die printjes zullen waarschijnlijk wel nut hebben als veiligheidsprint, maar niet als BMS of als lader.
zorg voor een echte 4S lader die eerst met CC oplaad, en daarna met CV. als de stroom op het einde onder een bepaald niveau komt, uitschakelen.
de meeste van die BMS printjes zullen pas gaan balanceren als de cellen op 4,2V komen.
dus een 12,6V lader waarbij de cellen op 4,20V, 4,18V en 4,19V komen, dan zal de BMS die eerste cel gaan bypassen zodat de andere 2 ook tot 4,20V geraken.
ik vertrouw absoluut niet op die chinese printjes, en breng dan ook een balanceer kabel naar buiten. hiermee kan ik dan maandelijks de cellen eens echt balanceren.
bijkomend zal ik ook nog een diode in lader circuit opnemen zodat de cellen maar tot 4.05-4.1V opgeladen raken. verlengd de levensduur en zorgt er bijkomend voor dat 1 cel niet overladen kan raken.
zou er toch danig verschil in de cellen komen, dan grijpt die veiligheidsprint alsnog inn (bv als ik 4,2V - 3.8 en 3,9V zou hebben). dit merk ik dan bij de eerst volgende balance sessie en dan vliegt het pack open.
ik gebruik een dergelijk opladertje voor te balanceren (en op de foto zie je dus al mjn 3S batterijen uit de ligfiets)
linksboven 3S2P, links onder 3S5P, rechts 2 keer 3S4P