Miele vaatwasser ELP577-A module zekering kapot

Hallo,

Mijn Miele vaatwasser G5670 is defect. Er gaat geen enkel lampje aan.

Ik heb de elektronica module (ELP577-A/9321110) opengemaakt en zag dat een van de ELKO's van 47 uF in het voedingscircuit zwarte aanslag gaf op de printplaat. Ik heb beide ELKO's vervangen.
Ook de printzekering van 1.6A was stuk en de voedingsstekker had ook zwarte aanslag en heb ik schoongemaakt.

Daarna weer in elkaar gezet. Zodra ik de stekker in het stopcontact steek hoor ik een scherpe knal (de printzekering).
Module weer opengemaakt en TNY278 vervangen. Wederom hetzelfde. Printzekering knalt er weer uit.

Ik heb de vermogensdiodes (4x) in dit circuit doorgemeten met een multimeter. In doorlaatrichting netjes 0.7V, in sperrichting > 1MOhm. Deze lijken dus ok.

Heeft iemand een idee wat hier mis is?

heb je de elco's wel goed gezet? lijkt of er 1 verkeerd zit..

er lijkt ook wel een kruipspoor te zijn op de rand van de voedingstekker, was dat door lekkage?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 15 augustus 2020 17:44:18 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 augustus 2020 17:43:01 schreef testman:
heb je de elco's wel goed gezet? lijkt of er 1 verkeerd zit..

er lijkt ook wel een kruipspoor te zijn op de rand van de voedingstekker, was dat door lekkage?

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar dit is dus een foto voordat de ELKO's vervangen zijn!
Er staat een + op het printspoor, maar is verbonden met de - van beide ELKO's
En als de ELKO's verkeerd zitten, dan zitten de vermogensdiodes ook verkeerdom?

Het "kruipspoor" is door verbranding of vonk denk ik? Op deze plek was dus ook zwarte aanslag en is de print wat beschadigd.
Ik ben me niet bewust van waterschade.

Elco is in ieder geval ontploft of in ieder geval daaronder. Kijk eerst eens logisch of de + en - werkelijk goed zitten, maar dan gemeten.. Ooit eens fabriekswege gezien dat het verkeerd zat TOV markering print..

Bedenking. Die 450 v condensators zijn veel te groot voor het kleine voedinkje. Is dit ook niet de 300v dc voeding voor de frequentie gestuurde motor? Daar toch eens checken. Hoe zien de 2 witte rubbers er aan de rechtse motor uitgang er uit? Foto's graag. Lots and lots of foto's.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor jullie reacties Testman, SMD en EricN.

Ik heb het circuit nog een nagelopen en ELCO's en diodes lijken toch wel goed te zitten. Ik dacht eerst dat de "verbrande" printsporen de AC ingang was, maar nu zie ik dat dit inderdaad een 300V uitgang moet zijn zoals EricN opmerkt.

Als de frequentiegestuurde motor de boosdoener is, waar kan ik deze dan vinden? Ik heb de vaatwasser verder nog niet uitgebouwd.

Afhankelijk van hoe je het toestel over de jaren behandeld hebt zal de staat in het motorcompartiment navenant zijn. Vandaar mijn verzoek. Zie vragen. Motorsturing gaat kort liggen. Oorzaak uiteenlopend.
Edit. Toestel uitbouwen. Torx20 schoef achteraan midden van onder. Er uit. Op achterkant neerleggen. Bodemplaat eraf. Fotos maken.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 16 augustus 2020 19:05:09 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het compartiment ziet er zo uit.
Ik zie dat hier inderdaad iets lekt of heeft gelekt.

Die heeft precies al wat werk moeten verzetten. Print stuk. motor stuk. Lekkage. Uren? Jaren? Kosten? Mss toch een niet onbelangrijke vraag die ik hier nooit lees: wat zegt je vrouw er van? Meen ik echt. Heb je aandachtig naar haar geluisterd?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

zo'n bodemplaat in dat type, daar schrik ik echt niet van. Bijna allemaal hebben ze al wel eens ergens lekkage.
Om maar een voorbeeld te geven: de droogventilator rechts heeft een kleine opvangschaal. Het water dat er teveel inkomt loopt er gewoon over. Niet voor niets dat die bodemplaat zo'n grillige vorm heeft. Anders zou de lekdetectie te snel activeren.

Als er, zoals de meeste mensen doen, gecombineerde tabs gebruikt worden bij een te propere vaat, schuimt dat van tijd tot tijd nog eens over ook. Weer smurrie.

Meestal de twee gele slangen aan de standpijpen/ pomp lek...

Op 18 augustus 2020 23:50:06 schreef EricN:
Die heeft precies al wat werk moeten verzetten. Print stuk. motor stuk. Lekkage. Uren? Jaren? Kosten? Mss toch een niet onbelangrijke vraag die ik hier nooit lees: wat zegt je vrouw er van? Meen ik echt. Heb je aandachtig naar haar geluisterd?

Haha, je snapt precies hoe die dingen werken!

De machine is inderdaad al afgevoerd en heb een nieuwe geinstalleerd.

Desondanks, super bedankt voor jullie hulp!