Lineaire actuators aansturen

Beste leden,

Ik heb 2 lineaire actuators die ik graag zou willen aansturen met wifi, EN met een schakelaar. Er zijn best veel opties voor alleen wifi geschakelde systemen. Maar er zit nooit een optie bij om het ook met schakalaar te bedienen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

vriendelijke groet,
Sergei

Optie erbij maken?

Een simpele ESP8266 met een relaisbordje is voldoende. Schakelaars kun je gewoon parallel aan de contacten zetten of via de ESP

ALs ik ze parrallel zet heb ik kans op kortsluiting toch? als ik de schakelaar op hetzelfde moment gebruik als de wifi?

Arco

Special Member

Nee,

Drie dichte schakelaars is niet meer 'dicht' als één schakelaar... ;)
(wel aangenomen dat ze potentiaalvrij zijn...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 21 augustus 2020 17:52:11 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Nee hoor!
De stroom loopt door de ene, of de andere, of door allebei.
Geen enkel probleem.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok ik begrijp normaal gesproken niks van wat er wordt gezegd op dit soort fora. En dat is nu niet anders. Kan iemand duidelijk uitleggen hoe dit zou moeten, in plaats van wat termen er uit gooien. Ik snap zelf ook dat het mogelijk moet zijn met een arduino ESP, relaisblok of een combinatie van allemaal.

Mijn vraag is dus ook niet of het kan. Maar hoe. Dus wat voor relaisblok? wat voor schakelaar?

De polariteit moet worden omgedraaid, er zitten dus 2 draden aan de actuator.

Beste,

Bijgaand een schema voor één actuator:

  • Met drukknop S1 of contact "RL1" van de Wifi ontvanger gaat de actuator de ene kant op
  • Met drukknop S2 of contact "RL2" van de Wifi ontvanger gaat hij de andere kant op
  • Doordat een verbreekcontact van K2 in serie staat met de spoel van K1 en vice versa, gaan ze nooit tegelijk aan. Dit voorkomt kortsluiting.

Wat de materialen betreft:

  • K1 en K2 zijn een relais met 3 (of meer) wisselcontacten. De spoelspanning moet in dit schema hetzelfde zijn als de spanning van de actuator.
  • De Wifi ontvanger moet twee potentiaalvrije contacten (relais contacten) hebben. Voor twee actuatoren dus 4.
  • Drukknoppen S1 en S2: maakcontact en terugverend.
  • De M (van Motor) is de actuator.

Om het schema af te werken en exacte materialen te selecteren, is er wat aanvullende info nodig:

  • Wat is het type van de actuator?
  • Wil je het op een printje solderen (goedkoper) of componenten op een DIN-rail uitbedraden (duurder maar misschien wel eenvoudiger)
  • Kun je schema lezen of ben je bereid om er moeite in te steken, om dit te leren?
Lambiek

Special Member

Ik zou de relais contacten zo zetten, dan remt de motor ook af.

De rest van het voorbeeld schema van (nog) amateur aanhouden. :)

Op 21 augustus 2020 18:11:02 schreef SerG-QA:
Ok ik begrijp normaal gesproken niks van wat er wordt gezegd op dit soort fora. En dat is nu niet anders.

Maar snap je een schema wel dan?

Kan iemand duidelijk uitleggen hoe dit zou moeten, in plaats van wat termen er uit gooien.

Als je echt een goed schema wil moet je toch echt met meer info komen, Dus wat voor wifi module heb je en welke actuator heb je. Dus merk en type van beide en een link naar de datasheet zou ook handig zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mijn vraag is dus ook niet of het kan. Maar hoe. Dus wat voor relaisblok? wat voor schakelaar?

De polariteit moet worden omgedraaid, er zitten dus 2 draden aan de actuator.

Als je nu eerst een zelf wat meer nadenkt voor dat je wat vraagt kan het allemaal voor iedereen makkelijker en duidelijker.

Wat voor een actuator heb je? Pneumatisch, Hydraulisch, Elektro-mechanisch, Magnetisch, of een van deze gecombineerd met wat elektronica?
Dat er 2 draden uit komen zegt niet veel, die kunnen ook van een eindschakelaar zijn.

Wat wil je er mee?
Moeten ze enkel 2 standen hebben, Uit/In, Open/Dicht, Links/Rechts, of moeten ze analoog gestuurd worden, dus ook tussenstanden.
Moet er een snelheidsregeling op?

Een linkje naar je actuator kan heel nuttig voor ons zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 21 augustus 2020 17:42:45 schreef SerG-QA:
Er zijn best veel opties voor alleen wifi geschakelde systemen. Maar er zit nooit een optie bij om het ook met schakalaar te bedienen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

vriendelijke groet,
Sergei

De shelly 2.5 kan dat (https://shelly.cloud/products/shelly-25-smart-home-automation-relay/)

Die heeft twee relais uitgangen (waar je in jouw geval weer twee relais mee zult moeten sturen) en twee ingangen voor een schakelaar of drukker.

Beste Leden,

Vriendelijk dank voor al uw antwoorden. Er is mij al een stuk meer duidelijk.

@ Iedereen: De actuator is een elektrische actuator, 24V 2.5A. Ze schuiven in en uit door de polariteit om te draaien. Ze hebben een stroke van 700mm en zullen worden gebruikt om klassieke schuiframen open en dicht te doen, dus in plaats van het loden contragewicht wat normaal gesrpoken in het kozijn verwerkt is. De 2 acuators zullen dus tegelijkertijd moeten gaan bewegen. Het liefst zou ik willen dat de ramen op bijvoorbeeld 4 posities ingesteld kunnen worden (e.g. dicht 1/4, 1/2 en open). Er hoeft geen snelheidsregeling op (ze gaan langzaam genoeg, 20mm/sec). Er zit bovendien een limitswitch op.

Verder had ik een tijdje geleden een Shelly 2.5 gekocht, omdat ik dacht dat het daar mee zou kunnen. Echter kwam ik er niet helemaal uit hoe het zou moeten daarmee. Het hoeft trouwens niet perse met de shelly, ik sta ook open voor andere systemen natuurlijk

@ (nog) amateur: Ik begrijp de schakeling, alleen zou ik nog niet precies weten welke onderdelen dat precies moeten zijn.

@ Lambiek: Dat klinkt interessant, betekend dat de motoren lagzaam opstarten en afremmen? En hoe zorgen die diodes daar voor?

Lambiek

Special Member

Op 25 augustus 2020 15:40:15 schreef SerG-QA:
Ze hebben een stroke van 700mm en zullen worden gebruikt om klassieke schuiframen open en dicht te doen, dus in plaats van het loden contragewicht wat normaal gesrpoken in het kozijn verwerkt is. De 2 acuators zullen dus tegelijkertijd moeten gaan bewegen.

Ik hoop dat dat goed gaat, als er één actuator iets langzamer beweegt dan de andere, krijg je misschien een probleem. Maar misschien lukt het wel, ze zitten mechanisch gekoppeld via het raam als het goed is.

Het liefst zou ik willen dat de ramen op bijvoorbeeld 4 posities ingesteld kunnen worden (e.g. dicht 1/4, 1/2 en open).

Als je dat wil en het komt niet precies, dan moet je dat via tijd gaan doen. Als het precies moet heb je terugkoppeling van je positie nodig en daar is iets meer voor nodig.

Ik begrijp de schakeling, alleen zou ik nog niet precies weten welke onderdelen dat precies moeten zijn.

Gewoon een paar relais met een wisselcontact nemen, ieder relais is goed als het relais maar de stroom aankan van je actuator, 2.5A dus. Neem een relais die geschikt is voor bijv. 10A, dan zit je altijd goed.

Dat klinkt interessant, betekend dat de motoren lagzaam opstarten en afremmen?

Nee, daar heb je meer voor nodig.

Dat zou je zo kunnen doen, maar daar heb je dan eigenlijk ook een microcontroller bij nodig. Via de controller maak je dan een pwm signaal voor de snelheid en je kunt er ook gelijk je relais mee aansturen. Maar daar wordt het voor jou niet eenvoudiger op denk, je moet dan ook een stukje software schrijven. :)

En hoe zorgen die diodes daar voor?

Die diodes zijn er alleen voor om je relais contacten te beschermen, je actuator is een inductieve last, dus vandaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 25 augustus 2020 15:40:15 schreef SerG-QA:

Verder had ik een tijdje geleden een Shelly 2.5 gekocht, omdat ik dacht dat het daar mee zou kunnen. Echter kwam ik er niet helemaal uit hoe het zou moeten daarmee.

Dat kan ook, gebruik het schema van lambiek

https://www.circuitsonline.net/forum/file/59071

En stuur die twee relais met de shelly.