Ik heb het elektrisch plan van de generator er bij genomen en moet mijn mening uit vorige post herzien.
Volgens het elektrisch plan zitten er geen koolborstels in de generator.
Dit kan ook het "brushless" in de beschrijving verklaren.
Normaal bekrachtigd men het anker van een brushless-generator met een aparte roterende excitatie wikkeling op het anker.
Zowel op het anker als in de stator zitten dus twee wikkelingen,
- één set die dient om de eigenlijke uitgaande stroom te leveren
- één set om het anker te bekrachtigen.
zie foto's hieronder
Omdat ik dit soort van constructie in jouw generator niet terug vind, zou het kunnen dat met de EXW wikkeling en de CAPACITOR een soort trillingskring gemaakt wordt. (zie schema)
Het magnetisch veld opgewekt door de EXW wikkeling induceert een spanning in het anker (FW) die ter plaatse gelijk gericht wordt en voor een magnetisch veld op het anker zorgt.
Eerlijk gezegd dit is ook voor mij nieuw.
Ik weet niet of het gaat werken, maar, laat de benzine motor eens draaien en zet een variabele AC spanning (5 tot 20 Vac / +/-2 Amp) op de EXW wikkeling.
Bij voorkeur via een scheidingstrafo die achter een variac geschakeld is.
Regel de variac nu zodanig af dat de uitgangsspanning van de generator (klemmen R en W) op 240Vac komt.
Als dit werkt, de spanning meten over de excitatie wikkeling (klemmen O en O).
Dan de variac en scheidingstrafo vervangen door een condensator (10 uF ?) en vervolgens de capaciteit aanpassen totdat de uitgangsspanning 240V wordt.
De spanning over de klemmen O en O kan je als referentie gebruiken om een idee van de capaciteitswaarde te bepalen.
Ik vrees dat het hier trial en error wordt totdat de waarde correct is.