Li-ion laden

pa3gws

Golden Member

Even voor de duidelijkheid in ben hier in het geheel niet in thuis.
Maar als ik 4 18650 cellen in serie wil gebruiken.
Is dan dit printje behalve BMS ook gelijk te gebruiken om de cellen te laden?
https://www.ebay.com/itm/4-Packs-4A-5A-Li-ion-Lithium-18650-Battery-Ce…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

Ja de beveiliging / BMS is voor zowel opladen als ontladen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik weet niet hoe kundig je bent. Afgaande op je website best wel.
Maar toch even een opmerking.
Ik zie nergens staan dat er een lader en een balancer inzit.
Een balancer egaliseert de spanning tussen de cellen.
Even opletten dus.
Je kunt er niet zomaar een spanning opzetten en we zien wel.

Om hem te laden moet je een 16.8V voeding die max 1A kan leveren nemen. Liefst een CC/CV voeding, dus 1 die "gedefinieerd" die 1A levert niet een voeding die niet uitvalt bij minder dan 1A.

Bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/4000319070677.html?spm=a2g0o.productli…

Wat "benleentje" zegt: "ja" daar ben ik het niet mee eens. Stel je zet 24V d'r op wat gaat dat protection circuit dan doen? Proberen de rest weg te stoken? Als ie dat zou doen, wordt ie zo warm dat de dichtstbijzijnde cel in een paar maanden stuk is.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 15 augustus 2020 20:06:27 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@rew je hebt gelijk je moet wel zelf zorgen voor de goede spanning. Het is natuurlijk enkel een BMS, een printje die de accu beveiligd bij zowel opladen als ontladen maar het is zelf geen lader.

Stel je zet 24V d'r op wat gaat dat protection circuit dan doen?

Goede vraag, ik dacht zelf eigenlijk dat het de accu afschakelde.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 15 augustus 2020 20:52:52 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ga er maar van uit dat dit niet meer doet dan de spanning van de batterijen gelijk houden, in de mate van het mogelijke. Die Chinezen zijn gruwelijk bekwaam én actief in het toedichten van allerlei onterechte titels aan hun producten.
Als ik het goed begrijp vul je best aan met een voedinkje constante spanning EN constante stroom, die zijn volop te vinden bij ome Chinees (edit: @rew gaf reeds een fraaie aanzet, ze zijn er ook als losse printjes zonder behuizing). Idealiter dan ook nog een onderspanningsbeveiliging aan de ontlaadkant maar die zijn heel wat minder courant (of ik heb verkeerd gezocht, wat zeker niet uitgesloten is).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 augustus 2020 20:49:08 schreef benleentje:
@rew je hebt gelijk je moet wel zelf zorgen voor de goede spanning. Het is natuurlijk enkel een BMS, een printje die de accu beveiligd bij zowel opladen als ontladen maar het is zelf geen lader.

[...]Goede vraag, ik dacht zelf eigenlijk dat het de accu afschakelde.

Ik zou denken: Best-case schakelt ie fet in dat er geladen kan worden en dan gaat er dus meer stroom lopen dan goed is. Dan kan
* de voeding
* de mosfet
* de accu

kapot gaan. 1 van de drie. (of eventueel geeneen).

Als de voeding bij 1A begint met inzakken dan kan het nog redelijk netjes gaan. Dan gaat ie laden, en zodra de max spanning per cel bereikt wordt, gaat ie hopelijk de boel afschakelen. Maaarrrr... Als de boel niet goed gebalanceerd is dan zal dus 1 van de cellen nog niet vol zijn als de rest wel boven de 4.2V komt. Worst case vind ie dat er nog geladen moet worden en is de "balance" niet sterk genoeg om de boel op 4.2 te houden.

Maar eerlijk gezegd: dat zal wel niet. Het zal wel een chipje zijn waar ze over deze situatie hebben nagedacht. Dan valt het mee en zou het goed gaan. Als de "max spanning" bereikt wordt, gaat ie het laden stoppen en krijgen de balance schakelingen tijd om de boel weer recht te trekken. Zodra dan de boel weer binnen marges is kan ie de lader weer inschakelen.

@ big_fat_mamma: D'r zitten 2x 2 dikke mosfets op. Die kunnen de belasting en de lader afschakelen voor als er dingen buiten de grenzen komen. Dit is iets waar de chinezen goed in zijn: Het "typical application" circuit uittekenen en produceren. Effectief is dit gewoon een breakoutboard voor een 4S balance controller.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 15 augustus 2020 21:22:21 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, er zittten inderdaad 4 dikke mosfets op; maar vermits het ding bedoeld is om 4 batterijen gelijk te houden zou ik dan denken dat er voor elke batterij 1 mosfet is, wellicht parallel eraan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Dit is iets waar de chinezen goed in zijn: Het "typical application" circuit uittekenen en produceren.

Zijn ze goed hé die Chinezen :). Moet ik af en toe zeggen want ik heb een Chinese vriendin. Maar goed ik heb ook weer wat geleerd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pa3gws

Golden Member

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik met de labvoeding ingesteld ip 16,8V en 1A de cellen laden en het printje bewaakt de cellen. :-)
Ik ben wat accu's betreft nog van het Nicad tijdperk. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Gezien het feit dat er aan elke cel een draadje hangt om de spanning te meten zullen de cellen wel redelijk identiek geladen worden. Overigens zitten er capaciteits verschillen tussen de cellen waarbij een echte bms de cellen gaat balanceren vanaf een bepaalde spanning.
Of dat bij dit printje gebeurt waag ik te betwijfelen.

Ik heb nog 2 opmerkingen
- deze printjes zijn ook in zwaardere uitvoeringen verkrijgbaar voor dezelfde prijs (of nog goedkoper op ali). Deze uitvoering zit tot tevredenheid in een electrische schroevendraaier.
- Deze printjes hebben een eigen verbruik als ze niet in gebruik zijn, bij een project dat ik een jaartje aan de kant had gegooid waren 3 batterijen leeg en de laatste in serie was helemaal kapot. Gelukkig geen grote schade maar wel iets om rekening mee te houden.

ps : heeft er iemand ervaring met de refurbished 18650's van de bekende leverancier in NL? Welke?

NEEE,
dit zijn slechte printjes, heb er vandaag weer eentje vervangen in mijn accupack. 12V op de cellen, belast komt er nog 8-9V uit.

die dingen zijn een beveiligingscircuit en gaan ingrijpen als de lader dat niet op tijd doet
bij het opladen moet de stroom afnemen als de cellen op 4,2V komen, deze veiligheidsprinten schakelen AF als een cel op 4,3-4.4V komt (al VEEEEL TE LAAT dan).

ook schakelen ze de boel uit als 1 cel lager dan 2,5V komt, wat ook al veel te laat is.
overstroombeveiliging doen ze ook niet, dan gaan ze stuk zoals ik nu net de mijne mogen vervangen heb (isolatie van de bekabeling naar de fiets beschadigd en kortsluiting tussen de koperen verbindingen gehad). gevolg: accu VOLLEDIG leeg (3V over het 12V pack) en dat printje dus blijkbaar gesneuveld.
dus zijn undervoltage EN kortsluiting doen het niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 augustus 2020 21:35:27 schreef big_fat_mama:
Hm, er zittten inderdaad 4 dikke mosfets op; maar vermits het ding bedoeld is om 4 batterijen gelijk te houden zou ik dan denken dat er voor elke batterij 1 mosfet is, wellicht parallel eraan?

Nee. de balancing fetjes zijn VEEL kleiner, De balancing stroom is vaak rond de 100mA, dus kan je prima af met een SOT23.

Vergelijk deze waar je voor de 100A dus een zwik power mosfets parallel hebt staan maar de kleine 5x repeterende schakeling is het balancing gedoe. Edit: Dit is een beter voorbeeld 5S, maar nog steeds 4 power torren.

Op 16 augustus 2020 10:20:34 schreef aR-Gee:
ps : heeft er iemand ervaring met de refurbished 18650's van de bekende leverancier in NL? Welke?

Dat zijn "recoverd" cellen (denk ik). Die zijn ergens ingezet en toen besloten dat er wat mis gegaan was (verkeerde cellen, verkeerd aangesloten, niet goed gepuntlast) en toen afgedankt. Prima spul.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 16 augustus 2020 12:35:11 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor de verduidelijking. Men kan blijven bijleren, blijkbaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Oke is er een suggestie voor een exemplaar wat beter bruikbaar is.
Ik wil het geheel in 1 behuizing frommelen en er zo een op maat gemaakte lamp van maken.
En dus liefst eentje waar ik gewoon een voeding aan kan hangen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Gewoon" een voeding zal niet gauw te vinden zijn voor 16,8V=.
Dus zal er toch, naast het balanceerprintje, een buck- of boostconverter bij moeten ook.
Ik dacht eerst aan een 19V= laptopvoeding, omdat die dichtbij komt, maar eigenlijk kan men net zo goed een meer standaard 12V= stekkervoeding gebruiken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 augustus 2020 15:07:35 schreef pa3gws:
Oke is er een suggestie voor een exemplaar wat beter bruikbaar is.

Wat is voor jou "beter bruikbaar"? Onder "gewoon voeding" versta ik zo'n ding en dat lijkt me behoorlijk hetzelfde als dat ladertje. Dus waarom dat ladertje niet en deze wel?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik bedoelde een dergelijk printje wat beter is want voor zover ik het begrijp wordt het printje wat ik aangaf afgeraden.
Of moet dat samen met deze worden gebruikt?
https://nl.aliexpress.com/item/4000319070677.html?spm=a2g0o.productlis…

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 16 augustus 2020 19:00:20 (58%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik hang m'n chinese bms (de 20A uitvoering) aan de labvoeding, stel de spanning in op 18 volt oid in samen met een stroombegrenzing tussen 500 en 1000 mA en wanneer de batterijen vol beginnen te raken zakt de stroom in. Bij volle lading is de stroom min of meer nul.
Zoals gemeld verwacht ik niet teveel van de balancering van de cellen, hetgeen de levensduur van de accu niet ten goede komt. Gezien de prijs van nieuwe 18650's zou ik me daar niet al te druk over maken.

die printjes zullen waarschijnlijk wel nut hebben als veiligheidsprint, maar niet als BMS of als lader.
zorg voor een echte 4S lader die eerst met CC oplaad, en daarna met CV. als de stroom op het einde onder een bepaald niveau komt, uitschakelen.

de meeste van die BMS printjes zullen pas gaan balanceren als de cellen op 4,2V komen.

dus een 12,6V lader waarbij de cellen op 4,20V, 4,18V en 4,19V komen, dan zal de BMS die eerste cel gaan bypassen zodat de andere 2 ook tot 4,20V geraken.

ik vertrouw absoluut niet op die chinese printjes, en breng dan ook een balanceer kabel naar buiten. hiermee kan ik dan maandelijks de cellen eens echt balanceren.
bijkomend zal ik ook nog een diode in lader circuit opnemen zodat de cellen maar tot 4.05-4.1V opgeladen raken. verlengd de levensduur en zorgt er bijkomend voor dat 1 cel niet overladen kan raken.
zou er toch danig verschil in de cellen komen, dan grijpt die veiligheidsprint alsnog inn (bv als ik 4,2V - 3.8 en 3,9V zou hebben). dit merk ik dan bij de eerst volgende balance sessie en dan vliegt het pack open.

ik gebruik een dergelijk opladertje voor te balanceren (en op de foto zie je dus al mjn 3S batterijen uit de ligfiets)
linksboven 3S2P, links onder 3S5P, rechts 2 keer 3S4P
http://www.cwad.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2202.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 augustus 2020 18:56:04 schreef pa3gws:
Ik bedoelde een dergelijk printje wat beter is want voor zover ik het begrijp wordt het printje wat ik aangaf afgeraden.
Of moet dat samen met deze worden gebruikt?
https://nl.aliexpress.com/item/4000319070677.html?spm=a2g0o.productlis…

Ja, het door jou voorgestelde printje (als dat voldoende stroom aankan voor de applicatie) samen met zo'n lader is een prima oplossing.

Het lijkt alsof er hier een aantal mensen denken dat dit soort goedkope printjes niet aan balanceren doet. Dat is onjuist: Dat doen ze wel. Omdat er tegenwoordig zoveel lithium cellen gebruikt worden zijn er ook chipjes die "BMS voor 3-5 cellen" zijn. Die chipjes zitten dan op dit soort printen en dan is zo'n printje ineens een redelijk compleet BMS.

Zoals fcapri zegt: opladen met CC/CV, _zo'n stekker ding voldoet prima.

fcapri doet alsof bij een verschil van 10mV al een balanceer actie gestart wordt. Dat is niet het geval. Boven de 4.25V spreekt de balancering aan. Dat dit iets minder nauwkeurig is dan hij zou willen is niet zo erg. Als je 1 cel van 101% (4.25V) tot 11% gebruikt en een andere van 98% (4.15V) tot 8% tijdens een cyclus maakt niet uit.

Het gaat fout als je de boel voorbij de 0% leegtrekt. Als de volste dan nog 1% heeft, is de leegste dan op -2%, onder de drie volt en gaat snel stuk. Als het goed is laat dat BMS dat echter niet gebeuren: Die zal bij de 0% van de leegste cel de belasting afschakelen. Nadeel is wel: dit gebeurt vrij laat. Dus de accu is dan erg leeg. Als je dan nog een maand wacht met opladen kan het over zijn met je accu. Dus als je hem leegmaakt wel zo snel mogelijk weer opladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Top een ieder bedankt voor de reacties.
Ik ga Ali eens lastig vallen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.