Schemerschakelaar/dimmer/ pulsschakelaar

Goedenavond,

In mijn tuin wil ik graag enkele tuinlampen achter een schemerschakelaar zetten. 1 van die lampen wil ik tevens ten alle tijden kunnen inschakelen met een pulsschakelaar waarmee ik een dimmer bedien. Als die lamp dan via de schemerschakelaar aangaat moet deze gewoon inschakelen op de laatste dimmerstand. Tips voor een goede dimmer zijn overigens welkom!
Nu vond ik op Google het volgende schema.
Echter is de webpagina niet te bereiken dus kan helaas niet checken wat er verder over geschreven wordt.
Wilde even checken of ik het schema zo klopt en ik hem inderdaad zo kan aansluiten met een magneetrelais tussen de dimmer en sensor en de andere lampen voor het relais, dus enkel op de sensor bedienen.

Alvast bedankt en een prettige avond!

Gerry

Nee, dit is alleen een lamp die aangaat bij beweging.

De helderheid is vóóraf bepaald met de dimmer.

Ik zie even niet hoe je jouw functies simpel in elkaar kan zetten.
De pulsdrukker stuurt namelijk de dimmer en moet dan ook nog iets van een relais omzetten maar nooit de dimmer uitzetten, lastig.

Bedankt voor je reactie! Duidelijk!
Ik zocht nog even verder en kwam het volgende schema tegen.
In dit schema is een wisselschakelaar getekend, dit zou dan het magneetrelais moeten zijn waarvoor de pulsschakelaar komt. Zou die zo wel kunnen? En waar sluit ik dan mijn andere lampen aan zodat deze enkel via de schemerschakelaar worden bediend?

Hoor het graag, alvast bedankt zover!

Doorgaans wil je met zulke schema's niet elke draad en lasdop uittekenen. Dat een lamp ook aan de nul moet is doorgaans bekend of maak het overzichtelijker met een label 'N'

Dat schema dimt niet en laat geen pulsdrukker zien.

Je zet alle lampen die op de sensor moeten ... op de sensor.

Dan moet je iets hebben dat dimt én bijvoorkeur de laatste dimstand onthoudt, misschien is een Philips Hue lamp een idee, die kunnen dat. Er zijn ook LED lampen met 3 dimstanden die alleen wisselt als je binnen 2 seconden uit en aanzet.

Met een wisselschakelaar kan je voor de gedimde lamp de permanente fase kiezen óf de sensor uitgang.

Als je de wisselschakelaar wil vervangen door een pulsrelais dan is dat heel overzichtelijk lijkt me.

Een dimmer met pulsdrukker bedienen en het pulsrelais bedienen zal echt een puzzel worden... je wil bijvoorbeeld niet het dimmergedeelte uitschakelen als je de lamp naar 'sensor mode ' schakelt.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2020 01:41:23 schreef K7Jz:
Nee, dit is alleen een lamp die aangaat bij beweging.

De helderheid is vóóraf bepaald met de dimmer.

Wie zegt dat dat niet werkt, het is precies wat de TS wil toch.
Hij wil de lamp naderhand in kunnen stellen en dat kan.

Je moet wel een dimmer hebben die de laatste stand onthoud.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 augustus 2020 15:10:55 schreef Lambiek:
[...]
Wie zegt dat dat niet werkt, het is precies wat de TS wil toch.
Hij wil de lamp naderhand in kunnen stellen en dat kan.

Je moet wel een dimmer hebben die de laatste stand onthoud.

Hij wil ook schakelen tussen sensor en permanent met een (dezelfde?) drukker

Beste,

Dank alweer zover. Ik heb nu een afbeelding ingevoegd waarin e.e.a. Is ingetekend. De wisselschakelaar had ik als (wissel)relais bedacht. Wellicht is e.e.a. zo duidelijker.
Maar begrijp dat het waarschijnlijk een zeer lastig zo niet onmogelijk iets wordt.
Alvast bedankt weer zover!

Die tekening zegt niks, alles zit aan elkaar.

Je moet veel gedetaileerder zijn:

Welk type lamp, welk type dimmer, welke pulsschakelaar, inbouw? Wat schakelt die pulsschakelaar. Zijn 2 (puls)schakelaars een optie, zijn Hue lampen of 3 standen lampen een optie? Moet het in een lasdoos passen. Wil je elke keer kunnen dimmen of is één keer instellen wel goed?

Waarom wil je bijvoorbeeld de lamp aan kunnen zetten als de sensor nog licht krijgt? Misschien maakt een tweede schemersensor het veel eenvoudiger?
Of gewoon de dimmer plus pulsschakelaar spanning van de sensor geven, dan kan je hem 's nachts uit- en aanzetten en dimmen, overdag niet, maar wel lekker simpel.
Of de dimstand onthouden blijft ligt aan de dimmer.

Kijk eens bij klikaanklikuit.nl dat werkt draadloos en is heel veelzijdig met dit soort zaken.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2020 16:56:24 schreef K7Jz:
Hij wil ook schakelen tussen sensor en permanent met een (dezelfde?) drukker

Dat gaat inderdaad niet lukken.

Maar dan is er een andere optie.
Dan neemt de TS een dubbele pulsdrukker, met de ene drukker bedient hij de dimmer en met de andere drukker bedient hij een puls relais. dat moet volgens mij wel gaan.

Dan zou je dus zoiets krijgen.

Als het puls relais laag is werkt de schakeling via de schemerschakelaar en is dimbaar. Als het puls relais hoog is wordt de schemerschakelaar overbrugt en brand de verlichting continue en is dimbaar.

Een puls relais werkt als volgt, één maal drukken is aan nog één maal drukken is uit.

Dit is een dubbele puls drukker, die past in één inbouwdoos. Jung heeft die puls drukkers, maar ze zijn er ook van andere merken.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt heren, ga het op de manier van Lambiek proberen! 2x verbreekcontact voor de relais dan?

[Bericht gewijzigd door gerry185 op maandag 24 augustus 2020 22:12:24 (26%)