kapotte wabeco freesmachine met wasmachine motor besturing

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok, dus de ohmse weerstand over de tacho moet in de orde van 400 ohm zijn

Is een zeer dunne koperdraad bobijn zoals een relais spoel. Degene die ik ooit al gemeten heb zitten allen daar rond. Meet nu bv eens en op het moment dat hij begeeft (wel snel zijn koelt snel af) dan kun je vergelijken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2020 22:27:20 schreef EricN:
Is een zeer dunne koperdraad bobijn zoals een relais spoel. Degene die ik ooit al gemeten heb zitten allen daar rond. Meet nu bv eens en op het moment dat hij begeeft (wel snel zijn koelt snel af) dan kun je vergelijken.

Ik ga het morgen proberen

Mss een nieuwsgierige vraag tussendoor? Wat maakt een mens eigenlijk zoal met een cnc frees?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dit is een Tacho generator , op de motor as zit een magneet , doordat deze rond draait wekt hij een spanning op die de motor sturing meet , en die weet dan het toerental van de motor.Het kan zijn dat als het toerental plotseling teveel daalt of onregelmatig is , dat hij in een beveiliging gaat. zo werkt dat ook in een was automaat ...b.v. tijdens het centrifugeren i.v.m. met onbelans .

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2020 23:12:25 schreef EricN:
Mss een nieuwsgierige vraag tussendoor? Wat maakt een mens eigenlijk zoal met een cnc frees?

Ja, wat niet. :)
Kan van alles zijn, wat je tekent wordt geboord of gefreesd. Met een tekenpakket "kan 2 of 3D zijn" wordt een tekening gemaakt, aan die tekening hangen de coördinaten voor de CNC machine. Die coördinaten worden in de CNC software omgezet in G-code waar de CNC machine mee werkt, tenminste dat is bij mij zo. Er zijn ook andere systemen, maar het komt allemaal een beetje op het zelfde neer.

Je kunt er dus niet alleen mee frezen, maar bijv. ook mee boren. Als je een bepaalt boor patroon moet maken in een product teken je dat en de CNC machine doet de rest. Reuze handig.

Maar ik twijfel of het de tacho is, als die stuk is dan is het toerental niet meer te controleren. Maar even door meten kan geen kwaad natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

@lambiek,

bij geen toeren detectie zou je hem uit veiligheid stil kunnen zetten..

of dat handig is bij een frees/boormachine.....
maar volop laten draaien is ook niet echt een optie...

alles uit is wellicht het beste (dus ook de assen)

CNC is idd wel prachtige techniek: probeer op een conventionele machine maar een mooie ronding te frezen zonder verdeeltafel

hetzelfde geld voor een CNC draaibank: schuin vlakje draaien gaat nog wel... Maar een mooie ronding in de lengte van het bed...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2020 10:08:18 schreef High met Henk:
bij geen toeren detectie zou je hem uit veiligheid stil kunnen zetten..

Nu is de freesmotor nog niet zo erg, het wordt gekker als er een as op hol slaat. :)

of dat handig is bij een frees/boormachine.....
maar volop laten draaien is ook niet echt een optie...

Het is veiliger om hem te laten draaien, als de freesmotor stop en de assen draaien door is het ook feest.

alles uit is wellicht het beste (dus ook de assen)

Zo hoort het ook, alles uit. Ik heb er een noodstop op gemaakt "hardware matig" waarbij de hele machine stopt.

CNC is idd wel prachtige techniek:

Inderdaad. Ik heb er ook geen spijt van dat ik de standaard machine jaren geleden omgebouwd heb naar CNC.

Ik heb overigens geen tacho op de freesmotor zitten, bij mij wordt de stroom gemeten en teruggekoppeld naar de regelaar. Werkt uitstekend, bij belasting blijft het toerental gelijk. Ik heb ook een DC motor.

hetzelfde geld voor een CNC draaibank: schuin vlakje draaien gaat nog wel... Maar een mooie ronding in de lengte van het bed...

Dat is ook zo, als je ziet wat daar ook op gemaakt wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek. Idd de tacho is natuurlijk een gok en gezien op mijn elektronica vragen weinig respons is vermoed ik dat we het bij basic mogelijkheden moeten houden.
Wat een frees kan weet ik maar kan me fysiek niet zo goed voorstellen wat ik zou willen maken er mee? Heb je praktische projecten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 augustus 2020 12:42:42 schreef EricN:
@lambiek. Idd de tacho is natuurlijk een gok en gezien op mijn elektronica vragen weinig respons is vermoed ik dat we het bij basic mogelijkheden moeten houden.
Wat een frees kan weet ik maar kan me fysiek niet zo goed voorstellen wat ik zou willen maken er mee? Heb je praktische projecten?

Ik bouw regelmatig exclusieve platenspelers en tonearmen, de onderdelen daarvan maakte ik met een conventionele freesMachine, deze cnc machine heb ik sinds kort, ik ben me nu aan het bekwamen in de software

Groet, Frank

Knap, dat soort antwoord zocht ik. Vast een meerwaarde voor je projecten en kennisverruiming.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Op 20 augustus 2020 21:39:40 schreef Franksch:
Zou het ongelijk slijten van de koolborstels er misschien ook mee te maken kunnen hebben?

Ongelijk slijten heeft eerder met veerdruk te maken die veren zijn niet 100% gelijk.
Als de slijtage komt door een defect lamel dan ben je in soms al binnen een paar minuten al door je koolborstels heen weet ik uit ervaring :(. Bij sommige machines kan je zonder de machine zelf open te maken via een draaidop direct bij de koolborstels en had ze dus blind zonder verdere controller van de lamellen vervangen. Dat was ca 1,5 minuut plezier.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2020 12:42:42 schreef EricN:
@lambiek. Idd de tacho is natuurlijk een gok en gezien op mijn elektronica vragen weinig respons is vermoed ik dat we het bij basic mogelijkheden moeten houden.

Ja, je moet ergens beginnen.

Wat een frees kan weet ik maar kan me fysiek niet zo goed voorstellen wat ik zou willen maken er mee? Heb je praktische projecten?

Ik wil geen topic kaap doen op het topic van de TS, maar hier een klein voorbeeld dan.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/58

Op 20 augustus 2020 19:50:58 schreef Franksch:
Het lijkt er op dat hij afschakelt als er hogere stromen lopen en dat hij weer langer blijft lopen als een wat is afgekoeld

Dat is ook de bedoeling dat de regelaar afschakelt bij een te hoge stroom, dat is een stukje veiligheid.

Op 20 augustus 2020 21:48:27 schreef EricN:
Idd. Maar het verschil is wel klein. Mss omdat je er vroeg bij bent door de stroommeting. Kolen lopen altijd wel een beetje ongelijk. Bij verbrande motor is de ene nog bv half en de andere op. Meestal zie je dan wel misvorming vd randen vh koolstof of matheid vh raakvlak. Maar niets is zeker. De tests al uitgevoerd?

Ik kan me het niet voorstellen eerlijk gezegd. Heb je ook gekeken of je borstels erg vonken, als je het niet kunt zien kun je het vaak al horen en ruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ongelijk afslijten bij DC motoren komt vaker voor, koolborstels uitwisselen help tot langere levensduur.. Motormodule lijkt eerder defect

Bij miele, die ook dc sturing gebruiken komt het heel regelmatig voor dat er ogenschijnlijk niets aan de motor (anker: kleur, vorm) te zien of te ruiken is, alleen een onregelmatigheid aan de kool in de vorm van kapje uit 1 vd scherpe kanten vd kool of extreem ongelijk afslijten. Als je dan de kolen vervangt dan draait die weer een paar maanden , niet minuten, voor die terug problemen geeft. Het is vanuit deze ervaring dat het mij hier gebied om in dit geval geen zekerheid te kunnen geven qua diagnose.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 augustus 2020 14:26:18 schreef Franksch:
[...]

Ik bouw regelmatig exclusieve platenspelers en tonearmen, de onderdelen daarvan maakte ik met een conventionele freesMachine, deze cnc machine heb ik sinds kort, ik ben me nu aan het bekwamen in de software

Groet, Frank

Dit soort dingen

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 09:47:44 schreef Franksch:
Dit soort dingen

Ziet er professioneel uit. :) Maar daar zit ook draai werk in, heb je ook een draaibank?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ongelijk slijten heeft eerder met veerdruk te maken die veren zijn niet 100% gelijk.

En andere mogelijkheid is nog dat de borstels een verschillende gradatie hebben.

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 10:18:36 schreef herbert116:
En andere mogelijkheid is nog dat de borstels een verschillende gradatie hebben.

Op een nieuwe motor, dat zal toch niet zeker.

Maar zolang de TS niet alle vragen beantwoord, wordt het moeilijk inschatten wat het probleem is vrees ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 augustus 2020 10:32:34 schreef Lambiek:
[...]
Op een nieuwe motor, dat zal toch niet zeker.

In de O.P. staat een "freesbank van 2009, met een wasmachinemotor". Zelfs in het geval die motor destijds nieuw was, kan er in de afgelopen 11 jaar veel mee zijn gebeurd.....

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 11:13:25 schreef herbert116:
In de O.P. staat een "freesbank van 2009, met een wasmachinemotor". Zelfs in het geval die motor destijds nieuw was, kan er in de afgelopen 11 jaar veel mee zijn gebeurd.....

Ja, dat is waar. Maar ik heb niet gehoord van de TS dat hij al een keer de borstels vernieuwd heeft, dus ga ik er vanuit dat het de eerste borstels zijn. En het lijkt mij stug dat er van de fabriek uit twee verschillende hardheden gebruikt worden qua borstels.

En de freesbank wordt gebruikt voor de hobby, die draait niet iedere dag. :)

Maar goed we wachten op de ondervindingen van de TS wat betreft de metingen rond de tacho. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De weerstand over de tacho heb ik “ koud” gemeten en was 142 Ohm. Hopelijk vanmiddag wat meer tijd om te meten na uitval

Op 22 augustus 2020 11:59:31 schreef Lambiek:
[...]
Ja, dat is waar. Maar ik heb niet gehoord van de TS dat hij al een keer de borstels vernieuwd heeft, dus ga ik er vanuit dat het de eerste borstels zijn. En het lijkt mij stug dat er van de fabriek uit twee verschillende hardheden gebruikt worden qua borstels.
En de freesbank wordt gebruikt voor de hobby, die draait niet iedere dag.

Je kunt niet zomaar uitgaan van bepaalde dingen en vooral niet van iets dat TS juist niet heeft verteld. Bijv. hoelang hij de machine al in bezit heeft, de hoeveelste eigenaar/gebruiker hij is, of hij wel of niet borstels heeft vervangen, of de machine de laatste 11 jaar altijd als hobby machine is gebruikt, etc. etc. Er kan van alles met die machine en/of motor zijn gebeurd.
Om bij de feiten te blijven, de borstels zijn ongelijk afgesleten. Dat kan veel verschillende oorzaken hebben. @benleentje noemde al "veerspanning", ik voegde daar verschillende borstel "gradatie" aan toe en er zijn nog legio andere mogelijkheden die dit kunnen hebben veroorzaakt. Hopelijk kan TS daar zijn voordeel meedoen. Daar gaat het hier tenslotte om.