Werkt een overspanningsbeveiliging bij blikseminslag ?

bprosman

Golden Member

Op een Facebook groep waar ik lid van ben word er op dit moment druk gespeculeerd of wel of geen stekkers uit het stopcontact trekken bij onweer, het gevaar etc.
Daar worden ook overspanningsbeveiligingen genoemd.

Ik vraag me af of die dingen (behalve de "professionele" die je in je meterkast zet) wel enig nut hebben bij een een inslag.
Zo iets :
https://nl.rs-online.com/web/p/surge-suppressor-units/8470977?cm_mmc=N…

En blijkbaar is een TV oid toch wel gevoeliger dan een koelkast/diepvries/CV of zie ik dat verkeerd ?

Hebben deze dingen zin ? Of klapt een beetje onweer daar wel doorheen ?
https://www.allekabels.nl/bandridge/7211/1205422/enkelvoudige-overspan…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Heeft u deze discussie een beetje gemist:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150312
Daar kwam van alles langs.

Alle kan een beetje nut hebben. Tenzij je de volle laag krijgt.
Een goede verzekering helpt meer. Daar zitten óók verschillen in, ook in premiehoogte. Zelf heb ik niks, want ik bezit ook niks.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 21 augustus 2020 11:55:39 (45%)

blackdog

Golden Member

Hi bprosman, :-)

Niets helpt tegen een directe inslag!

Hoe verder weg hoe meer beveiligingen je gaan helpen, maar het gaat allemaal om de hoeveelheid energie die er aanwezig is tijdens de inslagen
en hoe goed deze kunnen worden gedissipeerd naar "Aarde"

Je kan 10.000€ uitgeven aan beveiliging, maar als je aarde niet goed genoeg is door b.v. de grond die door te weinig regen erg droog is geworden,
dan heb je nog steeds te hoge spanningen in je systemen bij inslag.

Ik gebruik steeds meer beveiliging tegen 230V spannings uitval, daar werken de meeste beveiligings technieken wel goed bij i.v.m. de spannings pieken die daarbij optreden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

internet? Dan moet het wel waar zijn.

Zie ook het verhaal van blackdog hierboven.

Bij blikseminslag heb je (voor namelijk) met 2 zaken te maken die je apparatuur kapot kunnen maken
1: een direkte inslag. Daar helpt niets tegen, komplete meterkasten worden van de muur geslagen, stukken kabel verdampen.
Als de bliksem inslaat op een Elektriciteiskabel of draad, dan kan deze zich verplaatsen via de draden.
Hoe verder weg van de inslag, hoe lager de gevolgen.
Daarbij KAN een overspanningsbeveiliging zoals in je 1e linkje een stuk bij helpen.
Dat apparaat is een grofbeveiliging, en haalt de hoogste spanningspieken weg uit de installatie.
Bij dit apparaat horen eigenlijk nog (soms) middenbeveiligingen, maar vooral fijn beveiligingen.
Deze laatste haalt (als het goed is) de laatste overspanning van de installatie.
Voor een optimale beveiliging moet je dus beide hebben.

2: Een indirekte inslag.
Door de inslag vlakbij E kabels kan de spanning “geinduceerd” worden. Er is dus geen direkt kontakt tussen de inslag en de kabel.
De energienivo’s zijn hierbij veel lager, maar neemt niet weg dat de spanningen behoorlijk hoog oplopen.
Hier helpen de genoemde voor en fijn beveiligingen over het algemeen goed.

Het gaat me te ver om alle andere zaken met/bij/om blikseminslag aan te halen, dan zit ik hier morgen nog te typen.

Steker uit een apparaat halen helpt zeer zeker. De steker hoeft echt geen meter weg te liggen, een cm is al voldoende. Zou dat niet voldoende zijn, dan is er wel meer kapot in huis, en zul je je om dit apparaat geen zorgen meer maken.
Denk wel, een TV heeft vaak 2 aansluitingen, Netspanning en signaal (Antenne of Ethernetj. Je moet dan BEIDE kabelsstekers loshalen, anders helpt het nog niets.

Een overspanningsbeveiliging in het stopkontakt (2e link) geeft een schijnveiligheid. Evenals de overspanninsbeveiligingen die wel eens in verdeelsloffen zitten voor minder dan 10 Euro bij de bouwmarkt. Rommel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Directe inslag, niks helpt.
Ook apparatuur die los vh net ligt kan door inductie vernield worden.
Eigen ervaring.
Indirect is geluk hebben.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

blikseminslag is een van mijn expertises. Ik bedoel dat met name het aanpassen van een elektronische schakeling/apparaat zodanig dat hij (enige) protectie heeft tegen een indirecte blikseminslag.

Bliksem bestaat uit 2 elementen, die uw apparaat kunnen vernielen.
elektrisch veld rondom de bliksemschicht, en de werkelijke stroom in ampere die zich mogelijk via elektrische leidingen een weg baant naar uw apparaat. Tegen deze laatste is de bescherming iets makkelijker.
Denk dan aan het plaatsen van bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging in de meterkast, of het plaatsen van meerdere overspanningsbeveiligingen door heel het huis (overspannings-stekkers).

De robuustheid tegen een blikseminslag (noem het maar zo) is bij elk apparaat anders.
Het hangt compleet af van hoe het circuit eruitziet, hoe de printplaat is ontworpen, of het apparaat via een snoer aan een ander apparaat zit. Etc etc etc etc etc.
Werkelijk ELK detail in het apparaat is dan belangrijk, met namen de inductie van kabeltjes en printsporen.
Als je 49 van de 50 zwakke punten in een print hebt opgelost, maar je vergeet de 50e, dan ga je daar nat op.
Ik spreek uit ervaring.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het plaatsen van een overspanningsbeveiliging bij een bepaald apparaat geen enkel nut heeft, puur door de interne opbouw.

Het eruit trekken van stekkers van apparaten gedurende een onweer heeft WEL DEGELIJK nut.
De (deelstroom) van een blikseminslag kan zich dan niet meer een weg banen naar dat apparaat via snoeren, stopkontakt etc.
Maar deze actie heeft geen enkel effect op het feit dat het zeer sterke magnetische veld rondom de schicht het apparaat toch kan vernielen, ook al zit de stekker niet in het stopkontakt...

En tegen een WERKELIJK directe inslag (die niet via een professionele bliksemafleider wegloopt!!) is niets opgewassen.
Slaat deze in op de schoorsteen van een huis, dan ontploft de schoorsteen, en dit soort stromen die weg lopen via een muur beschadigen ook deze muur. Vaak staat dan ook je dak in brand.
In huis is er vaak geen enkel apparaat meer dat werkt, en de meterkast komt met houtplaat en al van de muur.

Mijn ervaring is ook dat het niets zegt of je nu over een klein bedrijf praat, of over een multinational met 3000 man in dienst.
Zo zag ik ooit een apparaat (peperduur ding) van een "grote speler" waarvan ik zo op het oog al kon zeggen dat die na een zeer kleine blikseminslag al defect zou raken. Puur door even de printplaat te bekijken. Dus..

Electronica robuust maken tegen een beperkte blikseminslag is vakwerk, waarbij de details bepalen of het werkt of niet.

Er ist wieder da...
blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Er is maar weinig consumentenapparatuur waar ook maar iets van bliksem'beperker' in zit (beveiliging is iets te hoog gegrepen)
Bliksemschade is ook (bijna altijd) uitgesloten van garantie.

Belangrijkste voor een fabrikant is dat het apparaat geen 'natuurlijke dood' sterft gedurende de garantieperiode... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Bliksemschade is ook (bijna altijd) uitgesloten van garantie.

Is bliksemschade vast te stellen door iemand met kennis van zaken? Ziet het er anders uit dan "een natuurlijke dood"?
Ik heb het al eerder gezegd: met een goede verzekering ben je mogelijk beter uit. Er is altijd nog kans dat bij inslag alle voorzorgen niet helpen.

Arco

Special Member

Meestal is het goed te zien aan de print. (zwarte strepen bij de inkomende kabels/connectors)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij directe inslag ben je wel zeker van een zwart verbrand huis...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En blijkbaar is een TV oid toch wel gevoeliger dan een koelkast/diepvries/CV of zie ik dat verkeerd ?

We zien ook steeds meer koelkasten met chips/schermen, ook diepvries cv, die gevoelige elektronica krijgen/hebben.

Hebben deze dingen zin ? Of klapt een beetje onweer daar wel doorheen ?

Alles heeft zin wat je doet, die 40kA die je aanhaalt, gaat werken tegen indirecte inslagen in de buurt, ze gaan er vanuit tegen een directe inslag zeg 2m naast je huis, gaat er in het voorbeeld 100kA de grond in, 50kA vloeit weg in de grond, 50kA komt even binnen kijken of er nog een party is, dan zou je aan 40kA net te kort komen en komt je meterkast niet helemaal los (v.d. week in het nieuws meterkast deur eruit geslagen, zag verder geen schade wat het kon veroorzaken), maar dan komt je meterkast maar 10cm van de muur ;) Als die in je huis slaat, zeg de aarde op de zolder (stopcontact,cv), dan hebben je buren nog in elk geval profijt van je aresstor in de meterkast.

Ik heb nu ook wel een gevalletje, als ik een afleidinstallatie op het dak heb, ben ik verplicht tot een type 1 (100kA) arestor in de meterkast, en mijn buren dan ? (vrijstaand huis maar 1 buurman heeft zn aarde binnen de 4m, die gaat wat meemaken dan :))

Ik vind het ook wel bizar dat men kabeltje wat in huis komt, die 50kA gaat verwerken, is het allemaal heel snel, zal warm worden en wel werken.

Ik ben nu bezig om zelf de 12v arrestors te maken voor camera's en de satelliet schotel, denk aan 8x2000a mov, en 10x600w tvs diodes, 22kA arrestor, dus 16x mov en 20tvs alleen voor de voeding, verbonden met de aarde, hiermee wil ik de streamers die je op het dak kunt hebben voor zijn, anders kan er 10kv op je DVR komen te staan.

Bij directe inslag ben je wel zeker van een zwart verbrand huis...

Vaak gaat dak in brand, alles zeiknat in huis, ik vat hem ff niet, iedereen kan best wat bliksem afleiding gebruiken, ik zie de raarste gevallen, v.d. week goed raak o.a. in Breda m.b.t. inslag in huizen.

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

Het hangt ook veel van de omgeving af...
Als er veel objecten in de omgeving staan die 'aantrekkelijker' zijn voor bliksem dan hoef je je niet zo ongerust te maken.

Het kan ook averechts werken: als je een satellietschotel aardt, wordt die ook aantrekkelijker als inslagpunt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan ook averechts werken: als je een satellietschotel aardt, wordt die ook aantrekkelijker als inslagpunt...

Klopt nu is nog stekker eruit, en aarde is daarmee er ook uit, alleen als je een afleidinstallatie op het dak hebt moet je wel dit soort arestors gaan werken, ook juist omdat het allemaal in werking is tijdens een bui (camera's), kun je blijkbaar al een potentiaalverschil krijgen ondanks dat je stekker eruit is, kan nog de boel nog steeds kapot.

Mijn doel is een beetje hetzelfde met een GSM mast, bliksem goed pad naar aarde geven, terwijl alles blijft werken in zn mast, dan hoeven die kabels er ook niet meer uit.

Alles met een knipoog ;-)

Mijn ervaring is dat bliksemschade vooral komt door alle andere kabels dan via het stopcontact. Telefoonkabels en coax dus. Deze worden doorgaans ook vergeten met overspanningsbeveiliging.

Die poorten zijn ook helemaal niet bestand tegen spanningspieken en voeren doorgaans geen vermogen. Dus het kost maar weinig energie om de spanning te doen stijgen. Een aantal jaar terug is bij mijn ouders een inslag geweest in de buurt. Via de telefoonkabel kwam hij binnen. Het modem en de netwerkapparatuur daarachter hadden allemaal een klap gekregen. De netwerkpoorten waren stuk, maar apparaten deden het nog wel deels. De analoge telefoon, die intern in het modem via een splitter zat aangesloten, was niet beschadigd. Je kon duidelijk aan de sporen zien dat de bliksem niet door het laagdoorlaatfilter was gekomen.

En schade bij directe inslag kan groot zijn. Ik heb een kennis waar het via de dakrand de badkamer is ingeslagen. En daar op de centraaldoos is geslagen met de nodige ravage. Plafond lag op de grond, meterkast en modem lagen aan de andere kan van de gang. En ingefreesde lasdozen met kwamen met buis en al uit de muur. Scheelde wel een hoop hakwerk, dat wel.

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 21 augustus 2020 15:53:36 (18%)

Spanning staat en stroom gaat!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 augustus 2020 15:13:54 schreef Arco:
Het kan ook averechts werken: als je een satellietschotel aardt, wordt die ook aantrekkelijker als inslagpunt...

Wat wordt eigenlijk de spanning op een ongeaarde satellietschotel (, antenne, ...) tijdens een onweersbui?

  • Als hij 'minder aantrekkelijk' is voor de bliksem, dan kan dat alleen komen doordat het potentiaalverschil tussen de schotel en de wolk aanzienlijk kleiner is. Maar dat betekent dat de spanning tussen schotel en aarde in de bui juist heel hoog wordt.
  • Als je daarentegen meent dat de ongeaarde schotel nog steeds aanraakveilig is, dan kan er dus eigenlijk geen verschil in 'aantrekkelijkheid' zijn. De bliksem 'ziet' dan nog steeds ongeveer nul volt.
    Dat de weerstand van de schotel naar aarde nu hoog is, kan de bliksem van te voren niet weten: dat blijkt pas uit de veel hogere hitte-ontwikkeling bij de inslag (vergeleken met een goed geaarde schotel).

Ik denk dat in werkelijkheid meestal het tweede optreedt; in elk geval bij ons op het veld blijkt dit zo te zijn.
Een goede aarde verhoogt de kans op inslag niet, maar vermindert wel de schade bij inslag. Daarom zijn zendmasten, verkeerstorens etc. altijd goed geaard.
Ook over de kabellegging etc. valt heel wat te zeggen, maar dat gaat nu wat te ver - hoofdzaak is de 'lussen' zo klein mogelijk te houden, om inductiespanningen zo klein mogelijk te houden. En dan inderdaad nog overspanningsbeveiligers.
Het resultaat is dat een verkeerstoren, politiebureau, omroepzender e.d. ook bij een inslag maar zelden uitvallen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Een installateur van pv-installaties waar ik veel voor werk moet regelmatig omvormers vervangen van een bepaald merk (firma bestaat niet meer) die zeer gevoelig zijn voor overspanning.

Ze gaan met een knal om het zo te zeggen. Maar blijkbaar is het wel de omvormer die de klap opvangt want er is geen verdere schade in de woningen.

Andere merken van omvormers stoppen er mee bij een overspanning en moeten door de installateur manueel via een menu-parameter terug ingeschakeld worden. Maar ze zijn tenminste niet kapot.

De woning die ik gezien heb krijgt zijn voeding via een luchtlijn van een paalpost(kleine transfo op een paal) op ongeveer 100m van de woning. De HS is ook een luchtlijn.

Zo'n geval lijkt mij gevoeliger dan ondergrondse kabels en een 400 of 630kVA transfo in een cabine.

Een goede aarde verhoogt de kans op inslag niet, maar vermindert wel de schade bij inslag.

Je kunt idd zonder stekkers erin op kabels 1000v krijgen, als je hem dan begeleid met arrestors ben je er wel en word je apparatuur ontzien. m.b.t. tot het lokken, ze zeggen wel van niet, maar uiteindelijk ben je met een afleidinstallatie, de bliksem in een beetje aan het lokken en aan het afleiden in de bubbel die je zit (b.v. 10m hoge afleidinstalatie ben je 10m rondom in je bubbel voorzien) en mag je het ook meer een bliksembegeleidings installatie noemen, maar de bliksem zou toch al dicht in de buurt inslaan, 25m verderop ben je hem niet meer aan het lokken.

Ik weet niet of jullie dat verhaal kennen met een meisje met lang haar in een weiland met onweer, om het moment dat haar haartjes omhoog gaan, word ze statisch, en moet je heel snel gaan rennen, maar in feite word ze een actieve streamer, die als ze blijft staan, grote kans heeft dat ze geraakt word, mss een stomme vraag, maar zou je dit kunnen meten op je dak ? m.a.w. een gebied word statisch actief net voordat de bliksem inslaat, dat zou je toch moeten kunnen meten, en hiermee (na een aantal buien) zou je kunnen weten hoeveel risico je huis loopt. Ik weet het niet zeker, maar omdat men grondwater 15m diep zit, kan het best wel eens zo zijn dat ik helemaal niet aantrekkelijk ben, hij slaat hier wel onderaan de weg vaak in (300m) en vaak op de heuvels (50m hoger) waar het grondwater ook veel lager moet zijn (600m), mss heb ik pure mazzel tot nu toe :)

Bij een directe inslag zonder afleidinstallatie, is de schade idd immens groot (ook met afleidinstallatie zal er best nog wel wat kapot zijn), ook wel grappig dat alles eigenlijk een arestor is, het slaat kapot en geeft weerstand, en gaat naar het volgende net zolang de energie er is, ik weet het niet zeker maar als ik dadelijk alles vol heb hangen met arrestors, heb ik kans dat normale storingen en spikes op het net ook weg zijn.

Alles met een knipoog ;-)

Jaren geleden ben ik eens bij een gevalletje bliksembezoekje geweest om de schade op te nemen.De klant zat gewoon op een zaterdagmiddag naar een tenniswedstrijd te kijken en het volgende moment zat hij temidden van de houtsplinters. Directe inslag in de bediening van de garagedeur. Televisie had alleen een defekte stereodecoder,video net 2 dagen oud alleen een doorgeslagen netzekering en voor de rest alle apparaten in huis kapot, zelfs koelkast en wasmachine. In de meterkast waren meter en groepenkast zoek en de meterkast was met deur en sponning en al de gang in geblazen. Moraal van dit verhaal, tegen een voltreffer is niets bestand.!!!!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

dergelijke verhalen van inslagen ken ik ook wel, zelf ook al het eea gezien. als je in een betonnen kolos woont waar het betonijzer een kooi vormt heb je minder schade doorgaans als een huis met houten dak, daar vlamt de inslag van de ontluchting schoorsteen naar de ketel en klappen de wcd's en meterkast van de muur af. erna zijn er in de wijk nog diverse storingen gerelateerd aan die inslag welke voorbij komen.

vooral de naweeen van zo'n inslag kunnen stiekem nog veel geld kosten. bij een klant kwam er zo'n inslag, raakte een stel grondkabels van de infra. telefoon, cai, voeding alles was geraakt. een 20 tal telefoons was op slag gaar, maar in de maanden erna kwamen er nog meer door de ontlading.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moraal van dit verhaal, tegen een voltreffer is niets bestand.!!!!

Als je niets regelt heb je absoluut gelijk, als je wat aluminium/koper op het dak gooit heb je wel kans dat je er goed uit komt, gaat allemaal om het af laten vloeien van enorme stromen.

Ik zou schade expert moeten worden, is toch erg vet om de schade te zien bij mensen ontstaan door onweer (sorry obsessie denk), zoals al aangeven zijn bijzondere locaties voorzien van, en draaien gewoon door na inslag, en dat is mijn doel.

Ik heb een Spaanse vriend die schakelkasten bouwt, en die vroeg zich al af of men huis een "nuclear facility" is, begin hem langzaam te begrijpen, mss idd wat overdreven om maatregelen te nemen, hoor ik aan de andere kant de huizen die getroffen zijn, en dan was het toch allemaal nodig.

Ik heb nou een lastig probleem, ik kan de beveiliging duurder maken dan de spullen die ik wil beschermen, maar dan mis ik men doel, doel is zo goedkoop mogelijk en zo goed mogelijk men spullen beschermen, mocht er dan toch wat mis gaan heb ik iig men best gedaan.

Alles met een knipoog ;-)

De vraag is, als je stekkers wilt gaan trekken, wanneer je dat dan doet. Als ik elke keer als het in de verte wat rommelt in de wolken over vier verdiepingen alle stekkers eruit ga trekken wordt ik daar 1) moe van en 2) krijg ik ruzie met de rest van het gezin. Als ik wacht tot het vlakbij is, kan ik te laat zijn. En dan moet je nog maar net thuis zijn. Ik heb meer dingen met stekkers in huis als mijn ouders vroeger. Vandaar dat ik zelf een overzienbaar bedrag in klasse 2 en 3 overspanningsbeveiliging geïnvesteerd heb. Stukje gemoedsrust, zo van ik heb in ieder geval wat gedaan. Of het werkt weet ik niet, het is nog niet in aktie hoeven te komen.

De vraag is, als je stekkers wilt gaan trekken, wanneer je dat dan doet.

Hehe we hadden de laatste tijd dan hangt hij boven je hoofd maar doet bijna nix, maar ja dan komt hij toch, flits BAM, en die was idd close, nou moet ik zeggen ik draaide op de UPS voor de test deze zomer, dus als er iets was, dan maar op accu's, zou lullig zijn als die inslaat en je was niet op accu's, was ik laatst zover dat alles uit ging, blijkbaar ging de ups uit op 10%, moet dat kreng toch maar eens kalibreren op de nieuwe accu's (12ah vs 75ah, hij houd het nu al een uur vol, maar gaat op 25.1v de boel afsluiten)

Je kunt ze beter ook achter elkaar hebben, meterkast doet de grootste load, en dan verlengdoosjes/stopcontacten o.i.d. met beveiligers erin.

Vandaar dat ik zelf een overzienbaar bedrag in klasse 2 en 3 overspanningsbeveiliging geïnvesteerd heb.

Alles lijkt te werken, zelfs de goedkope rotzooi uit China, verwacht er alleen niet teveel van, overal zit een MOV in van een bepaalde waarde, als het goed is ben ik voorzien van het 220v gedeelte, maar anders had ik zelf een "frankenstein" kastje gemaakt met talloze MOV's, gastube's, en TVS diodes, het gaat alleen maar om weerstand creëren.

Je ziet dat de professionele boys ook wel problemen hebben ermee, ik heb al beveiligers gezien van 1000 euro, in feite verschillende types naast elkaar, denk dat die gasten ook wel een meterkast hebben gezien met hun spul wat allemaal aan gort was, in feite moet je veel "vlees" hebben om hier weerstand tegen te bieden, maw 1 mov of 10 mov's zal veel schelen in een arrestor.

EDIT : deze is maar € 739,00 incl. btw
https://www.conrad.nl/p/obo-bettermann-ps4-b-c-fs-5089611-montage-acce…
Maar je ziet ze toch verschillende arrestors gebruiken, denk 1 die tot 2kv doorgeeft, volgende die max 280v doorgeeft.

Dit heb je nodig met kabels boven de weg of icm een afleidinstallatie, voor in een woonwijk met ondergrondse kabels is 10/20kA 20/40kA voldoende, mocht je een voltreffer hebben in je voortuin naast je aardkabel, zou dit moeten werken, en ga je alsnog met de 20/40kA de mist in, alles zal uiteraard wel helpen. :)

Alles met een knipoog ;-)

Dit bedoelde ik met voortuin, dit schijnt een streamer te zijn (dus ook al krijg je geen inslag, je telefoon/kabel zal wel niet meer werken), dus geen directe inslag, aangezien ik hier de enige streamer zie, zal de inslag wel hierop snel volgen, en zal deze man de gelukkige zijn van diversen kapotte apparaten aangezien zn aarde niet al te ver hier vanaf zit, en anders zal zn telefoon/kabel lijn zeer de lul zijn.

Ref : https://www.zeelandnet.nl/communities/meteo/nieuws/item/73993

Als deze man een afleidinstallatie had, was de radius te kort, en was die op het dak geslagen, en afgevloeid naar de aarde, en wilde wel even terug via de aarde in huis, als daar geen arestor is sloopt die alsnog alles.

Alles met een knipoog ;-)