Voeding naar schakeling aan/uit op basis van extern signaal

Hallo,

Vond het tamelijk moeilijk om een duidelijke titel te verzinnen dus alvast bedankt voor het bekijken van deze post. Hopelijk kan ik goed uitleggen wat ik wil bereiken.

Ik heb een alarmsysteem (Jablotron) met daarbij een (helaas) draadloze buitensirene/flitser (als een bedraad systeem mogelijk was geweest had ik daarvoor gekozen).

Omdat ik de buren niet wil lastigvallen met een evt. vals alarm midden in de nacht terwijl ik niet aanwezig ben, wil ik het geluid van de sirene standaard niet laten klinken maar het op afstand (na controle middels de beveiligingscamera's) alsnog zonodig kunnen aanzetten. Die mogelijkheid kent het systeem helaas niet, ondanks dat het verder zeer flexibel in te stellen is.

Om toch te bereiken wat ik wil heb ik een bij het alarmsysteem horend draadloos aanstuurbaar relais (type JA-151N) ingebouwd in de sirene (type JA-163A) waarmee ik de verbinding naar de piezo speakers kan maken indien nodig (ze zijn dus aangesloten via de NO verbinding).

Dit alles werkt eigenlijk perfect. Enige probleem is dat ik was vergeten te kijken naar het standby gebruik van dat draadloze relay: 18mAh bij niet-geactiveerd relay. Met de drie serie-geschakelde 3.6V Lithium batterijen van 2600mAh zijn die batterijen dus na (2600/18)/24=6 dagen al leeg.

Nu is het eigenlijk zo dat dat draadloze relay eigenlijk alleen maar actief hoef te luisteren naar een activeringssignaal zodra er sprake is van een alarmsituatie, maw als die buitensirene al aan het flitsen is en dus eigenlijk ook geluid wil maken.

Ik ben nu op zoek naar een idee voor de eenvoudigste, en meest zuinige schakeling waarmee dat draadloze relay pas voeding krijgt zodra de LEDs op de buitensirene beginnen te knipperen.

Het lijkt mij in ieder geval dat het wel mogelijk moet zijn om op basis van de detectie van de spanning op die flits LEDS komt te staan de voeding naar de JA-151N te activeren, maar hoe precies?

Ik heb nu even geen idee van voltages e.d. die op die LEDs komen te staan en de sirene hangt nu aan de voorgevel maar dat zou ik uiteraard een keer kunnen meten.Maar voor het principe zal het denk ik niet zoveel uitmaken welk voltage dat precies is.

Heeft iemand een suggestie?

P.S. Ik had ook ineens nog de gedachte om een fotodiode naast zo'n LED te zetten zodat er niet op de originele PCB hoeft te worden gesoldeerd. Maar hoe ziet het circuit er dan uit? Uiteraard moet hij niet ook aanschakelen als de zon erop staat dus misschien is dat wat lastig betrouwbaar te krijgen?

Arco

Special Member

Die accu's werken toch alleen bij netspanningsuitval? (6 dagen zonder stroom is wel heeel bijzonder... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, die accu's zijn exclusief verantwoordelijk voor de stroomvoorziening in dit geval. Dus na 6 dagen is het over en zou ik de ladder op moeten om ze te vervangen.

De buitensirene zelf doet zo'n 3 jaar met zijn batterij. Die is dan ook wel iets van 14000mAh maar toch heb ik het gevoel dat ze bij die sirene flink meer hun best hebben gedaan om hem zuinig te maken dan bij dat relays. In de basis doen beide feitelijk hetzelfde: luisteren of er een draadloos activeringssignaal binnenkomt.

[Bericht gewijzigd door Delphium op donderdag 20 augustus 2020 17:36:17 (50%)

benleentje

Golden Member

IK zie door de bomen het bos niet meer maar heb je nu 1 of 2 sirene's in totaal op het systeem?

Ik heb nu even geen idee van voltages e.d. die op die LEDs komen te staan

De spanning op de led zelf is ca 2V maar zit de led direct aan de massa of zit daar nog een weerstand dat is zonder schema moeilijk. JE kan de led zelf wel vervangen door een optocoupler. Deze schakelt dan weer je relais en de led die je dan eruit gehaald heb kan je dan ook achter de optocoupler aansluiten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Er is 1 sirene/flitser in dit verhaal.

Ik weet niet of de LEDs direct aan de massa zitten, dan zal ik hem weer van de gevel moeten schroeven om dat na te gaan voorzover dat lukt. Kan ik op dit moment alleen niet doen.

Ik wil liever geen LED verwijderen en vervangen door iets anders, liever tap ik alleen het signaal af.

bij dergelijke systemen is het contact een NC contact wat constant onder spanning wordt gehouden, moet het zuiniger dan zorg dat je relais andersom werkt en alleen wordt geactiveerd bij een melding ipv constant. dat kan zo simpel als met een fetje zijn wat de werking omkeert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het relais op de JA-151N heeft een NO en een NC aansluiting. Standaard wordt het relais volgens mij niet bekrachtigd want dan zou ik het moeten horen schakelen zodra ik de JA-151N op de 12V voeding aansluit (eigenlijk 10.8V met 3x3.6V batterijen).

Hij schakelt pas als ik hem daartoe de opdracht geeft via de alarmcentrale. Ik denk dus niet dat ik hem op die manier zuiniger kan krijgen.

Ik zal het voor de zekerheid nog wel even nameten (heb nog twee van die draadloze relais liggen).

Edit: Volgens de specs van de JA-181N gebruikt hij 18mA/35mA al naar gelang het relais wel of niet bekrachtigd wordt. Met 18mA zijn de batterijen al na 6 dagen leeg, het zal nog veel zuiniger moeten.

[Bericht gewijzigd door Delphium op donderdag 20 augustus 2020 20:12:56 (17%)

gaatje boren door de gevel en voeding erop vanuit het net wordt het dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, dat gaat hoe dan ook niet gebeuren.

18ma verbruik en batterijvoeding, je zult toch iets moeten doen, netvoeding is de simpelste oplossing. de sirene elders hangen tegen de zolder buitenmuur bijv, kun je op zolder de voeding zetten tegen de balken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TS heeft een prima voorstel. Die 18mA dat hoeft maar een minuut of vijf per maand. Er is een signaal aanwezig wat gebruikt kan worden om de 18mA zooi aan te zetten.

Weerstandje, optocoupler (diode deel) parallel met de flitsleds zetten. Aan de andere kant batterijplus, optocoupler (output deel), weerstand naar de basis van een tor die de rest van de schakeling aanzet. Gebruikt niets totdat er geflitst wordt.

Wat er dan gaat gebeuren is dat je maar pulsjes krijgt van de flisleds maar dat je de andere schakeling ook tussen de flitsen aan wil hebben en houden. Prima. Dan zet je een condensator over de optocoupler (output deel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi rew,

Dat is grappig, wij zijn tot voor kort buren geweest op het vorige (bedrijfs)adres waar je zat (vlakbij waar je nu zit op hetzelfde bedrijventerrein) en hebben elkaar daar regelmatig gezien en gesproken en ik woon daar nu zo'n 200 meter vandaan. Als die buitensirene gaat loeien zou het best eens kunnen dat jij hem daar kunt horen :)

Eigenlijk zou je denken dat ik, gezien mijn opleiding, zelf in staat zou moeten zijn om dit te ontwerpen (en als ik me er lang genoeg in verdiep zou dat uiteindelijk ook wel lukken) maar helaas heb ik daar weinig tot niets geleerd over het in de praktijk ontwerpen van schakelingen. Ik heb gewoon geen benul van welke componenten het meest geschikt zijn (of welke er überhaupt voorhanden zijn) en hoe ik het precies moet schakelen. Verder dan een conceptueel idee kom ik eigenlijk niet in een redelijke tijd.

Grappig dat jij net als benleentje een optocoupler noemt, maar die zou jij dus gewoon (in serie met een weerstandje?) parallel aan de LED zetten?

In ieder geval goed om te weten dat mijn idee inderdaad zou moeten werken. Nu heb ik alleen nog een concrete schakeling met concrete componten nodig om het aan elkaar te kunnen solderen :)

Arco

Special Member

Neem een 433MHz AB, gebruikt meestal maar een paar uA in rust...
https://www.aliexpress.com/i/32699867811.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan moet je nog een keer langslopen op m'n kantoor en dan teken ik even een schematje voorje. Of we breadboarden even wat.
(het wordt hier nu te heet, ik ga naar kantoor. Over een uurtje ben ik d'r vast).

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 21 augustus 2020 10:36:39 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voordat je flink gaat investeren in een oplossing.

Mogen die buitensirenes nog wel? Ik zie hier in de wijk alleen maar flitsers, hoor nooit sirenes. Wel zachtjes vanuit binnenshuis.

Op 21 augustus 2020 10:35:45 schreef Arco:
Neem een 433MHz AB, gebruikt meestal maar een paar uA in rust...
https://www.aliexpress.com/i/32699867811.html

Ook een goed idee, had zelf ook al wel even gekeken naar dat soort dingen maar nog niks gevonden.

Edit: Zie net in de link dat die receiver module toch nog 5mA gebruikt, daarmee gaan de batterijen dan 18 dagen mee wat nog steeds veel te kort zou zijn.

[Bericht gewijzigd door Delphium op vrijdag 21 augustus 2020 11:14:26 (20%)

Op 21 augustus 2020 11:03:02 schreef K7Jz:
Mogen die buitensirenes nog wel?

Bij mijn beste weten mag het nog wel, maar als je klachten krijgt n.a.v (met name valse) alarmmeldingen dan zou het best kunnen zijn dat je gesommeerd wordt hem te verwijderen. Ook dat is een goede reden om de sirene alleen te activeren na video verificatie maar ik vind de nachtrust van mijn buren sowieso al genoeg reden.

Op 21 augustus 2020 10:35:51 schreef rew:
Dan moet je nog een keer langslopen op m'n kantoor en dan teken ik even een schematje voorje. Of we breadboarden even wat.

Te gek, dan kom ik zeker een keertje langs! Zal niet meteen vandaag zijn, eerder over een of twee weken.

Arco

Special Member

Ik zie dat nergens staan van die 5mA...
Maar dan zoek je een andere, er zijn er genoeg die in rust maar een paar uA gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Mogen die buitensirenes nog wel? Ik zie hier in de wijk alleen maar flitsers, hoor nooit sirenes. Wel zachtjes vanuit binnenshuis.

In onze APV (Den Bosch) mag dat alleen nog bij alarmsystemen die op alarmcentrales zijn aangesloten. De "Beunhaas alarmsystemen" waar je een tijdje geleden aand de deur mee werd lastiggevallen zonder aansluiting op een centrale mogen dat niet.
Ikzelf ben eigenwijs geweest, sirene geinstalleerd en er is zelfs een keer toen ik op vakantie was politie bij geweest (was geen vals alarm) en tegen de contactpersoon (die ze geholpen heeft) en mijzelf nooit iets over gezegd. Het zal ook wel afhangen van de hoeveelheid vals alarm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 augustus 2020 11:50:25 schreef bprosman:
In onze APV (Den Bosch) mag dat alleen nog bij alarmsystemen die op alarmcentrales zijn aangesloten.

Kan daar in onze APV niets over vinden. In de APV van Den Bosch (van 20-6-2020) overigens ook niet (was benieuwd hoe het precies geformuleerd was), maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben.

Maar dan nog zou ik het gewoon doen aangezien dit alarm niet automatisch zal afgaan maar pas nadat ik het activeer en een vals alarm met geluidsoverlast dus praktisch uitgesloten is.

Op 21 augustus 2020 11:50:25 schreef bprosman:
De "Beunhaas alarmsystemen" waar je een tijdje geleden aan de deur mee werd lastiggevallen zonder aansluiting op een centrale mogen dat niet.

Vind ik ook niet zo gek op zich. Vooralsnog wordt dit systeem niet aangesloten op een ARC maar Jablotron is in ieder geval geen beunhaas alarmsysteem van de bouwmarkt. Al hangt het er natuurlijk ook van af of je het goed installeert (geen PIR naar buiten laten kijken door het raam bijvoorbeeld).

Op 21 augustus 2020 11:50:25 schreef bprosman:Ikzelf ben eigenwijs geweest, sirene geinstalleerd en er is zelfs een keer toen ik op vakantie was politie bij geweest (was geen vals alarm) en tegen de contactpersoon (die ze geholpen heeft) en mijzelf nooit iets over gezegd. Het zal ook wel afhangen van de hoeveelheid vals alarm.

Ik denk dat er ook niks aan de hand is zolang je geen overlast veroorzaakt en het valt toch niet te handhaven want ze kunnen niet van buiten zien of er een aansluiting is op een ARC. Ze kunnen overigens wel zien in dit geval dat het geen bouwmarkt spul is, de naam staat er gewoon op en is vanaf de straat leesbaar.

Denk dat de APV er vooral is zodat ze ook rechtsgeldig kunnen ingrijpen als er daadwerkelijk een probleem is.

Een systeem kan natuurlijk op 100 centrales aangesloten zijn en technisch tot het uiterste geperfectioneerd om vals alarm te vermijden: als de vaste bewoners 3 weken op vakantie zijn en de oma die de kat komt voeren het toch allemaal wat lastig vindt met die codes/tag ben je nog steeds niet blij als buren met pasgeboren baby ;)

We hebben er zaterdag even naar gekeken.

De leds zijn dual-color rood-blauw en hebben drie aanslulitingen. Naast iedere led zitten drie testpads. We hebben een 3 aderig kabeltje gesoldeert aan de drie testpads, we hebben de juiste twee gevonden en kunnen de flitsen zien met de voltmeter.

Dan de led van een optocoupler over die twee aansluitingen gezet en de uitgang de gate van een N-fetje laten hoog-trekken (de 12V van de te schakelen voeding). Nu gaat de fet aan (ook al op de "dark current" van de opto!) maar niet meer uit.

Nu een pulldown op de gate en... na iedere flits gaat de fet direct weer uit. Dus dan een condensator op de gate zodat het een tijdje duurt voordat ie weer uitgaat.

Omdat ik een forse tijdsconstante wilde hebben meteen maar voor de grootste weerstand die ik had liggen gegaan: 4M7. En waarschijnlijk een elco als condensator. Toen ik de condensator uitrekende en op 1 uF uitkwam in het "1uF" bakje gekeken en daar vond ik een niet plolaire elco.

Blijkt dat die significant meer lekt dan de 4M7... Dat werkte niet fijn. De chinese componententester zegt iets van 1uF (goed!) 10 Ohm ESR (whoa!) en Vloss 1.7% (ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren).

Weer in het bakje 1uF gedoken en.. een 400V PS (denk ik) condensator gevonden. De componententester kan de ESR en Vloss niet meten: een ideale condensator. Dat werkt.

Daarna een SMD condensatortje geprobeerd. Tot mijn verbazing een ESR van orde van de 1 ohm. Maar geen Vloss. Ook dat werkt prima.

We hebben een 25x50 printje ontworpen en JLCPCB is die nu aan het maken.

De module blijkt te draaien op een STM32L100R8 CPU. (64 pins, 64k flash).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je bent me voor met posten maar het is in ieder geval een perfecte oplossing geworden, mijn dank. Ik wacht met spanning af op de printjes.

Printjes zijn maandag binnengekomen en @rew was zo vriendelijk om er meteen eentje van onderdelen te voorzien.

Zojuist getest en het werkt perfect! Zodra de LEDs gaan flitsen krijgt het draadloze relais voeding (met indicatie door een groene LED) en zo'n 12 seconden nadat de LEDs stoppen met flitsen wordt de voeding naar het relais weer onderbroken. Helemaal prima.