Opstartstroom aan de hand van Etiket

Beste CO ' ers

Weet iemand toevallig of je aan je ringkern etiket kan berekenen hoeveel Ampere je zekering moet zijn?

100VA / 238VAC = 0.42A

Maar hoeveel moet ik er bij op drukken voor de opstart stroom?

Of ben je dan een Henry meter nodig ?

1A springt er uit.

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

IK dacht 4x de Inom waarde, 4x 0,42A = 1,6A maar dan altijd een trage zekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bij een iets of wat goede ringkern kan dat meer zijn dan 4 x nominaal. En als het over iets of wat vermogen gaat gaan zelfs de 16A automaten eruit. (dit lijkt me een kleintje, dus dat probleem ga je niet hebben)

Nu, afzekeren op 4 x nominaal of meer is geen goed idee, want dan werkt de zekering niet bij overbelasting (zonder kortsluiting).

Als je zo licht mogelijk wil zekeren moet je een inschakelvertraging voorzien, anders een hele trage, van 1 à 1,5 A.

Arco

Special Member

Staat dat er niet gewoon opgedrukt achter de PRI info? (bij SEC staat 't tenslotte ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank jullie wel. Staat op mijn onderdelen lijst O-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

want dan werkt de zekering niet bij overbelasting

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik denk dat als je ontwerp goed is uitgerekend je de transformator dan ook niet kan overbelasten en als er dan een transistor in de eindtrap defect gaat dan word de stroom toch wel groot genoeg. Als er kans bestaat op overbelasting dan zou ik een temperatuur zekering in de wikkelingen willen hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Dat is het probleem van de ringkern, altijd ook secundair zekeren.

Willie W

Golden Member

Bij Amplimo geven ze 630mA op voor een ringkern van 120VA.
Extra trage zekeringen.

120VA is ook peanuts met inschakelen. een 500VA begint het wel mee, zeker als je nog een 220V model trafo hebt, die hebben een grotere inschakelpiek als een 240V model trafo. puur vanwege de hogere netspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer