Met 15kW op de 27MHz

Op 13 augustus 2020 11:30:52 schreef grotedikken:
Ja, sommigen hadden die alfakanalen ontdekt en vonden zichzelf heel inventief.
Ik vergelijk het met die kl.... die steeds ongevraagd parkeert op mijn voorbehouden plaats in de parkeergararge waar ik voor betaal.

Ongeacht wat de juiste term is voor dergelijk gedrag, het is egoistisch, asociaal en hinderlijk.
En noem dergelijke figuren toch geen amateurs.

en ik vroeg mij als kind altijd af waarom mijjn RC-tje soms op hol sloeg, nou daarom dus :+

RTFM, dan pas vragen...
rob007

Yarr, Matey!

Alfakanalen ik heb ze vroeger ook gehad,
Het was meer om de nieuwsgierigheid dan….. sterker nog heb het nauwelijks gebruikt!
Ik vroeg mij ook af hoeveel CC is deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/58645
En wat is de topsnelheid hiervan? :+
Ik was al zo blij, eigenlijk meer zenuwachtig dat ik met 4X IRF510 rond de 50Watt kon maken!
.
Ik doe met deze hitte zo min mogelijk, sorry voor het geklaag.
Iedereen vriendelijke en gezonde groetjes van hier!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Een kennis was actief met RC vliegtuigjes. En zn buur had CB als hobby. Elk diertje zn pleziertje.
Die buur had ook alfakanaaltjes, en ook enkel uit nieuwsgierigheid.
Maar gebruiken? Nee hoor. En dat kacheltje was omdat hij last van koude voeten had.

Op een avond was ladyxxx vrolijk aan het tateren met haar echtgenoot de truckchauffeur die in Milaan zat, natuuuuurlijk met de toegestane 4W en op een officieel kanaal.

De modelvlieger verloor de controle over zijn vliegtuigje en kon de rest van de avond de brokstukken zoeken in een maisveld.

Bij de RCD klagen vond hij wat te verklikkerig en dus paste hij de beproefde methode toe. Een kopspeld door de coax waar hij erbij kon.
Met wat geluk brandt het kacheltje op en de fout vinden doen ze nooit.
Ik geloof niet dat ze het ooit geweten hebben of opgelost kregen, maar veel last heeft de modelvlieger niet meer gehad.

Er waren ook inventieve modelbouwers die begin jaren 80 hun zenders en ontvangers aanpasten omdat ze hadden ontdekt dat er rondom hun 5 kanalen nog 22 andere zaten, die kennelijk niet gebruikt werden. Enkelen bouwden zelfs zulke sterke afstandsbedieningen, dat er met vliegtuigmodellen regelmatig tussen Nederland en Engeland werd gevlogen. Dat hierdoor het spraakverkeer op 27MC ernstig werd verstoord kon ze niets schelen.

Anoniem

Ah, dat is nieuw voor mij. Dat zullen dan wel heel geavanceerde modelletjes geweest zijn, want hoe navigeer je zo'n vliegtuigje met je ab eens het uit het zicht verdwenen is? Dan moet je haast wel tweerichtingsverkeer hebben..En navigatieapparatuur.
Er waren zo al weinig modelvliegers en zulke speciale zullen er al wel heel erg weinig van geweest zijn; CBers daarentegen kweekten in de sociale wijken als ratten.
Om nu te claimen dat het spraakverkeer ernstig verstoord werd....
Er waren bovendien nog 21 kanalen over, en in realiteit voor wie het niet zo nauw nam 399.

...want hoe navigeer je zo'n vliegtuigje met je ab eens het uit het zicht verdwenen is?

Met een videolink. Die was breedbandig en omvatte natuurlijk wel meer dan de juist ontdekte 22 kanalen. De verstoringen reikten dikwijls tot in de 10 meterband, en hebben ongetwijfeld en ten onrechte de voortreffelijke reputatie van integere tokkelaars bezoedeld.

Anoniem

Voortreffelijke reputatie van integere tokkelaars?
Hilarisch!! Ik kom niet meer bij.
Van de 100 CBers die ten onrechte controle kregen vanwege radio en tv storing veroorzaakt door modelvliegers :-) was er niet één die in orde was met zn vergunning. Als het vermogen en het aantal kanalen ok was, dan was het omdat de inspecteurs een nieuwe truc nog niet doorhadden.
Dat ging van een kortgesloten plug in de externe luidsprekeruitgang tot een ingemetselde lineair die met een afstandsbediening kon ingeschakeld worden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 augustus 2020 14:17:06 schreef tin.soldier:
[...]zulke sterke afstandsbedieningen, dat er met vliegtuigmodellen regelmatig tussen Nederland en Engeland werd gevlogen.

:) ;) :+

Op 15 augustus 2020 15:54:37 schreef tin.soldier:
[...]Met een videolink. Die was breedbandig

:o :o
Je leest hier werkelijk de grappigste dingen.

Even terug naar dingen die theoretisch zouden kunnen: ik ben benieuwd of iemand nog iets kan vinden over op 27 MHz bestuurde vliegtuigmodellen. Dat op zich, hoewel dus in principe denkbaar, zou al beslist een unicum zijn. Iedereen die werkelijk een vliegend model wilde besturen, deed dat in het pre-2,4GHz-tijdperk1 natuurlijk op 35 MHz.

1Modellen van onderzeeërs worden ook nu niet op 2,4 GHz bestuurd. De 'ouderwetse' 40 MHz komt wel een eindje onder water, maar 2,4 GHz niet genoeg.

--
Wat de startpost betreft (o ja, die was er ook nog); deze mijnheer bouwt en repareert blijkbaar voor zijn boterham, of voor extra beleg, versterkers voor anderen. Vandaar dat hij zo, hum, schaars is met gegevens - hij denkt zo zijn winkeltje te beschermen.

Nog even naar de foto's van de transistorversterkers kijkende, denk ik dat inderdaad vanaf ieder eindtrapje een coax gaat naar een toroïdale verzameltransformator. De zo verkregen impedantie past hij gemakkelijk aan 50 ohm aan door de laatste wikkeling het juiste aantal windingen te geven.
Zo kan hij adverteren met versterkers van verschillende aantallen 'pills' (transistoren).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nog even naar de foto's van de transistorversterkers kijkende, denk ik dat inderdaad vanaf ieder eindtrapje een coax gaat naar een toroïdale verzameltransformator. De zo verkregen impedantie past hij gemakkelijk aan 50 ohm aan door de laatste wikkeling het juiste aantal windingen te geven.
Zo kan hij adverteren met versterkers van verschillende aantallen 'pills' (transistoren).

Ik denk dat het zo zit: Op de foto van die combiner zie ik zes stukken coax die verbonden zijn met zes eindtrappen.
Iedere eindtrap is aangepast op een 50 ohm uitgangs impedantie.
Die zes eindtrappen staan in serie geschakeld op de uitgangs transformator, secundair krijg je dan 300 ohm.

Op de foto van die uitgangstransformator zie je dat er een flinke luchtspoel wordt gebruikt. Die spoel staat tussen de 300 ohm uitgang en de 50 ohm belasting. De spoel past aan een 300 ohm impedantie en transformeert naar een 50 ohm belasting, via een L match network.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zijn verschillende versterkers; die luchtspoel had ik nog niet gespot. Als die er is, kan het heel goed zo zitten als je zegt.

De output van je rekentooltje is correct, maar de meesten zullen niet weten wat ze met die 'Q' moeten doen. Het is hier bijvoorbeeld niet zo dat de 'half power' bandbreedte gelijk is aan f/Q.

Wat wel grappig is, is dat de som van de piekvermogens in de L en C, precies Q maal zo hoog is als het piekvermogen in de belasting.
Hier: (22,36 + 22,36) = 2,236 × 20
Je zou dan eigenlijk op de oorspronkelijke definitie van Q terug moeten gaan. Dat is heel interessant, en zit helaas niet in de gebruikelijke cursussen. :)

(klik voor groter)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 15 augustus 2020 17:20:31 schreef Frederick E. Terman:
[...] :) ;) :+
[...] :o :o
Je leest hier werkelijk de grappigste dingen.

Even terug naar dingen die theoretisch zouden kunnen: ik ben benieuwd of iemand nog iets kan vinden over op 27 MHz bestuurde vliegtuigmodellen. Dat op zich, hoewel dus in principe denkbaar, zou al beslist een unicum zijn. Iedereen die werkelijk een vliegend model wilde besturen, deed dat in het pre-2,4GHz-tijdperk1 natuurlijk op 35 MHz.

Klopt.
Maar er waren echt wel vliegtuigjes op 27 MHz hoor.
Op 27 MHz waren kanalen voorzien voor afstandsbesturing. Bijvoorbeeld 27.145MHz. Deze mochten maximaal 10mW hebben en waren vergunningsvrij.
Door het geringe toegelaten vermogen was uiteraard de reikwijdte beperkt en minder aangewezen voor modelvliegtuigen. Dat was eerder de categorie 'speelgoed'. Al zaten daar ook modelvliegtuigjes bij.
De meer geadvanceerde modelbouwers gebruikten frequenties in de 35 en 40 MHz band. Maar daarvoor was een vergunning nodig.

Het lijkt me dus maar een raar verhaal dat modelvliegers vliegtuigjes navigerend via cameras vanuit Nederland naar Engeland lieten vliegen bestuurd via de 27MHz waarbij de zenders zo sterk en breedbandig waren dat ze de ganse CB band en ver daarbuiten onbruikbaar maakten.

Ik zie het als een onhandige poging van tin.soldier om het onacceptabel gedrag en de vele radio en tv storingen destijds veroorzaakt door een aanzienlijk deel van de CB populatie te vergoelijken en op iemand anders te schuiven..
Tenzij hij natuurlijk argumenten kan voorleggen die zijn beweringen bevestigen.

Ik heb hier nog zo.n zelfbouw zender liggen van een modelvliegtuig gebouwd eind 60 begin 70 jaren door de de vader van een vriend.
Naast het repareren van radio en tv was hij ook een fan van modelbouw , zijn model spoorbaan was met allerlei toeters en bellen oa.zelf rijdende en stoppende auto's voor een slagboom.
Vliegtuigen bouwen en later helicopters was zijn lust en leven , overal in huis stonden er model vliegtuigen , ik heb wel eens mee geholpen .

De vliegtuigzender met kristal is inderdaad 27mc cb was er toen nog niet en hf amateurs waren er ook niet veel.
Later is hij op fabrieks zenders overgestapt 35Mhz 2.4Ghz en zelfs 5.8Ghz heeft hij even meegemaakt .