Embedded c programmeer boek, leermodule, video-serie, etc.

Ik ben opzoek naar een boek, leermodule, video-serie, etc, wat mij verder kan helpen in mijn embedded c programmeer avondturen.

Ik ben nu veel bezig met Arduino's en esp microcontrollers, ben al een tijdje klaar met de beginner projecten (ledjes, servotje enz). Ik ben nu met een project bezig waarbij meerdere microcontrollers tegen 1 centrale controller kletsen, de centrale controller voert verschillende functies uit op basis van de ontvangen data zoals: scherm aansturen, verschillende relais en mosfets besturen en een aantal berekeningen uitvoeren. Nu is de code redelijk groot geworden en is het niet echt handig meer om alle functies in 1 file te hebben staan. Nu ben ik al een tijd bezig met het opbreken van mijn code in verschillende bestanden maar daar loop ik nu tegen een probleem aan. Iemand heeft mij geholpen met een opzetje/voorbeeldje om dit voor elkaar te krijgen dit probeer ik ook te gebruiken maar ik begrijp het niet echt en het werkt niet in alle gevallen. Bij deze is mijn vraag bestaat er een boek, leermodule, video-serie, etc, welke mij hierbij kan helpen. Wat ik veel tegenkom op het internet is of beginner cursussen/boeken of geavanceerde c boeken. niks daar tussen in.

Kortom weten jullie waar ik informatie kan vinden die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Heb je wat aan de K&R bijbel?... ;)
(niet specifiek voor embedded, maar dat maakt verder weinig verschil...)

The_C_Prog_Lang_KR.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

De ervaring die ik heb met geavanceerde leerboeken is dat het daar vaak beter word uigelegd en dat ze langzaam steeds dieper gaan. Je kan dus gewoon zelf stoppen tot waar je het begrijpt, wil of denkt nodig te hebben.
Arduino is geen C maar ik dacht C+ dat is niet hetzelfde maar dan kan een ander vast wel meer over uitleggen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Deze online video cursus van udemy ben ik mee bezig: https://www.udemy.com/course/beginning-c-plus-plus-programming/#instru…

Dit is wel een cursus in het Engels, maar zeer leerzaam met veel oefeningen en de stof word goed uitgelegd door professor Frank J. Mitropoulos. En voor de prijs van €12,99 krijg je erg veel informatie en leerstof.

Welke kant wil je op? Elektor heeft een paar goede boeken over de esp32 bijvoorbeeld.

Ik heb zelf Embedded Software Engineer op mijn kaartje staan maar dat is een erg breed vakgebied. Als je schermen wilt aansturen al dan niet via een webserver dan kom je al snel uit op Linux gebaseerde systemen zoals de Raspberry PI of de Beaglebone bijvoorbeeld. Wij werken met AM35XX of iMX6Q systemen die ingebouwd zijn in een scherm met touchscreen.

Voor grotere projecten kun je beter de C++ richting op gaan, de Arduino omgeving ondersteunt ook C++. Door van je devices (servo, temp sensor e.d.) classes te maken komt er vanzelf meer structuur in je projecten.

Het is zo dat er in ict opleidingen maar weinig aandacht besteed wordt hoe je grotere projecten moet opzetten. In boeken vind je er ook niet echt veel over, voorbeeldje hier, voorbeeldje daar. Maar als je er een compleet geheel van wilt maken zoals een temperatuur luchtdruk luchtvochtigheids sensor met web interface en MQTT en waar je ook de settings kunt veranderen via de web interface of bluetooth en die je OTA kunt herprogrammeren dan wordt het wel andere koek.

Je kunt ook eens naar een hackerspace gaan en vragen of ze jou in de ‘richting’ kunnen duwen.

eSe

Honourable Member

Er zijn zoveel web pagina's, video's, cursussen... online. De bomen en het bos, inderdaad.

Misschien kan je hier wat mee: C++ en meer : https://www.mindviewllc.com/quicklinks/ beetje naar beneden scrollen.

Deze is ook goed, meer gericht op Scheme en Python, maar wel zeer informatief: http://computingbook.org/

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 18 augustus 2020 19:44:02 schreef Arco:
Heb je wat aan de K&R bijbel?... ;)
(niet specifiek voor embedded, maar dat maakt verder weinig verschil...)

[bijlage]

De bijlage is zeker handig.

Op 18 augustus 2020 19:46:11 schreef benleentje:
De ervaring die ik heb met geavanceerde leerboeken is dat het daar vaak beter word uigelegd en dat ze langzaam steeds dieper gaan. Je kan dus gewoon zelf stoppen tot waar je het begrijpt, wil of denkt nodig te hebben.
Arduino is geen C maar ik dacht C+ dat is niet hetzelfde maar dan kan een ander vast wel meer over uitleggen.

A oke, ik heb een jaartje geleden een aantal C en C++ boeken bij de bieb bekeken die gingen redelijk vlot en naar mijn mening waren de boeken ook meer op computer software gericht, niet op microcontrollers.

Op 18 augustus 2020 21:32:18 schreef muj:
Deze online video cursus van udemy ben ik mee bezig: https://www.udemy.com/course/beginning-c-plus-plus-programming/#instru…

Dit is wel een cursus in het Engels, maar zeer leerzaam met veel oefeningen en de stof word goed uitgelegd door professor Frank J. Mitropoulos. En voor de prijs van €12,99 krijg je erg veel informatie en leerstof.

Wat een top cursus had ik de vraag maar eerder gesteld! Super bedankt, net een paar preview videos gekeken.

Op 19 augustus 2020 12:00:17 schreef djoveld:
Welke kant wil je op? Elektor heeft een paar goede boeken over de esp32 bijvoorbeeld.

Ik heb zelf Embedded Software Engineer op mijn kaartje staan maar dat is een erg breed vakgebied. Als je schermen wilt aansturen al dan niet via een webserver dan kom je al snel uit op Linux gebaseerde systemen zoals de Raspberry PI of de Beaglebone bijvoorbeeld. Wij werken met AM35XX of iMX6Q systemen die ingebouwd zijn in een scherm met touchscreen.

Voor grotere projecten kun je beter de C++ richting op gaan, de Arduino omgeving ondersteunt ook C++. Door van je devices (servo, temp sensor e.d.) classes te maken komt er vanzelf meer structuur in je projecten.

Het is zo dat er in ict opleidingen maar weinig aandacht besteed wordt hoe je grotere projecten moet opzetten. In boeken vind je er ook niet echt veel over, voorbeeldje hier, voorbeeldje daar. Maar als je er een compleet geheel van wilt maken zoals een temperatuur luchtdruk luchtvochtigheids sensor met web interface en MQTT en waar je ook de settings kunt veranderen via de web interface of bluetooth en die je OTA kunt herprogrammeren dan wordt het wel andere koek.

Ik ga zeker even bij elektor kijken. Ik ga aankomend schooljaar een studie starten in de elektrotechniek, waar we ook het een en ander zullen leren over programmeren. Maar eigenlijk wil ik het voor hobby projecten thuis gebruiken. Het project waar ik nu mee bezig ben heeft een 128x64 LCD schermpje dus niks super speciaals, maar een raspberry pi met een webserver/database staat inderdaad ook op de planning.

Ik ben het helemaal met je eens dat informatie in boeken en op internet vaak over losse gedeeltes gaat, waarbij alles los relatief eenvoudig is.

Op 19 augustus 2020 15:13:53 schreef RickP:
Je kunt ook eens naar een hackerspace gaan en vragen of ze jou in de ‘richting’ kunnen duwen.

Ik heb een tijd bij een makerspace gezeten, hierbij hebben ze me inderdaad een goed eind op weg geholpen. Maar ben nu meer opzoek naar informatie die mij verder kan helpen en die ik op elk moment kan raadplegen.

Op 19 augustus 2020 16:46:17 schreef eSe:
Er zijn zoveel web pagina's, video's, cursussen... online. De bomen en het bos, inderdaad.

Misschien kan je hier wat mee: C++ en meer : https://www.mindviewllc.com/quicklinks/ beetje naar beneden scrollen.

Deze is ook goed, meer gericht op Scheme en Python, maar wel zeer informatief: http://computingbook.org/

Groetjes,
eSe

Precies dit door de bomen het bos niet meer zien.
De eerste materialen werken niet helemaal, de main html pagina opent maar de gelinkte pagina's niet. Het tweede materiaal past niet helemaal bij wat ik zoek.

Bedankt allemaal voor de suggesties, ik ga me verdiepen in het materiaal. Heb ondertussen op het eevblog forum een cursus gevonden die mij ook aanspreekt https://www.learn-c.org/ niet al te lang en zeer goed uitgelegd al kunnen de opdrachten soms wat verwarrend zijn.

Nogmaals bedankt als er nog meer suggesties zijn hoor ik het graag!

eSe

Honourable Member

De "eerste" moet je even naar beneden scrollen naar Thinking in C++ 2nd ed, Volume 1 Book (HTML) and Example Code en als je daar op klikt ook weer even een beetje naar beneden, rechts kan je het boek downloaden.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..