omvormer optisch - naar tulp

Goede morgen,
Ik heb een samsung tv type https://www.samsung.com/nl/tvs/uhd-tv-nu7100/UE49NU7100WXXN/
Er zit daar een optische audio uitgang op. Ik heb zo'n https://www.kabeldirect.nl/omvormer-optisch-of-coaxiaal-naar-tulp.html…& omvormer gekocht om het signaal om te zetten.

Nu sluit ik die aan op mijn versterker van maar ik moet mijn volume knop volledig open zetten, en dan nog komt er bijna geen geluid uit.
Ligt het aan mijn versterker? Welke ingang moet ik gebruiken op mijn versterker? Ik heb al cd en phone gebruikt,.. beide geven geen goed resultaat.

Iemand een idee wat er fout loopt, of hoe ik wel goed geluid krijg?

Groeten

Ik heb hier geen verstand meer van, maar uit nieuwsgierigheid heb ik even in de manual van het toestel gekeken;

Gaat dat allemaal goed ? Is de bron wel 5.1 ? En geeft zo een converter dan het front ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 16 augustus 2020 10:11:06 (11%)

Normaal moet je spdif kiezen op je tv als audio uitgang

[Bericht gewijzigd door roadrunner op zondag 16 augustus 2020 10:21:14 (85%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Optisch naar tulp???? Welke ingangen zijn er op je versterker? Zijn deze digitaal of analoog (RCA)? Welke versterker is er aangesloten. Dat is net zo belangrijk als de TV en het kastje.

Mogelijk moet je met dit soort kastje aan de slag.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

En wat is het verschil met mijn bakje? Gr

Op 16 augustus 2020 10:18:28 schreef roadrunner:
Normaal moet je spdif kiezen op je tv als audio uitgang

Dat, en bij veel tv's kun je in het menu voor verschillende audio-uitvoer mogelijkheden verschillende volumes instellen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 augustus 2020 12:13:33 schreef p4u08400:
En wat is het verschil met mijn bakje? Gr

Dat jou bakje een DIGITALE uit heeft en het door mij getoonde een ANALOGE uit. Bij uw bakje zitten links en rechts in 1 signaal. Analoog is dat opgesplitst. Uw signaal zijn 1 en 0 terwijl een analoog signaal verschillende vormen zal aannemen. Heeft je versterker aansluitingen voor links en rechts (meestal wit en rood) dan heb je een kastje met analoge uit nodig.

Daarom even je versterker opgeven (als het kan met link naar de handleiding) of een duidelijke foto van de achterkant. Dan kan je gericht geholpen worden. Nu is het gissen en vissen tot we de puzzel volledig kunnen leggen.

Met deze hitte werken de meeste glazen bollen niet zo goed.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

@buckfast: kastje uit je link is hier niet bruikbaar, werkt niet met 5.1:

De omvormer werkt niet met Dolby digital signalen die worden gebruikt bij de HD kanalen.
Dit heeft als gevolg dat er geen audiosignaal wordt doorgegeven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 augustus 2020 12:54:21 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Dat jou bakje een DIGITALE uit heeft en het door mij getoonde een ANALOGE uit.

Kijk nog eens GOED.

Ik heb wel een analoge uit... Den ik toch...

Het kastje van de ts maakt van digitaal analoog.

Dus digitaal, in audio uit.

En dus niet digitaal optisch in. Digitaal tulp uit!

De ts zal dus van de tv een digitaal signaal moeten pakken en dan op een rode en witte van de versterker moeten aansluiten bijvoorbeeld CD of Tape.

Het is hier niet duidelijk of dit kastje voor stereo of 5.1 is gemaakt. En welke sampelrates worden ondersteunt.

RAAF12

Golden Member

Je moet inderdaad in het audio menu de output op optical instellen, dan zal het Toslink>cinch kastje werken. De stereo output is niet regelbaar met de TV afstandsbediening. Daar zijn wel oplossingen voor :-) *

Welke ingang moet ik gebruiken op mijn versterker

De AUX of LINE.

Samsung TV (sinds 2015 bouwen ze geen analoge output of koptelefoon aansluiting meer in hun TV's)

Draadloze potmeter * https://nl.aliexpress.com/item/32716331479.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

effen een update...
ik had die uitgang al juist gezet. ondertussen heb ik wel geluid, maar de volume knop moet wel volledig open staan.

tx voor de nodige info!

Op 14 september 2020 19:57:03 schreef p4u08400:
effen een update...
ik had die uitgang al juist gezet. ondertussen heb ik wel geluid, maar de volume knop moet wel volledig open staan.

tx voor de nodige info!

Ik gebruik deze https://www.kabeldirect.nl/omvormer-coaxiaal-optisch-naar-2x-rca-3352.…

En die werkt op mijn Cheap ass "Philips" TVtje. Ook volume regeling op de TV. Ik kan je er wel eentje opsturen want ik heb er teveel van liggen hier ;-)

Kun je met volume van de tv ook volume regelen?

Op 14 september 2020 19:57:03 schreef p4u08400:
effen een update...
ik had die uitgang al juist gezet. ondertussen heb ik wel geluid, maar de volume knop moet wel volledig open staan.

tx voor de nodige info!

Zit er bv géén volume uitgang in het menu van je tv die de audio naar je versterker stuurt ? of anders eens kijken of de uitgang naar je versterker niet kan aanpassen in het menu van de tv ? Misschien ook eens uw boekje van de tv er herbekijken ? helpt ook want waarom bestaan ze , ik lees dat eigenlijk pas als ik een probleem heb hihi. Het gevoel zit in de vinger bij mij en de bovenkamer haha

Goede middag,
ik zit nog steeds met het probleem dat ik mijn versterker volledig open moet zetten om iets van geluid te hebben, hoe kan ik dit oplossen? in de tv zijn geen mogelijkheden.
gr

Ligt het aan mijn versterker? Welke ingang moet ik gebruiken op mijn versterker? Ik heb al cd en phone gebruikt,.. beide geven geen goed resultaat.

Heb nog nooit een phone ingang op een versterker gezien? Maar dat zegt niet alles natuurlijk. Wat gebruik je in vredesnaam voor versterker?

bprosman

Golden Member

Heb nog nooit een phone ingang op een versterker gezien?

Zal ook wel PhonO zijn ;-)

Op mijn Sony versterker werk CD-in het beste met dit doosje , in mijn geval (een Ziggo ontvanger) moet ik ook het signaal van de ontvanger opdraaien niet alleen van de TV.

Deze gebruik ik :
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1419367

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hoe bedoel je, een gewone versterker van technics waarop je een cd speler kan aansluiten, of een oude cassettespeler, ...
de tv is optisch uit https://www.kabeldirect.nl/optisch-en-coaxiaal-naar-tulp-omvormer-zwar… en dan ga ik naar de ingang van de cd.
alle ingangen geprobeerd, allemaal hetzelfde probleem
gr

vergeten

Golden Member

Op 7 februari 2021 12:15:28 schreef Ex-fietser:
[...]

Heb nog nooit een phone ingang op een versterker gezien? Maar dat zegt niet alles natuurlijk. Wat gebruik je in vredesnaam voor versterker?

Op de oudere versterkers (vintage) was dat standaard een phonO ingang, dat is wat TS bedoeld natuurlijk! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Volgens de Manual : https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202011/20201116165620002…

Moet je de uitgang kiezen :

code:


 Luidsprekers selecteren
Instellingen Geluid Geluidsuitvoer Probeer nu
U kunt kiezen welke luidsprekers de televisie gebruikt voor audio-uitvoer.
" U kunt externe luidsprekers bedienen met de Samsung Smart-afstandsbediening. Wanneer een externe luidspreker wordt
ingeschakeld, zijn sommige menu's niet beschikbaar.

Kies daar eens optisch uit, grote kans dat de volume regeling dan ook werkt.

Va. blz. 110 beginnen de geluidsinstellingen

" Standaardaudiosignalen worden gesampled met 48 kHz terwijl HD-audiosignalen worden gesampled met 96 kHz.

" Bepaalde S/PDIF-ontvangers zijn mogelijk niet compatibel met het HD-geluidsformaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het geluid heb ik al op versterken gezet.
ik ken er te weinig van, maar kan ik na de optical converter niet iets zetten die het signaal nog wat gaat versterken voor het naar de "grote" versterker gaat?

Shiptronic

Overleden

Op 7 februari 2021 13:30:44 schreef p4u08400:
het geluid heb ik al op versterken gezet.
ik ken er te weinig van, maar kan ik na de optical converter niet iets zetten die het signaal nog wat gaat versterken voor het naar de "grote" versterker gaat?

Je moet niet op versterken zetten, maar "optical out" als je luidspreker aansluiting kiezen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Inderdaad een verkeerde instelling in de TV of.
Kastje misschien gewoon stuk.
Ik heb voor test doeleinden zo eenzelfde in gebruik werkt probleemloos.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.