Transfo

Op 16 augustus 2020 16:16:50 schreef vergeten:
Je kan dat altijd meten (belast of onbelast) maar deze "voorbeeldlamp" trekt te veel stroom om op gang te kunnen komen.
Belast is die spanning altijd wat lager tov onbelast. Maar hij moet er eerst wel zijn!
Test eens met een 12 volt lampje van 5 watt of zo! (kentekenverlichting)

Ik had een lampje liggen van 12v 1.2w van een oude autoradio en ook geprobeerd, maar ik dacht in het begin als de pri ok is en er is geen sec en de verbindingen zijn ok en getest rechtstreeks op de pinnen van de transfo zelf onbelast en de diodes afgekopeld kan maar een defecte transfo zijn . Maar vraag me niet waarom de weerstand in de normen ligt en geen sec spanning heb ? NB de diodes zijn gemeten ze sperren en hebben op één richtig 450 ohm

vergeten

Golden Member

Op 16 augustus 2020 16:18:49 schreef Kreatief:
[...]

Dit was ik van plan te doen met twee te werken , Ik heb nog een ring transformer van 30-0-30 volt maar ik ga als het kan een regelbare maken van vb 12 tot 30 volt kan dit lukken gewoon om zoiets te kunnen testen

Dat zou moeten kunnen met een variac maar ik ben bang dat als je daarmee gaat testen dat je meer kapot maakt dan je wilt, omdat je (nog)niet goed de dingen uit elkaar kan houden.
Dan bedoel ik AC(=wisselspanning), DC(=gelijkspanning), stroom, spanning en vermogen etc.
Die trafo levert veel te veel spanning als je dat gaat gelijkrichten kom je veel te hoog uit op +42   0   -42 volt dan gaat alles stuk.

Dus concentreer je nou eerst op dit "probleem" met de trafo.

Op 16 augustus 2020 16:28:10 schreef Kreatief:
[...]
NB de diodes zijn gemeten ze sperren en hebben op één richtig 450 ohm

Alle vier? Dat kan ook al niet, met de meter op diodestand is dat 450 mV.

Diodes niet meten op de ohms stand.

Mogelijke verklaringen voor je "rare" spannings metingen.

  • Meet je op de AC stand een DC(=gelijkspanning), dan krijg je een "rare" waarde namelijk de rimpel die op die DC spanning staat.
    Dat geeft bijvoorbeeld een indicatie of de elco's na de gelijkrichter, in jouw schema C19 en C20, nog een beetje goed functioneren.
  • Meet je op de DC stand een AC(=wisselspanning), dan krijg je ook een "rare" waarde.

Hoe meet je eigenlijk?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Het is wonderlijk dat het meten van twee spanningen zoveel voeten in aarde kan hebben... ;)
Nogmaals: wat jij omschrijft is niet mogelijk. Ergens klopt niet aan je observeringen of metingen.
Weet je heel zeker dat de trafo bromt? Staat er primair 230v op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry sorry voor al de hier een helpende hand gegeven hebben ,Ik ben beschaamd en teleurgesteld aan mezelf ;(. Heb me laten misleiden aan het schema van de transfo op schema staan er 4 aansluitingen maar er zijn er 6 .
Hoe ik dat niet ingezien heb dat ik moest de pri weerstand meten op stekker op 3-1 en op transfo 1-4 rechtsstreeks op de pennen van de transfo |:( . Nu nogmaals sorry ik heb daar geen weerstand dus onderbroken in de transfo . Dat is een bank achteruit in de klas :'(

En toch bromt de transfo heel lichtjes

Arco

Special Member

Het schema deugt inderdaad niet. Bij dit soort trafo's horen de pinnen doorgenummerd te zijn. (ook pinnen die 'leeg' zijn)

Primair zijn er 2 wikkelingen die via de spanningscaroussel in serie staan. Beide moeten ohms doormeten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Aan deze zijde van de trafo (vermoedelijk primair) zijn maar 4 van de 6 pinnen aangesloten op een wikkeling.

De andere kant (vermoedelijk secundair) is geen foto van zal er ook ongeveer zo uitzien, maar dan met wat dikkere draden om de pinnen.

Op de niet aangesloten pinnen staat natuurlijk ook geen spanning!
en meet je ook geen weerstand! :)

Wat meet je nou tussen A en B   en tussen  C en D? met de ohmmeter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 16 augustus 2020 20:36:52 schreef vergeten:
Aan deze zijde van de trafo (vermoedelijk primair) zijn maar 4 van de 6 pinnen aangesloten op een wikkeling.

De andere kant (vermoedelijk secundair) is geen foto van zal er ook ongeveer zo uitzien, maar dan met wat dikkere draden om de pinnen.

Op de niet aangesloten pinnen staat natuurlijk ook geen spanning!
en meet je ook geen weerstand! :)

Wat meet je nou tussen A en B   en tussen  C en D? met de ohmmeter.

Op de foto die jij toon is op a-b=9 ohm op c-d=9 ohm. Dit is de sec kant.

De pri kant die ik met foto in bijlage nu toon, Printplaat dubbelzijdig tussen A-B geen weerstand .op c-b oneindig d-a 145ohm
Moeten we hier uit stellen dat de transfo stuk is .op

NB OP het scema zie je ook die brug 110 v en 230 v Die is ok niet onderbroken op 3-4 145 ohm op 1-2 oneindig .

[Bericht gewijzigd door Kreatief op zondag 16 augustus 2020 21:47:21 (18%)

Pfffff. Als je de 230V stekker uit het stopcontact haalt en je meet de weerstand op de pinnen van de stekker en je meet 145 Ohm dan is de hele primaire kant goed.

Op 16 augustus 2020 21:54:54 schreef Zonnepaneeltje:
Pfffff. Als je de 230V stekker uit het stopcontact haalt en je meet de weerstand op de pinnen van de stekker en je meet 145 Ohm dan is de hele primaire kant goed.

Inderdaad ik heb dom geweest!! met die brug 110v en 230v moest ik toch ééns nadenken dat de transfo een dubbele is en met die brug één word .

De fout zit dus verderop. Misschien een sluiting ergens.
Zet die diodes maar terug en meet de spanning op de pootjes van C19 en van C20. Gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op zondag 16 augustus 2020 22:24:34 (46%)

Arco

Special Member

Zoals eerder gezegd: het brommen van de trafo geeft aan dat er spanning is, en dat er waarschijnlijk ergens sluiting zit.
Dit soort kleine trafootjes bromt normaal niet (hoorbaar).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Inderdaad ik heb dom geweest!!

Geeft niets van fouten kan men immers meer leren dan wanneer het altijd maar goed gaat. Het is pas dom als je de volgende keer en de keren daarna steeds dezelfde fout maakt.

Printplaat dubbelzijdig tussen A-B geen weerstand .op c-b oneindig d-a 145ohm

Ik meet op een trafo of onbekende print gewoon alle mogelijkheden dus ook de onlogische combinaties, in dit geval weet je al dat de andere kant de secundaire is maar toch meet ik dan liever ook die aansluitingen nog een keer mee zodat je zeker weet dat je alle mogelijke combinaties hebt gehad. Want veel trafo's die ik heb gemeten zijn verre van logisch ingedeeld. dus maak die fout aub niet en meet gewoon alles.

Als je een goed schema hebt en de print benaming komt goed overeen dan hoed je niet alles te meten. Als je eerder op de trafo secundair gelijk de goede spanningen had gemeten dan was dat gedeelte ook klaar. Als je iets ander meet dan verwacht en je bent niet zeker van nummering dan moet je dus echt verder gaan zoeken totdat het wel klopt met schema of dat je zeker bent dat wat je hebt gemeten ook klopt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 17 augustus 2020 17:05:23 (22%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 augustus 2020 16:56:19 schreef benleentje:
[...]Geeft niets van fouten kan men immers meer leren dan wanneer het altijd maar goed gaat. Het is pas dom als je de volgende keer en de keren daarna steeds dezelfde fout maakt.

[...]Ik meet op een trafo of onbekende print gewoon alle mogelijkheden dus ook de onlogische combinaties, in dit geval weet je al dat de andere kant de secundaire is maar toch meet ik dan liever ook die aansluitingen nog een keer mee zodat je zeker weet dat je alle mogelijke combinaties hebt gehad. Want veel trafo's die ik heb gemeten zijn verre van logisch ingedeeld. dus maak die fout aub niet en meet gewoon alles.

Als je een goed schema hebt en de print benaming komt goed overeen dan hoed je niet alles te meten. Als je eerder op de trafo secundair gelijk de goede spanningen had gemeten dan was dat gedeelte ook klaar. Als je iets ander meet dan verwacht en je bent niet zeker van nummering dan moet je dus echt verder gaan zoeken totdat het wel klopt met schema of dat je zeker bent dat wat je hebt gemeten ook klopt.

Dank voor je mooie uitleg. Dit is voor het onthouden dat ik niet meer over diezelfde steen val. Nu nog een transfo vinden die daar inpast zonder teveel aanpassingen . Er is weinig plaats . Bedankt voor jullie hulp !

Arco

Special Member

Even opmeten wat de maat is (EIxx, xx is de lengte in mm van het blikpakket)
Lijkt me een standaard trafo met hooguit wat vreemde pinning.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2020 22:40:29 schreef Arco:
Even opmeten wat de maat is (EIxx, xx is de lengte in mm van het blikpakket)
Lijkt me een standaard trafo met hooguit wat vreemde pinning.

Dat is de afmeting .

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Ik vermoed dat de oude trafo 2x15 of 2x18v is (of was... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@Kreatief
Nou dat wordt spannend, voordat je gaat bestellen, wat heb je gevonden, linkje?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 18 augustus 2020 22:57:26 schreef vergeten:
@Kreatief
Nou dat wordt spannend, voordat je gaat bestellen, wat heb je gevonden, linkje?

Met een kleine aanpassing aansluitingen zal het moeten lukken denk ik .
https://www.conrad.be/p/block-vc-10215-printtransformator-1-x-230-v-2-…

[Bericht gewijzigd door Kreatief op woensdag 19 augustus 2020 18:42:05 (11%)

Op 18 augustus 2020 19:54:20 schreef Arco:
Ik vermoed dat de oude trafo 2x15 of 2x18v is (of was... ;) )

Als je ziet op schema staat er -15v en +15v de transfo zal wel 15-0-15 zijn hé hetzelfde staat ook op de printplaat gedrukt .

Arco

Special Member

Die +15 en -15 is de gelijkspanning na de regulators. De ingangsspanning van de regulators moet 3v hoger zijn.
De trafospanning gelijkgericht na de brugcel is ongeveer 20 volt, dus dat moet kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 augustus 2020 19:23:41 schreef Arco:
Die +15 en -15 is de gelijkspanning na de regulators. De ingangsspanning van de regulators moet 3v hoger zijn.
De trafospanning gelijkgericht na de brugcel is ongeveer 20 volt, dus dat moet kunnen...

Dank je .

Op 19 augustus 2020 19:23:41 schreef Arco:
Die +15 en -15 is de gelijkspanning na de regulators. De ingangsspanning van de regulators moet 3v hoger zijn.
De trafospanning gelijkgericht na de brugcel is ongeveer 20 volt, dus dat moet kunnen...

Inderdaad ik heb een nieuwe transfo gemonteerd . Het systeem werk ,maar er is een maar als ik de stekker insteek of met een schakkelaar er tussen (Er is orgineel geen schakkelaar op zie schema ) dan krijg ik soms geen voeding op de 7815 geen uitgang en als ik de schakkelaar op OF zet zie je de leds even aangaan en terug uit maar snel dan als je de schakkelaar terug aanzet dan start het systeem en blijft het aan . Ik denk op piekspanning van de transfo ,ik zie ook geen condensator op het netspanning ?