Wasmachine Edy W846 EEPROM.

Op 14 augustus 2020 19:25:02 schreef EricN:
Een bedenking. De 3 printen hebben dezelfde nummer dus wat mij betreft had dit moeten werken. Als de 2de en de 3 de dezelfde reactie hebben kan ik maar 2 dingen bedenken. Ofwel is de software net iets anders en is er incompatibiliteit. Ofwel zit de print gewoon in een initialisatie fase. Indien het eerste dan steekt het toch wel heel nauw. Het enige verschil is de versie. 0,16 tov 0,18. Ik geloof hier niet echt in. De verschillende printen die ik ken hebben een verschillend model nr. Dat is hier niet dus zijn ze voor mij uitwisselbaar. Indien het laatste, de init fase dan is het gewoon zaak ze hier uit te halen. Mss een reset doen? Neem de handleiding er eens bij.

Ressetten volgens handleiding is de progammaschakelaar op stop zetten Alleen het display van de NBE knippert alleen en de schakelaar geeft geen commando's door

Op 13 augustus 2020 16:18:25 schreef Bart64:
Ik denk ook dat het niet starten van het wasprogramma komt door iets simpels zoals de kraan die nog dichtgedraaid is bijv. en machine geen water krijgt of de waterklep blijft hangen (bijv. door vervuiling ) Soms geeft een tik erop weleens soelaas. Of de niveauregelaar vlotter ofzo die niet werkt. OF niet (goed) aangesloten. Firmware die op een eprom zit moet gewoon wel werken als het exact zelfde type nr is. Als de nieuwe unit helemaal niks doet is ie gewoon kapot. Hij moet toch wel water laden of afpompe!n als eerste (is echt geen slimme software hoor) Eprom herprogrammeren is niet zo makkelijk, je moet weten welke type erprom of flashgeugen er is gebruikt, 24cxxxx of 25xxxx 8 pins of groter 2x24pins of afwijkend. En dan moet je de originele firmware ernog bij hebben van de fabrikant of van een werkende module die wel goed is. In formaat van een bin file. Met een programmer via usb op de pc en de software kan je het dan herprogrammeren.

Beetje hetzelfde als zonder benzine te komen staan

Op 14 augustus 2020 18:31:32 schreef smd:
Zal eens kijken of ik nog wat heb van deze Edy... Maargoed de module is gebouwd rond een Pic processor, geheugen intern in de Pic. Met de display flatcable word deze geprogrammeerd, die apparatuur is nooit vrijgegeven door Nordland/ Edy/ Merloni. Vermoed echt iets simpels op print, kan niet anders. Er zit een tryac in, stuurtor daarvoor en dan processor. Als het tot processor is uitgefakkeld, doet processor echt niets meer, dus gaat mis op print. Ik vermoed dat de printspoor bij C17 het zwaar heeft gehad, dus zoiets moet het zijn..

Als de EEPROM er niet op zit en alleen de P.I.C het programma stuurtdan houdt het op als deze PIC op de NBE niet werkt en niet kan worden geprogrammeerd.
De Tryac ed waren op de OBE beschadigd plus een printbaantje C 17 tengevolge van de kortsluiting in de motor. Tot zover is deze doorgemeten echter zal dan ook de Processor zijn afgefakkeld . Printbaan C 17 is doorgesoldeerd.
Blijft over deels werkende OBE .

Waarom de NBE niets doet is mijn nog een raadsel .

Smijt die machine toch weg TS, Edy is altijd C-merk knakenspul geweest. Repareren oke, leuk, maar in dit geval is het gewoon niet te doen of je moet contacten hebben bij Impact BV of Merlolni en dan nog is het de vraag of ze je kunnen helpen met een EEPROM dump.

Vraag het ook is aan een paar Russiche Youtubers als Stiral Servis, want dit soort prutmachines zijn vrij populair in Oost Europa.

[Bericht gewijzigd door AWDebiel op woensdag 19 augustus 2020 15:53:36 (35%)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Dat klopt volledig maar de techneut in mij vindt dit fenomeen wel bijzonder eigenaardig en dan is mijn aandacht weer getrokken. Ik heb al menig print van deze machines vervangen of hersteld. De 0 op de display zegt mij iets maar het is zo lang geleden (minstens 10j), ik herinner me de oplossing niet meer. Dumpfiles en drg zeker niet. Ik kan enkel een versie probleem of initialisatie probleem bedenken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Houd het in de gaten, maar Edy/ Nordland is niet veel van te vinden...

bprosman

Golden Member

Als het dan toch een hobbyproject moet worden, neem inspiratie uit dit topic :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/148219

De machine werkt op geen een programma ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 19 augustus 2020 19:26:57 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Haha, gaat niet werken. Tenzij iemand weet hoe je onballansdetectie en tachosturing programmeerd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 augustus 2020 17:08:14 schreef EricN:
Dat klopt volledig maar de techneut in mij vindt dit fenomeen wel bijzonder eigenaardig en dan is mijn aandacht weer getrokken. Ik heb al menig print van deze machines vervangen of hersteld. De 0 op de display zegt mij iets maar het is zo lang geleden (minstens 10j), ik herinner me de oplossing niet meer. Dumpfiles en drg zeker niet. Ik kan enkel een versie probleem of initialisatie probleem bedenken.

Dag Eric
Ik hou mij voorlopig even vast aan jou technische kennis en dat van SMD
Niet om andere te kort te doen.
Groet Koos

Op 19 augustus 2020 19:19:48 schreef bprosman:
Als het dan toch een hobbyproject moet worden, neem inspiratie uit dit topic :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/148219

De machine werkt op geen een programma ?

Inderdaad werkt de NBE oo geen enkele stand Een zg lege bovenkamer lijkt het wel
Het is technisch wel apart, dat als je een ergens iets nieuws inzet, in het algemeen het apparaat weer gaat werken. Auto PC enz enz , nu niet en bij de beide NBE dezelfde factoren laat zien .

Op 19 augustus 2020 18:50:03 schreef smd:
Houd het in de gaten, maar Edy/ Nordland is niet veel van te vinden...

Bedankt tot zover .

Op 19 augustus 2020 15:52:55 schreef AWDebiel:
Smijt die machine toch weg TS, Edy is altijd C-merk knakenspul geweest. Repareren oke, leuk, maar in dit geval is het gewoon niet te doen of je moet contacten hebben bij Impact BV of Merlolni en dan nog is het de vraag of ze je kunnen helpen met een EEPROM dump.

Vraag het ook is aan een paar Russiche Youtubers als Stiral Servis, want dit soort prutmachines zijn vrij populair in Oost Europa.

Ik heb waarschijnlijk een maandag produktie apparaat. Pas na 12 jaar een defect daarvoor nog geen krimp gegeven. De machine is verder in orde en ik had gehoopt op nog 12 jaar..

Dat is voorlopig al wat we kunnen doen vrees ik. Als het niet dringt kijk ik volgende week wel eens tss de stofwebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 augustus 2020 21:13:44 schreef Gonbidatu:
[...]

Bedankt tot zover .

De BE is ook in sommige Whirpool machines gemonteeerd. Alleen kan de centrifuge snelheid verschillen Deze is 1400 toeren.

Op 19 augustus 2020 21:17:42 schreef EricN:
Dat is voorlopig al wat we kunnen doen vrees ik. Als het niet dringt kijk ik volgende week wel eens tss de stofwebben.

Beste Eric,
Neen geen haast mee, Ik was al vanaf februari niet meer zelf. Heb een aardige buuf en wasmachine bij benzinestation
Ik vind het al helemaal geweldig de reacties van een ieder, tot nu toe over mijn inbreng. Elmarc bestaat helaas niet meer, anders had ik die aangeschreven .

Groet Koos

maartenbakker

Golden Member

Ik krijg de indruk dat dit een Vestel machine zou kunnen zijn. Kan iemand dat bevestigen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelfde als hilton in ieder geval. Fabrikant is me onbekend.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 augustus 2020 22:59:09 schreef maartenbakker:
Ik krijg de indruk dat dit een Vestel machine zou kunnen zijn. Kan iemand dat bevestigen?

LS
Ik heb maar mijn begin pagina erbij gehaald om de ruis even uit dit topic te halen.
Ik heb een wasmachine van het Merk Edy type W846 Bj 2008.
De wasmachine is in redelijk goede conditie en verder goed onderhouden. (Beetje de Opel Kadet onder de wasmachines.)
Echter kreeg de machine in het begin van het jaar een kortsluiting in de motor(reeds vervangen). Uit onderzoek bleek dat de besturingseenheid van het Merk ELMARC type MinI QCP E DC fabriekssnummer 546089203 ,daarvan een aantal componenten het hadden begeven door de eerder genoemde kortsluiting.

Verder is het Merk Edy een Nl merk sinds 1916, en maakte later onderdeel uit van Frenko Handelsmij welke in 2009 failliet is gegaan .

Groet Koos

maartenbakker

Golden Member

Als het een Vestel is, heeft hij ook nog 1 of 2 artikelnummers. Zou je anders eens een foto van de typesticker kunnen maken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 augustus 2020 09:42:56 schreef Gonbidatu:
[...]

LS
Ik heb maar mijn begin pagina erbij gehaald om de ruis even uit dit topic te halen.
Ik heb een wasmachine van het Merk Edy type W846 Bj 2008.
De wasmachine is in redelijk goede conditie en verder goed onderhouden. (Beetje de Opel Kadet onder de wasmachines.)
Echter kreeg de machine in het begin van het jaar een kortsluiting in de motor(reeds vervangen). Uit onderzoek bleek dat de besturingseenheid van het Merk ELMARC type MinI QCP E DC fabriekssnummer 546089203 ,daarvan een aantal componenten het hadden begeven door de eerder genoemde kortsluiting.

Verder is het Merk Edy een Nl merk sinds 1916, en maakte later onderdeel uit van Frenko Handelsmij welke in 2009 failliet is gegaan .

Groet Koos

Huh, ik heb nooit geweten dat Edy Nederlands was, had altijd gedacht dat het een Merloni machine was waar een ander merk op stond.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Edy was van oorsprong een Nederlandse fabrikant maar kocht de cruciale onderdelen bij externe leveranciers in. Motoren en motorsturingen werden bij o.a. bij Elmarc ingekocht en als die fabrikant een te hoge marge vroeg was het einde oefening en kreeg een andere fabrikant de gunning om onderdelen te gaan leveren. Italië heeft voor zover ik weet de grootste wasmachine industrie en veel ook gerenommeerde merken laten de assemblage in dat land plaats vinden. Frenko is voor zover ik kan terug vinden zelfstandig door gegaan en heeft zich als onderdelen leverancier op die markt gericht. Uw gerepareerde module doet het voor de helft en voor zover het professionele bedrijf die heeft kunnen testen zou die werkend moeten zijn en er van uitgaande dat zo is ligt het het defect elders in de wasmachine en dan kunt u wel hopeloos modules blijven vervangen maar u krijgt zonder het werkelijke defect verhelpen de wasmachine niet meer aan de gang. U staart u nu blind op de besturingseenheid maar vergeet wel dat er iets heel anders defect kan zijn.

Herkent iemand deze module (zie foto)? Dezelfde als van TS. Maar dan uit een whirlpool(zie foto2). Ze zijn niet hetzelfde als van edy want de bediening is anders. Dus alles hangt dan vande versie af?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@ronny530. Met de nieuwe print geeft die geen reactie met de oude wel dus is er duidelijk wat met de nieuwe die niet geschikt zijn. Er bestaat een mogelijkheid dat er meer aan de hand is moest er een passende print gevonden zijn maar dat weten we dan pas. Voor mij is er geen correlatie met het huidig probleem.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2020 17:17:43 schreef EricN:
Herkent iemand deze module (zie foto)? Dezelfde als van TS. Maar dan uit een whirlpool(zie foto2). Ze zijn niet hetzelfde als van edy want de bediening is anders. Dus alles hangt dan van de versie af?

=============================================================================
Dag Eric

Inderdaad is deze module in veel Whirpool machines gemonteerd, en waarschijnlijk voor deze machines geprogammeerd. Als je nm deze module gaat opzoeken, kom je ze tegen voor oa Whirpool.
Mijn Edy heeft voor de centrifuge een toerental van 1400 toeren per minuut
De Whirpool meestal 1200 toeren per minuut, en het display zal ook niet met elkaar accorderen.

Groet Koos.

@Gonbidatu dus samengevat. Deze bestel nummer gaat in veel toestellen met enkel de software verschillend. Dit verklaart waarom zijn 2 nieuwe printen niet werken dan, hoewel dezelfde nr, niet dezelfde versie. Het moet dus exact dezelfde zijn! Dit vereenvoudigd mijn zoekveld aanzienlijk. En de vind kansen worden kleiner.
@TS brand al maar een kaarsje, haha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?