Buizenradio

Arco, kun je me zeggen waar ik deze kan kopen.

Arco

Special Member

Ik had ze een tijd terug van RS, maar die schijnt ze niet te hebben.
Mouser wel: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vishay-BC-Components/F332K75Y5RP83…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco en Thevel, nog één vraagje (voorlopig :) Kan iemand zeggen wat de schuine streepjes op een weerstand betekenen?

hobby luke

Honourable Member

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/weerstanden/#codering
Hier vind je meer uitleg erover plus een hoop andere interessante info.
(even naar beneden scrollen)

MVG,
Luc.

Hallo Luc. Door jouw link weet ik nu dat het met vermogen en tolerantie te maken heeft. Super, bedankt! GR.Luc

Hallo, ik wil de spanning meten van de EACB80 , daarvoor meet ik aan pen 9 en de andere op ?

Arco

Special Member

De EABC80 zijn eigenlijk 4 buizen in een ballon. (duo-diode, diode, en triode)
Een pen van de meter aan massa, en de andere aan de pin waarvan je de spanning wilt meten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo, even wat rust genomen. Ik heb C44 C48 en C56 vervangen en R23, R25, R31 en R32.
Ik meet de volgende spanningen : EL84 58 v op 7 en 210 v op 9, En op pen 9 van de EABC80 73 v .
Op R23 staat 213volt.
Ik heb ook de EABC80 vervangen,
Na al die onderdelen vervangen te hebben, heb ik nu wel muziek , maar vervormd en er is nog steeds een sterke brom aanwezig.
Wat zou ik nog kunnen doen?
Gr.Luc

Arco

Special Member

Probeer eerst waar de brom vandaan komt. Bromt 'ie ook op PU dan komt de brom uit de versterker.
Brommen beide kanalen op PU, dan zal er wat met de voeding zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2020 20:57:34 schreef Luc06:

Ik meet de volgende spanningen : EL84 58 v op 7 en 210 v op 9,
Na al die onderdelen vervangen te hebben, heb ik nu wel muziek , maar vervormd en er is nog steeds een sterke brom aanwezig.
Wat zou ik nog kunnen doen?
Gr.Luc

Slechts 58 V op pen 7 (anode) van de EL84 ? dat is niet goed !
Welke spanning meet je op pen 3 (kathode) ?

Duidt op lekke koppel C tussen voor en eindversterker.
Pas op, je beschadigd buis en mogelijk schade aan uitgangstrafo.

Sorry Murphy, de spanning op pen 7 is rond de 225 volt, op pen 3 meet ik ongeveer 4 volt spanning.
Arco, de brom is altijd aanwezig, op iedere stand. :S

Arco

Special Member

Is de brom er ook als je deze punten aan massa legt?: (of als je de EABC80 eruit haalt?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja helaas Arco, brom blijft ook als ik de EABC80 eruit haal. Alleen op meetpunt bij de R31, wordt de brom iets minder maar de "muziek" ook.

Ik heb het toestel nu uit elkaar liggen, zou ik hem misschien in elkaar moeten zetten?

Arco

Special Member

Nee,

Mag dan wel heel licht brommen, maar meer niet.
Ik vermoed een defecte C1 of de EZ80 (of de massa/middenaftakking van de hoogspanningswikkeling zit los)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco, waar zit de massa/middenaftakking ?
Raaf12 had het over "Brom kan ook komen als het luikje met afscherming geen aardcontact maakt" wat en waar is dit?

Hugo Welther

Moderator

Het serviceluik zit onderop de radio.
Dit met zilverfolie beplakt stuk hardboard wordt met een draadje met het chassis van de radio verbonden. Schroef met soldeeroogje.

http://www.hupse.eu/radio/images_1960/PhilipsB7X44ABottom.jpg
foto met dank aan John Hupse.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Massa:

Met luikje wordt het serviceluikje aan de onderzijde bedoeld. Het zilverfolie daarop is met een draadje geaard tegen brom.
Maar dat mag alleen heel lichte brom geven als dat los is, geen harde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 18 augustus 2020 14:21:14 schreef Luc06:
Bedankt Arco, waar zit de massa/middenaftakking ?
Raaf12 had het over "Brom kan ook komen als het luikje met afscherming geen aardcontact maakt" wat en waar is dit?

Dan heb ik me in het model vergist, luikje je zat dan op de onderkant van de radio.

wordt de brom iets minder maar de "muziek" ook.

Als het stuurrooster van de eindbuis op de stopweerstand R31 wordt verbonden met het chassis mag er geen muziek te horen zijn.

Ik heb de R31 aan de kant van de buis met het chassis verbonden maar er gebeurt niets dus brom en muziek blijven.
Als ik R31 aan de andere zijde verbind met massa wordt de brom wel wat minder.

Thevel

Golden Member

Het lijkt me wel duidelijk, het chassis is op een of andere manier niet met massa verbonden.

Op 19 augustus 2020 18:06:01 schreef Thevel:
het lijkt me wel duidelijk, het chassis is op een of andere manier niet met massa verbonden.

?? Chassis is toch gewoon de massa !

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is natuurlijk wel zo. :D

Toch zag ik zelf niet eens het gekke van deze opmerking! We zijn zó gewend 'massa' te zeggen als we eigenlijk 'de nul van de schakeling' bedoelen.
En dat lijkt hier zo te zijn: de nul ligt niet aan massa/chassis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org