60VAC op open contact van relais ipv 0V

Zitten er geen eindschakelaars in de motor ?
Wat gebeurd er als je de aansluitingen 2 en 3 verwisseld ?

Op 15 augustus 2020 19:47:33 schreef Shiptronic:
Al geprobeerd rechstreeks op de motor aan te sluiten met een stuk snoer, doet de motor het uberhoubt wel?

Zo werkt het wel. Pas als er een relais tussen komt niet meer. Wat ik zeer vreemd vind want is maar gewoon een contact dat open en dicht gaat.

Op 15 augustus 2020 19:49:14 schreef HD13:
Zitten er geen eindschakelaars in de motor ?
Wat gebeurd er als je de aansluitingen 2 en 3 verwisseld ?

Motor stopt als ik spanning blijf geven dus zit volgens mij wel eindschakelaar in ja.

Dan wisselt de 60V en 230V.

Als je van die uitlezing 60volt af wilt zijn,plaats dan gewoon een gloeilamp parralel over de meetsnoeren van je multimeter.
Als de motor gewoon werkt bij het aantikken met een snoer met 230volt tussen common en up (tot de einde loop) en tussen common en down (tot de eindeloop).
Meet dan de aansluitingen (Com ,No ,NC) van je relais door met je multimeter in Beep stand.
Trek je conclusies of gooi de defecte relais weg.
Sluit vervolgens je relais op de correcte manier aan.

Op 15 augustus 2020 19:53:40 schreef RobbeM:
[...]

Motor stopt als ik spanning blijf geven dus zit volgens mij wel eindschakelaar in ja.

Dan wisselt de 60V en 230V.

En motor begint niet te draaien ?

Op 15 augustus 2020 20:10:53 schreef Gij Kieken:
Als je van die uitlezing 60volt af wilt zijn,plaats dan gewoon een gloeilamp parralel over de meetsnoeren van je multimeter.
Als de motor gewoon werkt bij het aantikken met een snoer met 230volt tussen common en up (tot de einde loop) en tussen common en down (tot de eindeloop).
Meet dan de aansluitingen (Com ,No ,NC) van je relais door met je multimeter in Beep stand.
Trek je conclusies of gooi de defecte relais weg.
Sluit vervolgens je relais op de correcte manier aan.

Belasting over de meter zal ik idd eens testen.
Contact van de relais is in orde. 0ohm en oneindig ohm.
Ook al getest met ander type relais en geeft zelfde fout.
Eerste gedacht was idd dat er een weerstand door contact was, waardoor er een soort spanningsdeler ontstond. Maar dat is dus niet het geval.

Op 15 augustus 2020 20:19:26 schreef HD13:
[...]

En motor begint niet te draaien ?

Op 15 augustus 2020 20:19:26 schreef HD13:
[...]

En motor begint niet te draaien ?

Met losse draden rechtstreeks uit stopcontact wel
Via relais niet.

Shiptronic

Overleden

Is het een dubbel polig relais en mix je de polen? of je relais is gewoon stuk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

En als je even enkel het maak contact van het relais aansluit dus als een normaal schakelaar en als dat werkt even met 2 losse relais. Het kan haast niet anders dat je relais niet goed zijn of je ze toch verkeerd heb aangesloten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

post eens een foto van de aansluitingen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

en de andere pen in de lucht houd, meet ik ook een spanning die varieert tussen +-7VAC en 20VAC...
Dit heb ik getest met 2 verschillende multimeters...

Multimeter zijn eigenlijk gewoon te goed geworden, ze zijn zo gevoelig dat ze inderdaad zonder ergens op te zijn aangesloten al spanningen meten. Is vergelijkbaar met de gevoeligheid van een antenne van de radio. Zo kan een 2e draad naast een stroomvoerende draad zo ook als antenne weken.

Maar dat staat allemaal los van waarom je relais niet werken. Als direct aangesloten kabel wel werkt zit de fout wel duidelijk in de relais of de manier van aansluiten.

Graag zoals hierboven een paar duidelijke foto's van de aansluiting en ook graag een paar type nummers van de gebruikte relais.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je toch met een plc werkt en het luik heeft eindeloop contacten zoals je aangeeft, waarom dan geen 2 relais up/down en dubbelpolig schakelen,en na x tijd spanningsloos maken van de motor.

vergeten

Golden Member

Op 15 augustus 2020 21:02:35 schreef benleentje:
[...]Is vergelijkbaar met de gevoeligheid van een antenne van de radio. Zo kan een 2e draad naast een stroomvoerende draad zo ook als antenne weken.

Is gewoon capacitieve overdracht, weinig antenne bij 50 Hz. :)
In dit specifieke geval is het wel een heel hoge verborgen "voorschakel" weerstand als je met de meetstroom van een meter van 10 MΩ, 170 v kwijtraakt over die weerstand.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vieruurtje bij Hema wat uit de hand gelopen :)

Als die motor niet aangesloten is dan is de situatie zoals in plaatje 1. Die draden lopen parallel dicht tegen elkaar en vormen een capaciteit afhankelijk van de lengte een paar pF tot verschillende 10-tallen nF. Je vormt dus een spanningsdeler met aan de bovenzijde Zud en aan de onderzijde Zdn en Zin van de meter. De Zin van een DMM is minstens 1MOhm, sommige zelfs 20MOhm of hoger, terwijl 10nF bij 50Hz slechts 300kOhm is. Je kan dus zelfs veel meer als 60V meten in theorie 115V max.

Nu was ik wat snel van leer getrokken door te veronderstellen dat de motor niet uitmaakte als deze op zijn uiterste stand staat omdat die eindschakelaars open stonden. Dat klopt niet omdat er ten hoogste 1 eindschakelaar open staat en de motor die 60V naar beneden trekt. Kan je zien in plaatje 2. Die 60V moet m.i dus idd verdwijnen als je de motor aansluit. Dat zijn trouwens geen eindschakelaars maar momentschakelaars, net zoals bij de aandrijving van een autoruit.

Denk wel niet dat die 60V enige relevantie heeft.

Fig 1

Fig 2

Op 15 augustus 2020 20:31:23 schreef RobbeM:Met losse draden rechtstreeks uit stopcontact wel
Via relais niet.

Dat is tegenstrijdig met andere vaststellingen in eerdere posts. Het kan uiteraard dat die motor niet meer werkt als je dat relais gebruikt maar dan kan je ook geen spanning meer meten. Dit relais kan niet op mysterieuze wijze de kring onderbreken terwijl je toch nog spanning op de motor meet. Ofwel klopt die vaststelling niet ofwel is er nog een factor bijkomend aan dat relais, die eindschakelaars bv.

Controleer best opnieuw welke spanningen er op up/down staan als het relais in dienst is. Welk merk en type motor is dat?

Op 15 augustus 2020 22:33:36 schreef fikkie:
Als je toch met een plc werkt en het luik heeft eindeloop contacten zoals je aangeeft, waarom dan geen 2 relais up/down en dubbelpolig schakelen,en na x tijd spanningsloos maken van de motor.

Dat werkt niet op die manier en maar goed ook. Die eindschakelaars zitten in de motor en schakelen de motor uit op het ogenblik dat het draaimoment de hoogte in schiet. Je hebt daar zelfs geen toegang toe tenzij je de motor open breekt.

Rechtstreeks op de motor werkt, met de relais ertussen niet? Dan staat volgens mij KN1 open. Veel meer kan het niet zijn of er moet iets met de kabel mis zijn...

Op 15 augustus 2020 19:53:40 schreef RobbeM:
[...]

Motor stopt als ik spanning blijf geven dus zit volgens mij wel eindschakelaar in ja.

Dan wisselt de 60V en 230V.

Maar heb je ook geprobeerd de motor op deze manier aan te sluiten ?

Sluit in plaats van de motor eens een lamp aan. Wat doet die?

Of mooier nog, twee lampen. Eén tussen 1 en 2 en één tussen 1 en 3.
Bij bedienen van het relais moeten die afwisselend aan en uit gaan.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 16 augustus 2020 11:43:15 (53%)

Op 16 augustus 2020 04:39:54 schreef New Beetle:
[...]Dat werkt niet op die manier en maar goed ook. Die eindschakelaars zitten in de motor en schakelen de motor uit op het ogenblik dat het draaimoment de hoogte in schiet. Je hebt daar zelfs geen toegang toe tenzij je de motor open breekt.

Wat is er anders dan de TS voorstelt in zijn schema?

Bij die motoren word vaak een draaiknop toegepast die altijd terugkeert naar de middenpositie,dit lijkt me ook prima te maken met een plc.

[Bericht gewijzigd door fikkie op zondag 16 augustus 2020 13:16:59 (15%)

Op 16 augustus 2020 13:01:22 schreef fikkie: Wat is er anders dan de TS voorstelt in zijn schema?

Verkeerd begrepen. Dacht de je voorstelde om de eindschakelaars op die PLC binnen te voeren.

Het probleem is opgelost!

Ik kan die screen niet zien vanuit de kast.
Denk dat hij vanaf de eerste keer al werkte maar dat die gewoon terug naar boven is gegaan (zoals het hoort volgens mijn schema).
Dan heb ik op een gegeven moment die 60V gemeten en heb ik me daar helemaal op vastgereden...

Alles werkte gewoon van het begin denk ik.

Dan had je de vriendin moeten vragen om bij de rolluik te gaan wachten :D

Dit is een typisch geval van The best solution to a wrong question is a bad solution

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nou gefeliciteerd mooi dat het werkt