Trimmen www.sound-au.com 2pair TO-3 AMP

Beste CO'ers, Ik wou Zondag avond nog even 2 van deze IC's willen bestellen

https://nl.farnell.com/texas-instruments/lm3886tf-nopb/amp-overture-mu…

Voor dit schema:

Op de website:
https://sound-au.com/articles/ic+boost.htm

Nu is de vraag of je dit schema moet trimmen, of hoeft dat niet met deze IC? Dus doet het in 1 x als je er spanning op zet? Ik zie namelijk ook geen multiturn trimmertje op dit SCH bestand.

Verder wil ik de hoofd transistoren omwisselen zoals de website voor TO-3 transistoren de 2N3055 en de MJ2955.

Verder wil ik er totaal 6 eind transistoren op zetten.
Is het heel moeilijk gevraagd om er 2 aan te te voegen? Veel weerstand waardes aan te passen?

ik zoek een super praktisch en kort en bondig antwoord groet Wouter

PS: Wat zijn de Bypass condensators?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Vermoedelijk doelt TS op het instellen van de ruststroom. Dat hoeft niet bij de LM3886.
Door de daaropvolgende emittervolgers loopt geen ruststroom. Tot 0,7Vtt doet de LM3886 het alleen. De vervorming wordt onder controle gehouden door de tegenkoppeling.

Meer torren kan. Maar lijkt niet heel zinvol tenzij men de schakeling in hele lage impedanties wil gebruiken.

Lokale ontkoppeling (bypass) iets van 470 uF + 100n.

Ook voor deze schakeling geld dat een redelijke layout noodzakelijk is om hem werkend te krijgen.
Specifiek de verbindingen GND_out-Cbypass-pin4-C2 moeten mooi compact zijn.

eSe

Honourable Member

Ik weet er net wat te weinig van, maar ik zie geen dc beveiliging aan de uitgang. Als je de uitgang 'per ongeluk' kortsluit zit je met een kapotte tor en dan heb je gelijkspanning op je dure luidsprekers.

Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Volgens mij gaat het wel; het ic limit op een A of 10, dat mogen de torren als Ib hebben.
Op dat moment loopt er uit een gepaste voeding zo veel stroom dat de 10A zekeringen het warm krijgen.

Daarbij kan men zo heel veel schakelingen afschieten. Appendages zoals DC beveiliging zijn nu eenmaal vaak extern.

blackdog

Golden Member

Hi Wouter,

Als je nu eerst eens begint met het onderwerp...

Waarom wil je dit schema aanpassen?
Totaal 6 power transistoren, ga je een 1Ω belasting aansturen?

Aart geeft al aan wat de ontkoppeling betreft die 470uF + 100nF is wel minimaal en ook sterk afhankelijk van de stromen die de versterker moet gaan leveren samen met je bedradings technieken.

Oja, je hebt je huiswerk niet gedaan, je wil andere transistoren gaan gebruiken, maar je hebt niet in de datasheets van die transistoren gekeken, want die geven aan max. 60V VCEO!

Er is bij dit IC geen offset of bias trimming mogelijk, makkelijk he. :-)
Dit IC moet echter wel gekoeld worden!

Simpele antwoorden? dat kan jij wel willen, maar de wereld zit echt anders in elkaar dan dat jij aanneemd :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dank u wel Aart.

Dus deze Bypass condensators kan ik zo kopiëren van dit bovenstaande schema op dezelfde site?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dank u wel Aart.

Verder wil ik graag zeer kort en bondig weten of je zo je Amplifier naar 3 pairs kan verlengen?

Of moet ik dan weerstand waardes gaan veranderen als bijvoorbeeld R8?

Dan maak ik een dezer weken er een PCB tekening bij, hoort u dan opnieuw. Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

Tuurlijk kan je naar 3 paren gaan, maar welk nut heeft dat op 2x 35V en een 4Ω speaker?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi pascalbythree!

Kort en bondig: 2N3055 en de MJE2955 zijn NIET geschikt voor +-35V voedingspanning!

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
eSe

Honourable Member

Op dat moment loopt er uit een gepaste voeding zo veel stroom dat de 10A zekeringen het warm krijgen.

Waarschijnlijk wel, maar ik ga er mijn Tannoy's niet aanhangen :-)

Daarbij kan men zo heel veel schakelingen afschieten. Appendages zoals DC beveiliging zijn nu eenmaal vaak extern.

Ik schiet de schakeling niet af, voor mij is de schakeling niet compleet. Een dc beveiliging hoort toch bij dit soort versterkers? Het schema hier is een minimum, overgenomen uit een datasheet/app. note als vb voor een krachtiger versterker met dit ic.

En de "jonge man" hier is volop aan het leren, bouwen, misschien hem er toch op wijzen dat er meer komt bij kijken dan gewoon een app. note over te nemen.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 15 augustus 2020 19:24:44 schreef Aart:
Volgens mij gaat het wel; het ic limit op een A of 10, dat mogen de torren als Ib hebben.
Op dat moment loopt er uit een gepaste voeding zo veel stroom dat de 10A zekeringen het warm krijgen.

In deze schakeling zijn je transistoren sneller stuk dan je zekering. Het IC kan max ca 10A leveren. Stel de versterkingsfactor op 10, dan loopt er door de collector 100A, verdeeld over twee of drie transistoren. 33 of 50A bij 35V lijkt mij een beetje veel voor een TIP35C

Sine

Moderator

Ik snap het ook niet, een LM3886 doet 50W in 8Ohm, dat is op zich zelf genoeg om de ramen er uit te rammelen.
Die extra power torren zijn nergens voor nodig, als je leest wat Elliott er bij schrijft dan zie je ook dat dit ontwerp bedoeld is om extreem laag-ohmige speakers aan te sturen (2R)

Er staat ook letterlijk bij:

There is no doubt that this method works (and is better than the simple approach), but it's not something I'd suggest for a hi-fi system.
it comes with caveats. The greatest of these is distortion. It won't be audible if the amp is used for a woofer (in a 3-way system) or subwoofer, but is likely to sound rather harsh if you try to use this technique with a full range amplifier. You also have to decide if it's even worthwhile doing - the IC can't be operated at a higher voltage than its rated for, so power into most typical loads won't be improved by much.

Ofwel, leuk in theorie

En je had al een werkende project 3 eindtrap?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 15 augustus 2020 23:04:32 (30%)

Volgens mij is het woord aan Aart hoor ;-)

Ik heb geprobeerd antwoorden te geven, daar laat ik het bij.
Houd het netjes.

Dat iemand nog wil antwoorden op deze manier...
Wouter wil jullie uitleg helemaal niet, ja of nee is voldoende.

Bram wordt dan weer compleet genegeerd, totaal respectloos...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossFireX,
Wouter vraagt wat in de openingspost.
Direct daarop geeft Aart een correct en compleet antwoord.
Ook blackdog geeft een correct, maar iets uitgebreider antwoord. (2 maal)
Met deze antwoorden zijn eigenlijk alle vragen van Wouter beantwoord.
De rest is aanvullende ruis.
Tenminste zo zie ik het.
Ik denk dat niemand (ik zeker niet) Bram negeert, maar ik heb niks aan zijn antwoorden toe te voegen.