27mhz zender voor meccano set 8950

Bezit deze meccano set 8950, mis echter de 27mhz zender die bij de auto hoort.
Is dit op te lossen met een soort "universele" zender of is de auto alleen nog maar te gebruiken als "showmodel" in vitrine.

nabestellen zou natuurlijk ook leuk zijn maar heb geen idee waar.

De zender heeft als codering (artikelnr) B906

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Is het een "standaard" 27MHz zender die ook voor modelbouw gebruikt worden. Staat er toevallig een frequentie op de ontvanger ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de tip.
Ben wel nieuwsgierig wie weet hoe je dit eventueel kunt oplossen zonder de beschikking te hebben over een 2e item.

Maw hoe kom je aan een alternatieve 27mhz zender ...... of bestaat dat gewoon niet????

Op 14 augustus 2020 17:22:00 schreef bprosman:
Is het een "standaard" 27MHz zender die ook voor modelbouw gebruikt worden. Staat er toevallig een frequentie op de ontvanger ?

op de buitenkant staat alleen een klein stickertje met 27mhz

bprosman

Golden Member

Op 14 augustus 2020 18:52:19 schreef ffeilers:
Bedankt voor de tip.
Ben wel nieuwsgierig wie weet hoe je dit eventueel kunt oplossen zonder de beschikking te hebben over een 2e item.

Maw hoe kom je aan een alternatieve 27mhz zender ...... of bestaat dat gewoon niet????

Jawel hoor maar ligt aan wat Meccano gedaan heeft, een "standaard" modelbouwzender in een eigen kastje geduwd of zelf iets gefabriekt (dan word het moeilijker). Maar dan nog steeds zou je dat met een standaard modelbouwzender aan de praat moeten kunnen krijgen. Wat voor ontvanger, servo's , motor controller heb je ?
Of heb je niets van de elektronica ?

Zo iets (weet niet of dit 27MHz is of 40MHz overigens)
https://www.verspaget.nl/zenders-radiografisch-modelbouw/carson-500008…
//Edit deze is al 2.4GHz, 27MHz en 40MHz is ook wel erg achterhaald.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2020 19:00:07 schreef Arco:
Zoiets zal wel bruikbaar zijn: https://www.ebay.com.au/itm/Remote-Robot-Receiver-Car-with-Board-for-4…

ja , ik had inmiddels ook zoiets op aliexpress gevonden, het beste is denk ik maar om de binnenkant van de car eens te openen? Ik heb er totaal geen ervaring mee

Op 14 augustus 2020 18:58:13 schreef bprosman:
[...]
Jawel hoor maar ligt aan wat Meccano gedaan heeft, een "standaard" modelbouwzender in een eigen kastje geduwd of zelf iets gefabriekt (dan word het moeilijker). Maar dan nog steeds zou je dat met een standaard modelbouwzender aan de praat moeten kunnen krijgen. Wat voor ontvanger, servo's , motor controller heb je ?
Of heb je niets van de elektronica ?

Zo iets (weet niet of dit 27MHz is of 40MHz overigens)
https://www.verspaget.nl/zenders-radiografisch-modelbouw/carson-500008…
//Edit deze is al 2.4GHz, 27MHz en 40MHz is ook wel erg achterhaald.

Ik weet er inderdaad helemaal niets van, dus .... open maken maar?

Arco

Special Member

In het ergste geval moet je de ontvanger ook vervangen dan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan het toch testen met een standaard 2 kan zender. Die zijn AM en 27.145 MHz komt nogal eens voor.

Arco

Special Member

Volgens mij heeft TS die niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2020 19:37:08 schreef Arco:
Volgens mij heeft TS die niet...

klopt , ik heb helemaal niets van dat spul, misschien iemand in de buurt van Breda die dat wel heeft en het zou kunnen uitproberen???

Op 14 augustus 2020 19:35:13 schreef Zonnepaneeltje:
Je kan het toch testen met een standaard 2 kan zender. Die zijn AM en 27.145 MHz komt nogal eens voor.

niet tot mijn beschikking .....

Bel eens met een goeie RC zaak. Die hebben misschien wel iets liggen om te zenden en/of vervangen aan de ontvangstkant.

bprosman

Golden Member

Op 14 augustus 2020 19:14:36 schreef ffeilers:
[...]

Ik weet er inderdaad helemaal niets van, dus .... open maken maar?

Ja , maak m eens open.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 augustus 2020 20:30:31 schreef K7Jz:
Bel eens met een goeie RC zaak. Die hebben misschien wel iets liggen om te zenden en/of vervangen aan de ontvangstkant.

Heb je een tip voor mij (welke RC zaak, liefst in de buurt van Breda)

Op 14 augustus 2020 20:32:33 schreef bprosman:
[...]
Ja , maak m eens open.

Als een andere oplossing er niet in zit, zal ik dat doen, maar tot die tijd nog even aankijken, ook wel aantrekkelijk is om naar een zaak te gaan die dergelijke apparatuur verkoopt om het uit te proberen

als ik de afstandsbediening bekijk dan noemen de kenners dit een 4 kanaals zender ?? (links, rechts, vooruit, achteruit ???)

bprosman

Golden Member

2 Kanaals.
Links/Rechts , en vooruit achteruit is beiden 1 kanaal

ook wel aantrekkelijk is om naar een zaak te gaan die dergelijke apparatuur verkoopt om het uit te proberen

Je hebt je woonplaats niet openbaar staan in je profiel dus kan je ook geen zaak adviseren.
Maar een modelbouwzaak zal het zelfde willen weten : Wat voor motor zit er in, zit er motorsturing (regelaar) al op, wat voor servo's , zit er een ontvanger in ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 14 augustus 2020 21:10:16 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 14 augustus 2020 21:35:56 schreef Guy.v2:
https://www.youtube.com/watch?v=EP3fwvadK-s

mooi filmpje dan wordt het zeker een project, misschien bestaat het ook wel voor een raspberry, die heb ik nog wel liggen

bedankt voor het filmpje!!!!

Op 14 augustus 2020 20:54:26 schreef bprosman:
2 Kanaals.
Links/Rechts , en vooruit achteruit is beiden 1 kanaal

[...]
Je hebt je woonplaats niet openbaar staan in je profiel dus kan je ook geen zaak adviseren.
Maar een modelbouwzaak zal het zelfde willen weten : Wat voor motor zit er in, zit er motorsturing (regelaar) al op, wat voor servo's , zit er een ontvanger in ?

woonplaats (Breda) heb ik nu wel zichtbaar gemaakt, open maken hoeft niet meer Guy.v2 heeft een mooi youtube filmpje gepost waar 27mhz vervangen is door 2.4 ghz... of ik dat ook ga doen , wel weer veel geleerd op deze manie

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In Breda is er de goed gereputeerde firma JBE, die zullen zeker wel kunnen helpen, alleen wellicht niet gratis, dat is ook begrijpelijk.

Verder heb ik hier al jaren een ongebruikte set zender+ontvanger 27 MHz liggen, heeft altijd gewerkt maar ik kan niets garanderen na zoveel jaren. PB welkom.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 augustus 2020 22:15:00 schreef big_fat_mama:
In Breda is er de goed gereputeerde firma JBE, die zullen zeker wel kunnen helpen, alleen wellicht niet gratis, dat is ook begrijpelijk.

Verder heb ik hier al jaren een ongebruikte set zender+ontvanger 27 MHz liggen, heeft altijd gewerkt maar ik kan niets garanderen na zoveel jaren. PB welkom.

Bedankt, als eerste ga ik eens contact opnemen met deze firma JBE !!