printplaat defect tv

Beste,

ik heb een tv 47pfl6158

nu is de printplaat defect die de voeding regelt
ergens ben ik nog een groentje op gebied van printplaten.
maar wil toch proberen dit te kunnen repareren als dit kan

wie kan mij opweg helpen

zijn er componenten die ik door kan meten of testen ?

maartenbakker

Golden Member

Je begint in zo'n geval met de diagnose stellen, hoe heb je dat gedaan om op deze printplaat uit te komen? Gaf het toestel een knippercode of wat anders?

De volgende stap is om in het toestel bij aangesloten netspanning diverse spanningen van de voeding te meten. Geeft hij standbyspanning? Als je hem aan probeert te zetten, komen er spanningen op?

Verdere stappen hebben nog geen zin, best kans dat je bij herhaling van de eerste stap niet op de voeding maar op het mainboard uitkomt. Statistisch gezien is dat verreweg de waarschijnlijkste uitkomst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 augustus 2020 18:17:48 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een QFU1.2 chassis, daar is op dit forum al veel over te vinden. Voeding defect is zeldzaam, mainboard is meestal de oorzaak dat het toestel niets meer doet.

Mee eens, een Philips dus... Mainboard 90% vd tijd..

is het mainboard komt erg veel voor bij philips de processor laat los van het board

Voor een hobbyist is zonder duur gereedschap op componentbasis repareren geen enkel board te herstellen. Ik lees weleens dat soldeerverbindingen weer hersteld kunnen worden door een print in een huis tuin en keuken oven zeg maar half gaar te bakken en weer af laten koelen maakt niet dat ik noem het voor het gemak soldeertin ook weer nieuw is geworden.

board moet een reflow of een reball hebben.
geeft de standby led knipper code 2 en reageert deze op de afstandbediening

maartenbakker

Golden Member

Forumlid deusjevoo heeft er de spullen en de vaardigheid voor. Ik geloof dat er inmiddels ook nog anderen mee bezig zijn.

Aan de andere kant heeft de TS al een maand niet gereageerd dus ik denk niet dat verder doorvragen of antwoorden heel veel zin heeft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 september 2020 22:25:29 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Kans is relatief klein omdat ze bijna altijd stuk zijn. Herstellen is meestal de enige optie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."