Koelprofiel berekenen

Hallo allemaal
on even een vraag over de koelprofiel
ik wil straks een lamp maken met 12x 10w 12v led en dan 2 in serie
en dit 6x parallel dus word 24v 120w

is er een simpele manier om de koelprofiel te berekenen
ik noem maar wat voor elke 10w wat het is 20 gram koelprofiel

zag dat de meeste berekening wat lastiger zijn maar hoop dat het zo ook moet lukken

Arco

Special Member

Het hangt natuurlijk van veel meer af als het gewicht... ;) (o.a. het aantal ribben, kleur, ...)
Beste kun je de gegevens van het betreffende profiel erbij pakken, daar staat alles wat je nodig hebt. (belangrijkste is °C/W parameter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

12 x 10W = 120W
en dan 2 in serie = 240W
en dit 6x parallel = 1440W

Dus dat wordt een flink koelprofiel volgens mij. :)

Op 19 augustus 2020 15:11:04 schreef deKees:
12 x 10W = 120W
en dan 2 in serie = 240W
en dit 6x parallel = 1440W

Dus dat wordt een flink koelprofiel volgens mij. :)

NEE NEE dat staat er niet! 12 led 10w 12v
2 in serie is 24v 20w en dit 6x = 24v 120w

ik hoef gelukkig geen lampen voor de kuip te maken :)

Simpel voorbeeld:

Wil je een koelprofiel oppervlakte temperatuur van bijvoorbeeld 45° en de omgevings-temperatuur is 25°, dan is de opwarming 20°.

Die 20° deel je door het vermogen wat gedissipeerd wordt en dan weet je welke thermische weerstand van het koelprofiel nodig is.

Andersom kan natuurlijk ook; thermische weerstand maal vermogen is temperatuur opwarming, tel daar de omgevingstemperatuur bij op.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dekees toont aan dat je beschrijving voor meerdere uitleg vatbaar is, maar als ik inhaak op 12 leds van 10W kom ik ook op 120W.

Als we het daarop houden, dan is mijn "nattevinger" rekenmethode dat je rekening moet houden met 120W aan warmte.

Een dikke PC koeler kan dat net aan. Maar die staat dan behoorlijk te loeien.

Bij een koelprofiel kan je vaak een K/W waarde vinden. Zeg 1K/W. Bij 120W kan je dan verwachten dat de boel 120 graden warmer wordt dan de omgeving.

Ga je uit van 25 graden omgevingstemperatuur, dan wordt de onderkant van de leds nu dus 25+120 = 145 graden: Te heet.

Draai je het om en zeg je "max 55 graden voor de leds", dan kan je uitreken dat je 30 graden over het koelprofiel kan hebben. De koelvin mag dan max 0.25K/W zijn...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Van uit een praktisch oogpunt ga ik er van uit dat een koelprofiel van 160x100x30mm een vermogen kan koelen van ongeveer 30-40Watt.
Wanneer je daar een fan opzet is dat natuurlijk een factor x meer.
Een CPU koeler met fan kan denk ik iets van 100 Watt dissiperen.
Misschien heb je iets aan deze praktische waarden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
benleentje

Golden Member

Een CPU koeler met fan kan denk ik iets van 100 Watt dissiperen.

Daar heb je ook enorme variatie in je hebt ze inderdaad voor 100W maar ook van 500W.

160x100x30mm een vermogen kan koelen van ongeveer 30-40Watt.

Lijkt me op zich een goede vuist regel maar wel een met een paar grote kanttekeningen. De vorm en type koelprofiel spelen mee, maar ook de montage van het koelprofiel. Ideaal kan de lucht op natuurlijke wijzen opstijgen tussen de ribben maar die wijze van montage is niet altijd mogelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
eSe

Honourable Member

Ik dacht dat ik deze pagina's uit een oude Elektuur hier al een keer had geplaatst, in een ander (ouder) draadje. Berekening koelplaat, hier ook hoe groot een stuk koper, alu, staalplaat moet zijn voor een bepaalde warmte afgifte. Inderdaad afhankelijk van hoe je de plaat monteert, H of V, blank of zwart geeloxeerd...

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
eSe

Honourable Member

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Gegevens van koelplaten heb ik niet zijn gekocht in de winkel en uit aparaten gehaald

maar wat is beter

stel ik maak een lamp met 12 x 12v 10w led chip

12x parallel op 12v dat is als ik het goed heb 10a

of per 2 in serie op 24v en dit 6x dus ook totaal 12 leds maar dan in 5a

welke is voor de hitte beter
dus lager ? of blijft dat het zelfde

Arco

Special Member

Het maakt geen verschil. 120W is 120W...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Wat is het rendement van zo'n ding? Er wordt toch wel iets van de stroom omgezet in licht? Misschien wordt 120W dan toch nog 100W. Scheelt een klein beetje profiellengte.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Hoe hoger het aantal Lumen per Watt, hoe hoger het rendement.
(theoretisch maximum voor witte leds is ongeveer 300 Lm/W: dat zou 100% efficiency zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 augustus 2020 22:06:15 schreef Arco:
Hoe hoger het aantal Lumen per Watt, hoe hoger het rendement.
(theoretisch maximum voor witte leds is ongeveer 300 Lm/W: dat zou 100% efficiency zijn)

hoe zit dat en bereken ja dat

de led die ik heb is 30000 lume 900MA

Goede LEDs kunnen 50% efficiency halen.

Dus als je 120W elektrisch erin stopt, moet je je koelprofiel op 60W dimensioneren. Maar dat staat in de datasheet van de LED ;-)

30000 lumen uit 12W lijkt mij theoretisch onhaalbaar ?

Zal wel een "0" teveel zijn, 300 lm/w is haalbaar, dan zit je op ~3000lm bij 12W opgenomen vermogen.

Waarschijnlijk zijn dit weer Chinese meuk leds, met de gebruikelijke overrated specs, net zoals bij LiPo's.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Gegevens van koelplaten heb ik niet zijn gekocht in de winkel en uit aparaten gehaald

dat een koelprofiel van 160x100x30mm een vermogen kan koelen van ongeveer 30-40Watt.

Zo kan je zelf een inschatting maken door je koelplaten op te meten en te vergelijken met bovenstaande waardes.
Een andere methode is om gewoon de leds op het koelprofiel te zetten en langzaam het vermogen van de led omhoog draaien en dan steeds de koelplaat temperatuur meten en als het even kan liever de temperatuur van de leds te meten. En dat moet heel langzaam gebeuren zeg steeds 30 minuten wachten na het opdraaien van het vermogen maar wel blijven meten en zorgen dat de koelplaat zelf nooit warmen dan 60° word.
Die 30 minuten wachten is nodig om te zien op welke temperatuur de koelplaat stabiliseert. dus niet meer verder oploopt. Kan eventueel korter maar dat zie je vanzelf tijden het meten als de temperatuur hetzelfde blijft is de boel in stabiel evenwicht geraakt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 21 augustus 2020 17:01:51 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hensz

Golden Member

Op 21 augustus 2020 09:20:00 schreef Roland van Leusden:
Zal wel een "0" teveel zijn, 300 lm/w is haalbaar, dan zit je op ~3000lm bij 12W opgenomen vermogen.

Waarschijnlijk zijn dit weer Chinese meuk leds, met de gebruikelijke overrated specs, net zoals bij LiPo's.

Dat zou dan een rendement van 100% zijn, er zal dus zeer waarschijnlijk nog een factor 3-5 af moeten.
Dan ben ik onderhand ook wel benieuwd naar de specs en waar TS deze leds gekocht heeft.

Het is alsof je een nieuwe koplamp voor je auto koopt en dat er dan alleen een fietsachterlichtje in blijkt te zitten. :(

Don't Panic!

De LEDs die ik recent kocht (Samsung LM301B) doen 200 lm/W.
Met 196 stuks komt er uit een voormalig 40 Watt LED-paneel een enorme bak licht.
Maar die LEDs zijn duur (zeker met de CRI90 variant die ik kocht) en je maakt mij niet wijs dat de TS dergelijke specificaties voorhanden heeft.

Ter illustratie: het gemiddelde LED-paneel doet geloof ik zo'n 4200 lumen bij een Watt of 40.
Als je nagaat dat het rendement van de lichtgeleiderplaat en de diffuser in totaal de 86 % of zo benadert, weet je al dat er van de specs van de LEDs van de TS niets kan kloppen ;)

@ TS: geen idee of je al LEDs hebt, maar heb je hier al eens naar gekeken?
https://www.yujiintl.com/

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

de leds die ik heb heb er een test mee gedaan 2 in serie en dit 6x parallel op een meest voorkomende koelplaat uit een versterker

dit op 23v
nou ja een 18v 5a batterij en dan een DC-DC booster er tussen die tot 150w aan kan uitgang voltage staat op 23v
en dit word met 10 min 90 graden toen heb in ze uit gedaan maar zou wel hoger zijn geworden

( klein vraag je tussen door als je 3v heb en een 3v led welke waarde moet de weerstand zijn led is 200ma )

Hensz

Golden Member

Je schrijfstijl is wat lastig te volgen, maar als ik het goed begrijp heb je 2 leds van 3V ieder zonder serieweerstand aangesloten op 23V. Dan snap ik dat ze warm worden en is het knap dat ze nog leven.
Die booster levert zo'n 6,5A en het feit dat je 6 van die led-duo's parallel geschakeld hebt is mss wel je redding geweest. Samen zouden die leds namelijk ong. 6A gebruiken.
Omdat je geen begrenzing had zouden diezelfde 6,5 A door dat ene duo leds gejaagd zijn. Ik weet niet hoe lang ze dan meegaan, maar het is kort. De DCDC-converter heeft je leds gered, als je ze direct op de accu had aangesloten waren ze gebakken lucht geworden.

Hoe groot de weerstand moet zijn kun je makkelijk zelf uitrekenen. m.b.v. de Wet van Ohm. Komt er een waarde van 0V uit (of kleiner) of valt er minder dan 0,5-1V over de weerstand, dan is je voedingsspanning niet hoog genoeg. Je kunt in dat geval ook het aantal leds dat in serie staat verminderen en de berekening opnieuw doen.
Er moet spanning over de weerstand vallen om variaties in de voedingsspanning en variatie van parallel geschakelde leds op te vangen.

Don't Panic!

Hensz als je goed leest zijn de 3v led een vraag tussen door gevoed door 3v gezien eerder werd gemeld er altijd een weerstand voor te doen maar ja 3v led 3v voeding lijkt mij een 0 ohm weerstand maar kan het fout hebben

de 2 serie en 6 parallel zijn 12v leds 10w

benleentje

Golden Member

3v led 3v voeding lijkt mij een 0 ohm weerstand maar kan het fout hebben

Je hebt het goed 0Ω. Maar het is erg onverstandig om zo een led van spanning te voorzien.

en dit word met 10 min 90 graden toen heb in ze uit gedaan maar zou wel hoger zijn geworden

Terwijl ik niet warmen dan 60°C adviseerde. Als je koelprofiel al 90°C is zijn je leds dus nog veel warmer geworden hoop dat je ze wel met goede koelpasta en goede montage hebt vast gezet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 22 augustus 2020 00:10:53 (46%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.