Transfo

Arco

Special Member

Je verhaal rammelt aan alle kanten helaas... ;)
Als de trafo ohms heel meet, bromt, en niet heet wordt dan moet er ook spanning uit komen. Is je meter niet kapot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

trafo soldeer verbindingen? lijken niet allemaal goed op de foto

Op 16 augustus 2020 10:45:40 schreef Arco:
Je verhaal rammelt aan alle kanten helaas... ;)
Als de trafo ohms heel meet, bromt, en niet heet wordt dan moet er ook spanning uit komen. Is je meter niet kapot?

Neen dat zeker niet als je een lamp 12volt aansluit op pen 8 en 7 brand de lamp niet ook niet op pen 6-5 maar arco is de weerstand op 7-8 en6-5 niet te hoog 23 ohm ik had hier opgemerkt dat het max 10 ohm is ?

Op 16 augustus 2020 11:13:20 schreef MJN:
trafo soldeer verbindingen? lijken niet allemaal goed op de foto

solderingen zijn ok

Het lijkt normaal voor deze trafo. Ik meet hier bij een 5W 18V trafo'tje 19 ohm. Daarbij verwacht je bij problemen oneindig en/of ongelijke waarden voor de wikkelingen.
Hoe heeft u de diodes precies los gehaald ? Op de foto's zijn geen sporen te zien.

We zien iets over het hoofd. Allicht kunnen duidelijke foto's van het meten zelf (spanning primair, secundair) helpen.

Arco

Special Member

De foto's zijn inderdaad te vaag om iets te concluderen. (sommige solderingen lijken slecht)
Die 23 Ohm kan kloppen, want we weten ook niet wat voor trafo (hoe groot) het is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 augustus 2020 11:18:53 schreef Kreatief:
[...]
Neen dat zeker niet als je een lamp 12volt aansluit op pen 8 en 7 brand de lamp niet ook niet op pen 6-5 maar arco is de weerstand op 7-8 en6-5 niet te hoog 23 ohm ik had hier opgemerkt dat het max 10 ohm is ?

Wat voor lamp? Als je er een autokoplamp van 12V op aansluit gaat hij echt niet branden.

Op 16 augustus 2020 12:21:30 schreef Zonnepaneeltje:
[...]
Wat voor lamp? Als je er een autokoplamp van 12V op aansluit gaat hij echt niet branden.

Lamp van 12v en 18 w waarom zou het niet branden ik denk toch zeer straf .indien ik spanning heb ? of ben ik verkeerd ?

[Bericht gewijzigd door Kreatief op zondag 16 augustus 2020 13:53:56 (18%)

Op 16 augustus 2020 11:29:31 schreef Aart:
Het lijkt normaal voor deze trafo. Ik meet hier bij een 5W 18V trafo'tje 19 ohm. Daarbij verwacht je bij problemen oneindig en/of ongelijke waarden voor de wikkelingen.
Hoe heeft u de diodes precies los gehaald ? Op de foto's zijn geen sporen te zien.

We zien iets over het hoofd. Allicht kunnen duidelijke foto's van het meten zelf (spanning primair, secundair) helpen.

Ik heb de diodes door geknipt van pin 8 en 5 de solderingen nogmaals goed bekeken en meet geen weerstand op pin 8 op de transfo naar de ingang diode pin 4 hetzelfde pin 5 op transfo en pin3 diode.

Op 16 augustus 2020 13:35:34 schreef Kreatief:
[...]

Lamp van 12v en 18 w

Een beetje gevoel voor techniek is ook nooit weg. Ik gaf al aan dat volgens de specs het hele toestel 12,5 Watt maximaal gebruikt.
Dan begin je niet met een autolamp, die bij 12 Volt 1,5 Ampère trekt!

Op 16 augustus 2020 13:52:21 schreef buzzy:
[...]Een beetje gevoel voor techniek is ook nooit weg. Ik gaf al aan dat volgens de specs het hele toestel 12,5 Watt maximaal gebruikt.
Dan begin je niet met een autolamp, die bij 12 Volt 1,5 Ampère trekt!

Ik begrijp je maar kortstondig zou het toch moeten lukken ik zeg niet constant laten branden dat kan de transfo niet aan .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 augustus 2020 09:49:23 schreef Kreatief:
[...] pin 1-4 145 ohm 8-5 15 ohm 8-7 23 ohm 5-6 23 ohm
[...] als je een lamp 12volt aansluit op pen 8 en 7 brand de lamp niet ook niet op pen 6-5
[...] Lamp van 12v en 18 w

Een lamp van 12 V, 18 W, gebruikt 1,5 A.
Een stroom van 1,5 A uit een trafowikkeling van 23 ohm zou de spanning 34,5 V laten zakken.
Maar dat kan helemaal niet, want zoveel spanning heb je niet. Zelfs de kortsluitstroom zou kleiner zijn dan wat die lamp vraagt.
Komt nog bij dat de lamp, als hij nog koud is, nog véél meer stroom nodig heeft om eerst op te warmen. Pas op temperatuur wordt de stroom normaal, maar daar kom je in deze situatie nooit aan toe.

De lamp zal dus, ook als de trafo prima in orde is, nooit kunnen branden.
Je moet testen met een belasting (lamp of weerstand) die overeenkomt met waarvoor de transformator bedoeld is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Een 18W lamp is koud ongeveer 2 Ohm, dat geeft 7.5A (dat is als een kortsluiting voor zo'n iel trafootje...)
(misschien zie je in een geheel donkere kamer wat oplichten)

Enige wat je hiermee bereikt is dat je bij langdurig testen de temperatuurzekering in de trafo opblaast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

..

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 16 augustus 2020 14:55:24 (100%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Meestal als zo'n klein trafootje hoorbaar bromt, zit er ergens sluiting in...
(normaal hoor je hele zachte brom alleen met een (luister)staafje tegen de trafo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Of een condensator goed is kan je met een (simpele)multimeter niet meten, maar of hij in sluiting ligt wel.

Op 16 augustus 2020 11:20:49 schreef Kreatief:
[...] solderingen zijn ok

Dit soort scheurtjes zie je amper met het blote oog, een loupe is noodzakelijk.

zie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/41156

Waar blijven de scherpe foto's met wat meer overzicht? :)
Dan kan er beter geoordeeld worden!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb nu de metingen volt en weerstand gemeten op de transfo zelf de uitgangen zijn juist berijkbaar dus zonder de solderingen en verder . Ik heb nog steeds de zelfde waardes maar geen spanning .Als ik een voeding 12v dc aansluit aan de uitgang diode en nulpunt werk het systeem al voor de helft . Gewoon een test voor de elko en spanningregelaar de 78m15 die werk.
Ik ga toch de transfo uitsolderen en vervangen .Dank om deze reacties

Op 16 augustus 2020 15:21:58 schreef vergeten:
Of een condensator goed is kan je met een multimeter niet meten, maar of hij in sluiting ligt wel.
Waar blijven de scherpe foto's met wat meer overzicht? :)

[...]

Dit soort scheurtjes zie je amper met het blote oog, een loupe is noodzakelijk.

zie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/41156

Waar blijven de scherpe foto's met wat meer overzicht? dan kan er beter geoordeeld worden :)

Die kan ik maken maar ik heb juist in een bericht gemeld dat ik rechtstreeks op de pennen van de transfo kon meten ik kon er juist aan en heb dezelfde waardes .ok ik zal nog foto's bijvoegen die scherper zijn

vergeten

Golden Member

Op 16 augustus 2020 15:29:54 schreef Kreatief:
Als ik een voeding 12v dc aansluit aan de uitgang diode en nulpunt werk het systeem al voor de helft . Gewoon een test voor de elko en spanningregelaar de 78m15 die werk.

Dat kan niet werken voor de helft!, een opamp wordt gevoed met een plus en min spanning, bij jou +15v DC en -15v DC.
Die spanningen moeten tegelijk aanwezig zijn.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 16 augustus 2020 16:12:12 (26%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hier zie je de solderingen kant pri en ik heb kunnen meten aan de transfo pinnen zelf .Ik dank jullie voor de reacties .

Op 16 augustus 2020 15:50:55 schreef vergeten:
[...]
Dat kan niet werken voor de helft!, een opamp wordt gevoed met een plus en min spanning, bij jou +15v DC en -15v DC.
Die spanningen moeten tegelijk aanwezig zijn.

Ik denk dat ik het verkeert uitleg als ik op de 0 en +15 spanning geef branden er een aantal leds . Ik bedoel daarmee verder is er niets gaande . Het probleem zit aan de voeding dat ik niet heb .

vergeten

Golden Member

Als je nog een 2e voeding hebt zou je zo kunnen testen of de schakeling nog in orde is. zie bijlage.
Heb je de gelijkricht diodes (in U8) al eens een voor een nagemeten? Met je meter op diodestand, wat meet je dan?
(Plaats ook eens een foto van je multimeter, of geef een typenummer, dan zien we hoe uitgebreid of simpel die is.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 16 augustus 2020 14:03:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een lamp van 12 V, 18 W, gebruikt 1,5 A.
Een stroom van 1,5 A uit een trafowikkeling van 23 ohm zou de spanning 34,5 V laten zakken.
Maar dat kan helemaal niet, want zoveel spanning heb je niet. Zelfs de kortsluitstroom zou kleiner zijn dan wat die lamp vraagt.
Komt nog bij dat de lamp, als hij nog koud is, nog véél meer stroom nodig heeft om eerst op te warmen. Pas op temperatuur wordt de stroom normaal, maar daar kom je in deze situatie nooit aan toe.

De lamp zal dus, ook als de trafo prima in orde is, nooit kunnen branden.
Je moet testen met een belasting (lamp of weerstand) die overeenkomt met waarvoor de transformator bedoeld is.

Je heb gelijk maar begrijp ik het verkeert of kan je geen uitgang spanning van een transfo meten zonder belasting ?

vergeten

Golden Member

Je kan dat altijd meten (belast of onbelast) maar deze "voorbeeldlamp" trekt te veel stroom (voor je trafo) om op gang te kunnen komen.
Belast is die spanning altijd wat lager tov onbelast. Maar hij moet er eerst wel zijn!
Test eens met een 12 volt lampje van 5 watt of zo! (kentekenverlichting)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 16 augustus 2020 16:13:18 schreef vergeten:
Als je nog een 2e voeding hebt zou je zo kunnen testen of de schakeling nog in orde is. zie bijlage.
Heb je de gelijkricht diodes (in U8) al eens een voor een nagemeten? Met je meter op diodestand, wat meet je dan?
(Plaats ook eens een foto van je multimeter, of geef een typrenummer, dan zien we hoe uitgebreid of simpel die is.)

Dit was ik van plan te doen met twee te werken , Ik heb nog een ring transformer van 30-0-30 volt maar ik ga als het kan een regelbare maken van vb 12 tot 30 volt kan dit lukken gewoon om zoiets te kunnen testen