Micro Leds en prints

Bavelt

Golden Member

Ik heb hier een aantal van die microleds, die je veel ziet in printplaatjes. Ze vallen door hun geringe afmeting amper op, maar geven best nog wel licht.

Misschien wel leuk om hiermee wat te knutselen. Ik vroeg me alleen af: zijn hier printjes voor te koop waarop je ze kunt solderen? Ik heb lopen zoeken, maar kwam niet echt tot resultaat.
Daarbij: zijn die dingen in prinipe alleen gemaakt voor machinaal solderen of kun je er ook mee uit de voeten met een printsoldderboutje?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Wat noem jij 'microleds'? (beetje vaag begrip... ;) )
(iets in TH, of SMD 0402, 0603, 0805,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Deze: (SMD)

[Bericht gewijzigd door Bavelt op zondag 16 augustus 2020 11:44:56 (12%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Dat is niet echt micro te noemen. Lijken vrij lompe leds (5730 o.i.d.)
Vergelijking: Ik gebruik meestal 0603, die zijn ongeveer 4x zo klein... (16x zo klein qua oppervlakte... ;) )
Kwestie van de juiste footprint kiezen voor een print die je maakt. Voor breadboard uiteraard niet erg geschikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat wil je gaan maken met die leds? Als je het simpel wilt houden kun je ze op baantjesprint solderen, gewoon tussen 2 baantjes in.
En ja, je kunt ze met de hand solderen met een soldeerbout met fijne punt.
Het lastigste is nog om zo'n klein dingetje tijdens het solderen op zijn plek te houden, zeker als het maar 1 mm groot is of zoiets.

ALs ik een incidenteel SMD component op een breadboard wil testen (leds heb ik ook TH dus die meestal niet) dan soldeer ik ze op een breakout board. Die leds zouden met een pin overslaan wel eens op een SO8 kunnen passen... Omdat het voor een testje is, doe ik niet moeilijk over "ziet er niet uit".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om een idee te krijgen kun je misschien zoiets overwegen, voor de prijs hoef je het alvast niet te laten.
https://www.aliexpress.com/item/32812250986.html

Ik heb er ooit eentje gekocht, en zonder veel problemen inelkaar gesoldeerd met mijn goede oude Weller WECP20. Het is wel effe wennen...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 16 augustus 2020 12:36:57 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Bavelt

Golden Member

Om een idee te krijgen kun je misschien zoiets overwegen, voor de prijs hoef je het alvast niet te laten.

Dat is inderdaad een grappige. Lijkt een goede oefening om eens te kijken hoe dat gaat met het solderen van die dingen.

En maar eens zien of het met mijn JBC soldeerboutje, ca 40 jaar geleden gekocht... :) werkt.

Dat soldeerboutje had destijds een 'levenslange garantie' op het element.
Nou, die belofte konden ze wel waarmaken...

[Bericht gewijzigd door Bavelt op zondag 16 augustus 2020 13:45:28 (15%)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Kwestie van de juiste footprint kiezen voor een print die je maakt. Voor breadboard uiteraard niet erg geschikt...

Ik heb eigenlijk nooti gewerkt met printen zelf maken. Ja, behalve dan in de oertijd, met templates, donkere kamer, etsen, etc.
Had je een halve chemische fabriek in huis... :D

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Tegenwoordig ontwerp je achter de computer je print en stuur je het ontwerp naar china. Daar zijn dan tientallen fabrieken die voor $2 vijf prototype printen voor je willen maken, en voor weinig sturen ze het op. Ik vraag altijd om DHL-express, dus dat kost me dan $30-$70 (afhankelijk van hoeveel ik bestel) maar dan heb ik het ongeveer 7 dagen later in huis. Met goedkopere verzendmethoden hoorde ik laatst dat 2 weken haalbaar is, langzamer, maar zeer acceptabel.

Niet meer de moeite waard om de chemische fabriek in huis te hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Met SMD wil je ook al gauw dubbelzijdig (of meer) hebben, da's zelf met via's eigenlijk niet te doen (als je een enigszins acceptabel resultaat wilt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Tegenwoordig ontwerp je achter de computer je print en stuur je het ontwerp naar china.

Is daar dan een hulpprogramm voor? Dat je bv aan de hand van het schema een ontwerp krijgt? Of moet je alls spoortjes, eilandjes, etc zelf bedenken?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

da's zelf met via's eigenlijk niet te do

via's?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

VIA: doorverbinding van de ene koperlaag naar de andere. Werd ooit uitgevoerd met een soort klinknagels; amateurs soldeerden een klein stukje draad van de ene kant naar de andere.

Printontwerp: er bestaan wel autorouters, die zelf de routering proberen te doen aan de hand van een gegeven lijst van te maken verbindingen, de zgn. netlist.

Maar het plaatsen van de componenten zul je toch zelf wel moeten doen, en ik denk dat de meesten verkiezen ook de routes manueel te maken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 16 augustus 2020 18:28:17 (46%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Een via verbind de boven en onder koperbanen met elkaar, een hol gaatje met koper erin, je kan er evt. ook nog een pootje van een component in stoppen.

Als je een 4 laags print maakt kan je ook laag 2 en 3 met elkaar verbinden, zonder dat je er van buiten af bij kan, dit heet buried VIA. (niet aan te raden, want je komt er nooit meer bij)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 augustus 2020 18:10:59 schreef Bavelt:
Is daar dan een hulpprogramm voor? Dat je bv aan de hand van het schema een ontwerp krijgt? Of moet je alls spoortjes, eilandjes, etc zelf bedenken?

Ja, daar zijn hulpprogramma's voor.
Eagle en vele andere programma's zijn daar voorbeelden van, elk met hun eigen 'onhebbelijkheden' en leercurve.

Of je zo'n programma nodig hebt hangt af van wat je wil doen. Voor het op een printje aansluiten van 1 zo'n LED is het wat overbodig. Komen er meer componenten op, is het wel aan te raden.

Of je via's nodig hebt, hangt af van je wensen en complexiteit van je printje.

Dit heb ik zoveel jaar terug gemaakt en zelf geëtst (dat je printjes in China kan laten maken is leuk, maar betekent in mijn geval ook dat ik 4 of meer exemplaren overhoudt, wat ik erg zonde vind)

http://www.m-voorloop.nl/modelbouw/oenkrevisie/oenk-zwaailichtprint-volledig.jpg

De geïsoleerde koperdraadjes die je ziet lopen had ik achterwege kunnen laten als ik met via's had gewerkt. Maar dat is bij zelfbouw bijna niet te doen op deze schaal (de via's zijn dan bijna groter dan menig component)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Shiptronic

Overleden

Tru hole had zo zijn voordelen om onder en boven te verbinden :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Bavelt

Golden Member

Ok, Die via's zijn dan dus te vergelijken met de gaatjesprint board. Allemaal eilandjes die de boven en onderkant verbinden. Ik heb die printplaatjes in het verleden redelijk vaak gebruikt. Tegenwoordig zijn die glasvezel plaatjes erg goedkoop, zijn stevig en ze solderen ook goed.
Voor de verbindingen gebruik ik dan dun montagedraad met teflon isolatie, dat niet smelt als je het soldeert en blijven de aansluitingen mooi.

Maar het is natuurlijk wel heel bewerkelijk met dat gestrip en gesoldeer.

Een 'echt' printje staat natuurlijk ook professioneler (Het oog wil ook wat, nietwaar? :)

Ik kan het wel eens proberen met een printontwerp, maar ben wat gereserveerd met die softwarepakketen. (zoals bv Splan dat krijg ik niet goed aan de praat, of ik moet er zeeën van tijd gaan insteken om het onder de knie te krijgen).

Misschien dat het met Eagle meevalt...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
marcob

Golden Member

Splan is geen PCB programma. Van de zelfde ontwikkelaar heb je Sprint-Layout. Veel leden van dit forum gebruiken het, ook ikzelf al jaren.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

Diptrace is vrij makkelijk te leren en de basisversie is gratis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Splan is geen PCB programma. Van de zelfde ontwikkelaar heb je Sprint-Layout. Veel leden van dit forum gebruiken het, ook ikzelf al jaren.

Klopt, het ging mij alleen even om de vergelijking: met Splan kun je schema's tekenen.
Ik ben er uren mee aan de gang geweest maar een fatsoenlijk schema kreeg ik er niet uit.
Ik ben ervan overtuigd dat het best veel kan, maar dat doe je niet zomaar even.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Tegenwoordig ontwerp je achter de computer je print en stuur je het ontwerp naar china. Daar zijn dan tientallen fabrieken die voor $2 vijf prototype printen voor je willen maken, en voor weinig sturen ze het op.

Heb je welliocht een suggestie wie het goed doet?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

met Splan kun je schema's tekenen.
Ik ben er uren mee aan de gang geweest maar een fatsoenlijk schema kreeg ik er niet uit.

Met Diptrace was ik binnen een paar uur aan de slag zonder zelfs de handleiding te lezen... (da's me met andere software nog niet vaak gebeurd...)

Voor printen: JLCPCB (meestal binnen 10 dagen in huis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 16 augustus 2020 22:57:42 schreef Bavelt:
Klopt, het ging mij alleen even om de vergelijking: met Splan kun je schema's tekenen.
Ik ben er uren mee aan de gang geweest maar een fatsoenlijk schema kreeg ik er niet uit.
Ik ben ervan overtuigd dat het best veel kan, maar dat doe je niet zomaar even.

Ik gebruik regelmatig Splan 7, ik vind het erg simpel werken.