Monacor voeding

Hallo,

Ik ben in het bezit van een monacor voeding. Maar deze is naar een te zware belasting. Continue 50 volt gaan geven en regelt niet meer af. Iemand tips waar ik dit in moet zoeken?

Alvast bedankt!

Ha W B,

Kijk eens naar de serie transistors op de achterkant.
Ben je in het bezit van een multimeter ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Inderdaad een of meer power regel transistoren hebben collector-emitter sluiting.
Of de loper van de regelpotmeter maakt geen contact meer.

Reparatie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=7hqb9qBsIRA
Daar verschijnt 50v op de uitgang bij een bepaalde stand van de spanningspotmeter.
Het valt hem tegen, bij de 59e minuut en 20 sec begint hij Jesus erbij te halen en bij 1:06 komt er magic smoke, vermakelijk. :)

Zo snel geen schema kunnen vinden wel van de PS-303, 30V 3A voeding.
Die kan er weleens veel gelijkenis hebben.
Het gaat in dat schema om transistor P4 (hier maar 1) dat zijn er in de PS-310  4 stuks met ieder een eigen emitterweerstand.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt, ik ben wel in het bezit van een multimeter. Ga deze week de transistoren eerst doormeten. Is het ook mogelijk om 1 van de 2 transistor printen los te koppelen zodat hij op 2 inplaats van 4 transistoren werkt? Zodat ik de defecte makkelijker kan vinden.

Op 23 augustus 2020 13:29:57 schreef W B:
Bedankt, ik ben wel in het bezit van een multimeter. Ga deze week de transistoren eerst doormeten. Is het ook mogelijk om 1 van de 2 transistor printen los te koppelen zodat hij op 2 inplaats van 4 transistoren werkt? Zodat ik de defecte makkelijker kan vinden.

Zolang je de voeding normaal kunt aanzetten zonder dat hij in rook op gaat, kun je beter meten in plaats van alles los te maken.
Als er een eindtransistor in sluiting ligt, zal die alle stroom voor zijn kiezen krijgen. Dat wil zeggen dat de spanning over diens emitterweerstand veel groter is dan die van de andere eindtransistors. Misschien moet je een kleine belasting aanleggen om wat stroom te laten lopen, een halve ampère ofzo.
Kun je niet normaal inschakelen dan de stroom van de net voedingsspanning begrenzen met een gloeilamp. Ook dat stelt je in staat om in een actieve schakeling te meten. Het meten van losse onderdelen, behoudens finaal kortgesloten transistors en dergelijke, zegt vaak niet zo veel.

Op 22 augustus 2020 18:57:02 schreef vergeten:
Inderdaad een of meer power regel transistoren hebben collector-emitter sluiting.
Of de loper van de regelpotmeter maakt geen contact meer.

Reparatie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=7hqb9qBsIRA
Daar verschijnt 50v op de uitgang bij een bepaalde stand van de spanningspotmeter.
Het valt hem tegen, bij de 59e minuut en 20 sec begint hij Jesus erbij te halen en bij 1:06 komt er magic smoke, vermakelijk. :)

Zo snel geen schema kunnen vinden wel van de PS-303, 30V 3A voeding.
Die kan er weleens veel gelijkenis hebben.
Het gaat in dat schema om transistor P4 (hier maar 1) dat zijn er in de PS-310  4 stuks met ieder een eigen emitterweerstand.

Ik vindt het al hilarisch worden bij min 4:10 waarbij die de spantangknop probeerd te verwijderen .

Een ongeduldig en lomp mannetje in mijn ogen. 8)7

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
EricP

mét CE

Even goed kijken hoe die torren zitten. Als ze op een emitter weerstand na parallel staan, dan kan dat. Echter, als je alle emitters los haalt (dat is doorgaans een pootje, de collector is doorgaans de casing), dan kun je met meten ook zo degene met sluiting vinden.

De 2 printjes links en rechts lijken inderdaad maar 3 draden te hebben. Dan zou je ook zo'n draad los kunnen halen - dan weet je in elk geval in welke print je moet zoeken.

De kans is groot dat er slechts 1 exemplaar defect is. Immers, eentje zal er als eerste gaan. Als de failure mode 'sluiting' is (dat lijkt hier zo te zijn), dan zal de rest geen stroom meer voeren en waarschijnlijk gewoon nog werken.

Meet ook nog ff verder aan die tor. Als er meer sluitingen in zitten, dan zou de sturing ook wel eens kunnen zijn gaan hemelen. Ik zie op de stuurprint 2 ICs. Ik gok op een LM723-voeding. Maar als je ze ff afstoft, dan heb je het nummer. In de datasheet staat vast wel een 'reference schematic'. Doorgaans heb je dan een aardige guideline mbt. de opbouw van deze voeding.

Verder verdient het in mijn optiek de aanbeveling om alle power torren te vervangen. Reden is dat die dingen de stroom delen. De emitter weerstandjes zijn een lapmiddel om dat min of meer gelijk te trekken. Een redelijk identieke batch is wel belangrijk. Als je er nou eentje vervangt, dan is de nieuwe ongetwijfeld anders. Dus vandaar: vervang ze alle 4 door 4 identieke, het liefste bij een fatsoenlijke toko als Farnell vandaan. (reden om Farnell te noemen: een tor met een identiek typenummer maar van een andere fabrikant heeft ook een ander bestelnummer. Bij sommige leveranciers zitten de verschillende merken gewoon door elkaar in hetzelfde bakje. Dan haal je het beoogde doel ('identiek') dus zeer zeker niet).

RAAF12

Golden Member

@TS Twee 723's de een voor de spanning de ander voor de stroomregeling. Ook nog een relais aanwezig. Knap dat het zaakje toch nog de geest heeft gegeven! Zo te zien is er een elco parallel aan de reservoirelco gezet.
Even meten of daar spanning op staat? Je moet toch ergens beginnen...

zou me niet verbazen dat er achterop 4x 2n3055 zitten, die zitten wat op t randje met de voeding wrs..

welke tor defect is kun je zo meten, een last op de 50V hangen, gewoon op de aansluitbussen. over de emitter weerstand waar de tor van stuk is valt wel spanning, en over de rest niet. 1 ampere aan last is al zat om dat te zien. een 4 tal 12V lampjes in serie bijvoorbeeld. over de weerstand valt maar milivolts, dus wel goed kijken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen bedankt voor het meedenken. Heb de methode van testman gebruikt. En had op de 4e 2N3055 75 mV verschil over de weerstand. Deze losgekoppeld en de spanning regelt weer af. Dus maar even nieuwe transistoren halen.

vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2020 20:43:13 schreef W B:
Dus maar even nieuwe transistoren halen.

Transistoren? zijn er meer stuk dan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.