Siemens wasdroger iQ500 defect relais

Mijn relais op de print is doorgebrand. Maar ik kan het origineel niet vinden. Er zit een 899-1A-F-C G27 9V DC relais op, dat zichtbaar is 'gesmolten'.

Weet iemand ook of (en welk) relais overeenkomstig is? Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken...

Even een foto maken van twee zijden van de print dan is er waarschijnlijk wel een goede vervanger te vinden. Wat is het merk van het huidige relais

De relais zijn van Song Chuan. Er zaten twee op de pcb, ik heb ze er allebeide afgehaald (rood de ene en blauw de andere).

Zo te zien heeft Mouser ze: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Song-Chuan/899-1A-F-S-9VDC?qs=XIHh…

Trouwens ome Ali heeft ze ook: https://pl.aliexpress.com/item/4000691674692.html

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op vrijdag 21 augustus 2020 13:08:15 (25%)

Die van Mouser had ik wel gevonden, maar zij hebben ze niet op voorraad. Ali had ik niet gevonden.

De foto klopt wel, staat juiste nummer en 9VDC, maar bij de beschrijving staat G8SE-1A4-E-12VDC 320 Ohm.... Komt dat goed?

[Bericht gewijzigd door TSB op vrijdag 21 augustus 2020 13:38:25 (36%)

of via www.sinuss.nl
Heb er nooit besteld, maar dit is de "tussenpersoon" tussen Farnell waar bedrijven kopen, en de particulier.
Farnell heeft veel.

Op ebay heb ik ook de nodige relais gekocht. Die 9V spoelspanning zie je niet vaak. Altijd 12 of 24VDC.

Succes

Er ist wieder da...

Elk relais heeft een bepaalde legering van contactpunt. Bij deze is het AgNi. Bij andere bv AgNiO2. Dit bepaald volgens mij de prijs en duurzaamheid. Ga je voor het verkeerde type (kan een lettertje verschil zijn) dan zijn problemen niet uitgesloten. Ik let altijd erop dat ik niet minder in kwaliteit ga, zeker bij dit soort stromen (10A door een 10A relais).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee, geen 12V relais gebruiken!! Schakelt slechter in en met contact verbranden tot resultaat. Let op de je nu 16 A relais gebruikt!! Latere printen waren daar op gemodificeerd. Dit met de relais kwam vaker voor..

@smd welke zou jij gebruiken? Ik vind het altijd moeilijk als dezelfde niet te vinden is. Ik kan me het dan ook niet veroorloven naar de klant toe om een brandje te stichten. Meestal kies ik in zulk geval voor recuperatie relais uit een print die nauwelijks gediend heeft en dus weinig sleet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ga maar na: relais schakelt max 10 Amp. Verwarming is 2200W, dus schakelt ook 10 Amp, gaat op den duur fout. dus een zwaarder relais nemen!! Siemens Bosch heeft heeeeel wat vaatwassers moeten modificeren...Vlogen in de brand!

@EricN,
de toepassing bepaald de legering van de contact punten.
B.V. voor laag vermogen telecom relais kan goud als contact materiaal gebruiken, voor hoog vermogen worden andere legeringen gebruikt en daar word ook specifiek de minimum stroom vermeld.
Mischien dat U hier een presentatie over kan Vinden op de website van Hongfa of Omron.
P.S. als ik het me goed herinner hebben hun beide deze sugarcube relais.
(Ik heb er zelf iets van 2000 stuks liggen van het juiste merk, echter allemaal 12 Volt)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Klopt. Heeft hier zelfs in de krant gestaan. Een terugroeping van die modellen vd fabrikant zelf. Echt In brand heb ik hier in de buurt maar 1 geweten. Wat zijn jouw opties? Dat model in 16A met goede legering v contactpunten is moeilijk te vinden. Vandaar dat ik dezelfde neem, dan kan ik niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hungfa heeft dezelfde relais met zelfde specificaties en andere legering. Zou jij ze durven plaatsen in deze module?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik zou die chinese meuk er niet meer inzetten, kom die dingen op meer plaatsen tegen in uitgefikte staat. de zwarte relais die er voorheen inzaten zijn beter. er staat vaak alleen een M op als logo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

gewoon 16 Amp relais 9V is verkrijgbaar en ErikN, je moet modificaties ook respecteren.. de printen komen nu met 16 A relais.. Bosch voelt de claims anders komen!!

@smd Ik vind de 16A versie nergens. Mss kun jij me daar mee verder helpen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja, zou het ook graag weten. Ik kan ook niets vinden wat er een beetje op lijkt.

Moet even op zoek gaan naar die print, zoek ik type relais op

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dit is een 12A relais, de 16 en 20A waarden kun je niets mee in dit geval. ik had dat idee al, de 16A versie welke ook echt 16A cos1 mag schakelen ( en geen specs die worden opgeklopt ) is doorgaans iets hoger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 21 augustus 2020 19:49:14 schreef testman:
ik zou die chinese meuk er niet meer inzetten..

Niet alles wat uit China komt is meteen meuk, die Song Chuan relais zitten overal in en zijn naar mijn ervaring prima.
Maar net als met alle relais moet je ze niet op het randje gaan bedrijven. Daar mag je in dit geval BSH voor bedanken.

bsh had voorheen zwarte relais op hun printen welke ook 10A deden op het randje van de specs, maar hielden het beter vol als die witte relais, china spul heeft specs die teveel over het randje zijn ipv erop..

de enige reden dat bsh voor die song chuan kiest is dat ze weer zoveel cent goedkoper waren.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 25 augustus 2020 11:20:44 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Spoelspanning, op de grote staat 12V de kleine niets?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.