Afwisselend LED knipperlicht hulp gezocht

Hallo, graag zou ik een beetje hulp kunnen gebruiken bij het maken van een knipperlicht effect.
Ik zou dus eigenlijk een groep ledjes willen laten branden voor 2 seconden en de andere groep voor 1 seconde.
Telkens 1 groep ledjes brand, staat de andere groep uit, deze moeten dus telkens om de beurt aan springen met elk een eigen tijdspanne.
Dus groep 1 brand voor 2 seconden maar staat dan weer 1 seconde uit.
Groep 2 brand voor 1 seconde en staat uit voor 2 seconden :)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit klaar krijg?
Liefst ook met een kleine pcb, max 3cm op 3cm want heb zeer weinig plaats (modelbouw).
Ik ga er dus van uit dat het een smd printje zal moeten worden.

Ik werk met 12V DC en de ledjes hebben allemaal al een weerstand voor op 12V te werken.

Hopelijk kan iemand mij hieromtrent helpen!

Alvast hartelijk bedankt :)

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Op 7 augustus 2020 15:58:16 schreef Hunter:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele…

En dan wat experimenteren met elco's en weerstanden voor de juiste timing.

Indien het niet regelbaar hoeft te zijn kun je P1 weglaten (wel doorverbinden)
Met C1 en C2 =100µF R2=15kΩ R3=27kΩ kom je ongeveer op de gevraagde tijd.

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb een klein printje waar een soortgelijke schakeling op gesoldeerd staat. Maar er zit toch verschil op, een extra diode en een extra Elco. Zou ik hiermee ook hetzelfde effect kunnen krijgen als ik een andere waarde van elco/weerstanden gebruik? Zoja, welke? Zou super leuk zijn als ik het klaar krijg op deze pcb :) Alvast bedankt, heb de schema als bijlage toegevoegd, hopelijk is het duidelijk :)

Arco

Special Member

Extra onderdelen zorgen ervoor dat je 'm ook op wisselspanning aan kunt sluiten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ahaa, dus de extra componentjes gaan dan geen invloed hebben als ik speel met de weerstanden en elco's gelijk Thevel mij aanbeveelt?

Alvast bedankt :D

Thevel

Golden Member

De de extra componentjes hebben idd geen invloed.
De waarden welke ik eerder gaf kun je ook bij deze schakeling gebruiken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, oh god, want dat is echt nodig voor zoiets basaals als een knipperlichtje.

Een SMD-555'je en wat rand-onderdelen kunnen dit ook. En dan krijg je het printje met wat creativiteit echt wel onder die 3x3 cm.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

AtTiny10 en 2 weerstandjes. Simpler kan niet toch? :)

Ja, en de spanningsvoorziening dan? Een 555 doet het vrolijk op 12 Volt... Een Attiny heeft toch nog wel wat extra's nodig om die 12 Volt te overleven en dan wordt het al snel weer groter dan die 3x3 centimeter.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

en dan wordt het al snel weer groter dan die 3x3 centimeter.

Daarom zetten ze tegenwoordig alles in cloud, daar is ruimte zat ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Dok

Golden Member

Als je die Attiny op 12V aansluit dan gaat het ding toch automagisch naar de cloud?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Het werkt! Perfect!! :D Thanks Thevel :)

Alsook bedankt aan alle andere voor de suggesties :)