investering te doen.
Edit: is het misschien mogelijk om een foto vd originele print te maken met daarbij de verwijzing waar de eeprom zich exact bevindt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als u een fabrieksnieuwe niet merk gebonden besturingseenheid heeft aangeschaft dan heeft u een probleem want die wordt zonder besturingssoftware geleverd kost weinig maar u kunt er niets mee. Uw hoop is gevestigd dat iemand u kan helpen om en de EEPROM te kunnen programmeren en ook nog software voor deze Edy wasmachine voorhanden heeft. Het lijkt mij dat van de oude besturingseenheid de EEPROM nog wel intact is en door het door u genoemde 'professionele' bedrijf op de nieuwe over te zetten moeten zijn. Inderdaad de besturing van een wasmachine is geen rocket science maar het programmeren en de juiste software laden wel.

Als module alleen de motor niet start, is IDD de reparatie niet geslaagd... Geen goede electronica monteur dus... EEProm regelt alleen de programma's, niet de aansturing, dat doet de processor.

Kan best een poging wagen, waren iritante modules die nogal uitbrandde.

Ik zou print retour sturen want je moet deze geprogrammeerd krijgen. Edy deed het met interface op lege flatcable stekker op module.

Heb je een foto van module?? Zijn er nogal wat van in omloop qua modellen en toerentallen ondanks gelijk type!!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 13 augustus 2020 19:49:42 (43%)

vergeten

Golden Member

Op 13 augustus 2020 15:36:03 schreef Gonbidatu:
Ls

Inderdaad is een wasmachine geen hogere school, maar een goed lezen kennelijk wel.

Ik weet niet of je dat wel als "leek" kan beoordelen of een zichzelf professioneel noemend bedrijf "professioneel" werkt.
Maar een "professioneel" bedrijf an sich zegt mij niets, er zitten genoeg "klungels" tussen.

Ik heb in mijn bijdrage uitgelegd wat er is gedaan en wat er dient te gebeuren,het heeft niet veel zin alles nog een keer te herhalen , dmv foto's ed, want de schade door de kortsluiting is al verholpen.en verder valt er verder niets te zien of te meten, want dat is al gedaan.

nou nou! dat gaan we zien als het weer werkt!

Ik heb het hier over een door een professioneel bedrijf gerepareerde besturingseenheid

"professioneel" maar zonder programmer?

Daar is geen twijfel over mogelijk.Het gaat dus nu alleen over het software gedeelte de EEPROM.

we zullen zien

De verwijzing naar een email reactie is alleen in het kader van privacy en niet om een oplossing hier niet te vermelden. Dat spreekt voor zich.
Met vriendelijke groet,

Koos.

Privacy van wie?
Problemen lossen we hier in een topic dat heeft niets met privacy van doen. Op mij hoef je verder niet meer te rekenen, met je reactie op mijn reactie.
Succes met je open minded houding als verse beginner op CO!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Welkom op het forum, mooie complete startpost! En het siert je dat je een bescheiden en afwachtende houding aanneemt in je reactie (maar dat van die startpost meen ik echt, deden alle nieuwkomers dat maar). E-mail heeft in principe geen functie op een forum, apparaten hebben immers geen privacy die beschermd hoeft te worden.

Er zijn wel eens mensen die omwille van hun werkgever niet rechtstreeks antwoorden, maar dat merk je snel genoeg en is niet de norm.

Het overzetten van de EEPROM moet vanzelfsprekend niet van de nieuwe unit naar de defecte oude gebeuren (want die is dan nog steeds defect), maar andersom (want de nieuwe unit is heel maar heeft alleen geen inhoud in de EEPROM). Tenzij de EEPROM defect zou zijn, maar die kans schat ik klein in.

Let wel, het verhaal zou anders kunnen zijn als alles in 1 chip zit, maar alsnog is de kans niet zo heel groot dat nou juist die chip stuk is als de oude unit nog wel iets doet.

Voor de zekerheid even wachten op een van de witgoedkenners, die weet misschien meteen hoe die module precies inelkaar zit.

@Vergeten: het programma ontbreekt niet in de gerepareerde unit maar in de los aangeschafte nieuwe unit, zoals ik het begrijp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LS

Allen hartelijk voor uw reacties.

Ik realiseer mij dat het op afstand een goede diagnose stellen, lastig zonder voldoende info. Mijn informatie berust op eigen waarnemening en van anderen.
VWB de reparateur is er van te voren afgesproken no cure no pay. Dat deze niet voldoende testmateriaal ed in huis heeft doet daar verder niets aan af. Echter vond ik dat allemaal niet zo relevant hier te vermelden, maar gezien de reactie daarop toch maar gedaan.

Terug naar het probleem
De oude besturings eenheid, OBE is dus gerepareerd echter zonder functioneren van het wasprogamma.
Ik heb toen op Ebay, een nieuwe (zelfde type) NBE kunnen kopen en deze gemonteerd . Deze bleek echter niet te werken en alleen een knipperend display maar geen reactie verder. Deze heb ik terug gestuurd en mijn geld retour.
Na een oproep op MP heb ik wederom een zelfde type kunnen kopen, welke nieuw in de doos lag, bij een wasmachinereparateur die met zijn zaak stopte.
Deze ook gemonteerd, echter deed deze het ook niet en gaf het display dezelfde melding als de eerder gemonteerd NBE
Navraag leerde mij, dat het mogelijk aan de EEPROM zou kunnen liggen.
Ht principe van de werking een EEPROM begrijp ik wel, omdat ik in de modeltreinen reparaties zit wat te vergelijken is met decoders progammeren ed.Maar goed dan houdt het verder voor mij op.
Ik wacht de reacties verder af . Ik heb wel op het WWW een apparaat gevonden dat ELMARC gebruikte om te programmeren maar gezien de toestand ergens in een museum nog kan worden gevonden.
De opmerking van de flatcable aansluiting zou mogelijk kunnen kloppen want ik heb wat aansluitingen over zie fot0 2 .

Ik heb foto;s bijgevoegd.

OBE is oude besturingseenheid
NBE is nieuwe besturingseenheid

Foto 1 Nieuwe besturings eenheid NBE
Foto 2 NBE met vrije aansluiting en grijs blokje wat ontbreekt bij de OBE
Foto 3 NBE met grijs blokje ?
Foto 4 pennetjes NBE
Foto 5 OBE
Foto 6 OBE zonder grijs blokje
Foto 7 OBE zonder pennetjes

Ik hoop dat het duidelijk is en er mogelijk een oplossing kan worden gevonden .

Met vriendelijke groet, Koos

PS Mijn opmerking over privacy was meer bedoeld om te vorkomne dat mensen hun personnlijke gegevens vermelden Ik zit op div spoorfora en daar gebeurt dat wel eens . Met name bij nieuwkomers

dat grijze blokje is een condensator, vermoedelijk tegen ontstoring. is niet zo belangrijk. de extra aansluitingen daarentegen, geven het vermoeden dat het uit een machiene komt met extra mogelijkheden. en het kan zijn dat het bord nu wacht op een signaal van die extra connector alvoorens die start

wat ik eerder denk: omdat zowel de oude als de nieuwe dus dezelfde fout geven, vermoed ik eerder dat er iets loos zit IN de machine waardoor de printen niet verder gaan. vooral dat motor en contactslot zijn vervangen. zijn echt alle andere kabels correct terug gegaan?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zal eens kijken of ik nog wat heb van deze Edy... Maargoed de module is gebouwd rond een Pic processor, geheugen intern in de Pic. Met de display flatcable word deze geprogrammeerd, die apparatuur is nooit vrijgegeven door Nordland/ Edy/ Merloni. Vermoed echt iets simpels op print, kan niet anders. Er zit een tryac in, stuurtor daarvoor en dan processor. Als het tot processor is uitgefakkeld, doet processor echt niets meer, dus gaat mis op print. Ik vermoed dat de printspoor bij C17 het zwaar heeft gehad, dus zoiets moet het zijn..

bprosman

Golden Member

Aan het papiertje te zien op de programmer is deze voor "ouderwetse" Eprom's , ik kan op de foto's ook geen EEPROM ontdekken. Als SMD gelijk heeft en daar twijfel ik niet aan , en er zit een PIC in zal de software daar in zitten. Het kan natuurlijk wel zijn dat er net als in een TV configuratie parameters in de EEPROM van de processor zitten.
Wat zit er allemaal onder dat kapje aan IC's ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een bedenking. De 3 printen hebben dezelfde nummer dus wat mij betreft had dit moeten werken. Als de 2de en de 3 de dezelfde reactie hebben kan ik maar 2 dingen bedenken. Ofwel is de software net iets anders en is er incompatibiliteit. Ofwel zit de print gewoon in een initialisatie fase. Indien het eerste dan steekt het toch wel heel nauw. Het enige verschil is de versie. 0,16 tov 0,18. Ik geloof hier niet echt in. De verschillende printen die ik ken hebben een verschillend model nr. Dat is hier niet dus zijn ze voor mij uitwisselbaar. Indien het laatste, de init fase dan is het gewoon zaak ze hier uit te halen. Mss een reset doen? Neem de handleiding er eens bij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Even tussen de weg, moet je niet eerst de tijd instellen zoals dat in de handleiding staat en de instellingen bevestigen voordat de wasmachine aan de slag gaat. Het kan maarzo zijn dat de wasmachine in orde is maar de tijdsinstellingen niet gedaan zijn.

Bij onze wasmachine sturingen word eerst een fabriekstest uitgevoerd na het aanzetten in de fabriek, dan worden alle inputs en outputs getest en de motor ingesteld etc.
(helaas is dit een sturing die wij niet hebben gemaakt) daarna zou de machine functioneel zijn.
Toen U hem voor het eerst aanzette, verliep het anders dan normaal?
B.V. hij gaf een piep die er normaal niet was, activatie vab kleppen, pomp, wat dan ook?
Als deze zelf test onderbroken word dan is het heel goed mogelijk dat de machine niet funtioneel is en dit als nog moet gebeuren.
Wat EricN en Ronny530 stellen is een mogelijkheid, een micro flashen, dat is eigenlijk onmogelijk voor de eindgebruiker, de code word normaal nooit gepubliceerd.
Sterker nog, ook Edy krijgt van een bedrijf als ons geen source code maar Hex files voor de varianten of een "App" die de code voor de varianten genereert.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Goedemorgen heren,dames?
Hartelijk dank voor uw bijdrage tot nu toe .
Ik zal na het weekend inhoudelijk daarop reageren .
Een fijn en een zonnig weekend gewenst.
Vriendelijke groet,
Koos

Ik denk dat u al veel teveel geld uitgegeven hebt aan reparaties aan een machine van 12 jaar oud, die nieuw waarschijnlijk ~500 euro was.

Repareren doe ik ook graag en is beter voor het milieu, helaas denken fabrikanten en leveranciers daar anders over. Van mij mogen ze het verplichten om schema's en hex files ter beschikking te stellen. Een wasmachine is geen rocket.....

Op 14 augustus 2020 13:37:04 schreef fcapri:
dat grijze blokje is een condensator, vermoedelijk tegen ontstoring. is niet zo belangrijk. de extra aansluitingen daarentegen, geven het vermoeden dat het uit een machiene komt met extra mogelijkheden. en het kan zijn dat het bord nu wacht op een signaal van die extra connector alvoorens die start

wat ik eerder denk: omdat zowel de oude als de nieuwe dus dezelfde fout geven, vermoed ik eerder dat er iets loos zit IN de machine waardoor de printen niet verder gaan. vooral dat motor en contactslot zijn vervangen. zijn echt alle andere kabels correct terug gegaan?

Kabels zijn gemonteerd conform .

Op 14 augustus 2020 19:51:28 schreef walkura:
Bij onze wasmachine sturingen word eerst een fabriekstest uitgevoerd na het aanzetten in de fabriek, dan worden alle inputs en outputs getest en de motor ingesteld etc.
(helaas is dit een sturing die wij niet hebben gemaakt) daarna zou de machine functioneel zijn.
Toen U hem voor het eerst aanzette, verliep het anders dan normaal?
B.V. hij gaf een piep die er normaal niet was, activatie vab kleppen, pomp, wat dan ook?
Als deze zelf test onderbroken word dan is het heel goed mogelijk dat de machine niet funtioneel is en dit als nog moet gebeuren.
Wat EricN en Ronny530 stellen is een mogelijkheid, een micro flashen, dat is eigenlijk onmogelijk voor de eindgebruiker, de code word normaal nooit gepubliceerd.
Sterker nog, ook Edy krijgt van een bedrijf als ons geen source code maar Hex files voor de varianten of een "App" die de code voor de varianten genereert.

Na monteren van de NBE waren er geen geluiden oid . Het display knipperde dat was al .

Op 16 augustus 2020 10:35:49 schreef Peter112:
Ik denk dat u al veel teveel geld uitgegeven hebt aan reparaties aan een machine van 12 jaar oud, die nieuw waarschijnlijk ~500 euro was.

Repareren doe ik ook graag en is beter voor het milieu, helaas denken fabrikanten en leveranciers daar anders over. Van mij mogen ze het verplichten om schema's en hex files ter beschikking te stellen. Een wasmachine is geen rocket.....

Geld uitgeven is mijn favoriete bezigheid haha, Nee hoor. Alleen je komt op een punt van no return en voor de rest was het een gok .

Op 14 augustus 2020 19:35:54 schreef ronny530:
Even tussen de weg, moet je niet eerst de tijd instellen zoals dat in de handleiding staat en de instellingen bevestigen voordat de wasmachine aan de slag gaat. Het kan maarzo zijn dat de wasmachine in orde is maar de tijdsinstellingen niet gedaan zijn.

Er is geen handleiding bij deze wasmachine die uw aanbevelingen bevestigen.