Domoticz offline / update

Bij firefox krijg ik ook geen apparaten zichtbaar.
of moet ik opnieuw opstarten ?

Ik dacht dat je in het dashboard het ding moet toevoegen, dat stukje werkte in chrome dus niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
marcob

Golden Member

Het gebruik van Chrome is geen probleem, gebruik het al jaren met Domoticz.
In het instellingen menu de optie 'nieuwe hardware' toelaten aanzetten.

Wat krijg je in het Log te zien, hier moet de P1 gegevens voorbij komen of een fout melding.

edit: Op je scherm staat je hardware op niet actief, wel actieveren natuurlijk. Ontvangst limiet mag ook op 0.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 23 augustus 2020 12:53:15 schreef marcob:
Het gebruik van Chrome is geen probleem, gebruik het al jaren met Domoticz.

Nou vergeet het echt maar, misschien dat het een specifieke versie is of in combinatie met het O/S maar het werkte bij die kennis van me echt niet. Het toevoegen werkt wel en de logs ook, maar in het dashboard was het akelig stil.

Verder is het een slecht excuus om te zeggen: Bij mij werkt het, dus is het goed.
Het zou ook zomaar kunnen dat bij jou het toevoegen van apparaten nu ook niet werkt, omdat je het al jaren geleden hebt ingesteld met waarschijnlijk een andere versie van de browser of misschien O/S wat erbij hoort.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
marcob

Golden Member

Op 23 augustus 2020 12:58:20 schreef henri62:
[...] Nou vergeet het echt maar, misschien dat het een specifieke versie is of in combinatie met het O/S maar het werkte bij die kennis van me echt niet.
Verder is het een slecht excuus om te zeggen: Bij mij werkt het dus is het goed.
Het zou ook zomaar kunnen dat bij jou het toevoegen van apparaten nu ook niet werkt, omdat je het al jaren geleden hebt ingesteld met waarschijnlijk een andere versie van de browser of misschien O/S wat erbij hoort.

Doe jij niet gewoon hetzelfde? Jij zegt stellig dat Chrome niet werkt. :-)

Ik kan nu ook gewoon hardware toevoegen of verwijderen. In het forum van Domoticz is er ook geen topic actief over problemen met Chrome. Op de GitHub is geen issue bekend over de combinatie met Chrome.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb nog nooit gehoord dat Domoticz op de ene browser iets wel laat zien en op de andere niet. Er is wel het issue dat je de cache moet wissen na een update, of na een crash. Ik gebruik ook Chrome.

@TS, nogmaals, of er data uit de poort komt kun je eenvoudig controleren door met een terminal programma te monitoren wat er staat. Wat je nu doet met Domoticz er tussen, geeft je alleen maar een extra onzekerheid over het probleem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hey krijg geen fout melding

Heb hem actief gezet maar krijg niks zichtbaar bij apparaten, daar zou normaal men elek en gas meter moeten staan he.
zie foto

Misschien is er geen data op de ttyUSB0 poort. Misschien is de baudrate anders. Misschien is het protocol anders dan wat Domo verwacht.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nou, ik schreef hierboven al een paar keer dat je met een Terminal kunt kijken op een PC/laptop. Of desnoods direct op RPi, maar dan wordt het al wat fuzzier. HTerm voor Windows bv.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Hoeveel USB poorten heb je ? in welke poort zit nu de stekker? heb je dat ook aan gegeven in de software?

Welk type P1 port heb je ?

DSMR 2.2
9600 7E1:
Baudrate = 9600
Data bits = 7
Parity = Even
Stop bits = 1

DSMR 4.0/4.2?
115200 8N1:
Baudrate = 115200
Data bits = 8
Parity = None
Stop bits = 1

Kijk op deze pagina hoe je een P1 poort kan uitlezen met behulp van een Arduino.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 23 augustus 2020 15:48:40 (60%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hey heb een raspberry 4,

steekt nu in de Blauwe bovenste poort, ook al geprobeerd in de bovenste linkse zwarte. Begin zo een beetje te denken dat ik moet wachten,P1 staat officieel open van vrijdag 9u. Las dat het dan nog 72u kan duren eer de poort effectief werkt ??

Shiptronic

Overleden

Fysieke poort is leuk, maar welke is dat is de software? , hoeveel seriële poorten kan je kiezen? daar zal hij ergens onder draaien als seriële interface.

Die poort moet je dan ingeven in Domoticz, inkl juiste baudrate

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2020 15:11:57 schreef lowdriver7:
Ben nog een beginner kwa raspb. ;)

Da's niet erg, je maar luistert naar de baas :-)

Nee, er zijn natuurlijk vele mogelijkheden richting een oplossing. Ik zou nu eerst willen weten of er echt data komt. Zolang je dat niet weet, weet je ook niet of je Domoticz goed hebt ingesteld. Je weet niet waar het scheef zit nu.
Wat ik zou doen: je hebt blijkbaar een USB-serial converter. Hopelijk eentje waar een inversie in zit (P1 geeft geinverteerde data). Het schijnt met een echte RS232 converter te kunnen aangezien die ook een '1' nivo van -12V heeft en '0' op +12V. Dat betekent dat je op een PC de data goed binnen zou krijgen. Dus: converter in de laptop. Kijken welke poort het wordt. HTerm opstarten, poort selecteren. Settings instellen zoals je denkt dat het is. Kijken wat je ziet. Niets? Andere settings proberen. Nog niets? Nog andere :-) Voordeel is dus dat je verschillende settings heel makkelijk kunt uitproberen. Ook als er wel data komt, maar bv met onverwachte baudrate zie je toch al wat rommel voorbij komen.
De P1 data is leesbare tekst, dus dan kun je ook zien welk formaat je krijgt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 23 augustus 2020 12:36:02 schreef henri62:
[...] Gebruik je toevallig chrome als browser? -> Werkt niet, gebruik firefox.
Heb ik me ook 2 avonden op rotgezocht bij/met een kennis van me.

[...]
Na een unclean reboot start domoticz gewoon never nooit fatsoenlijk op, heb ik (nog) niet uitgezocht waarom.
Na een nette reboot van de RPI doet ie het wel altijd.

Nop, dat is minder dan 50/50, op een pi4 met als enige extra hardware rflink

Heb poging gedaan via Hterm om via pc uit te lezen

Krijg ik op hierboven vermelde instellingen
9600
3 groene lampjes van de 4 verder niks zichtbaar

115200
3 groene lampjes verder niks zichtbaar

zelfde gegevens ingegeven via putty (inloggen via serial poort)

scherm putty blijft zwart zowel bij 9600 als bij 115200

wil dat zeggen dat men poort dan nog niet actief open staat ?

[Bericht gewijzigd door lowdriver7 op zondag 23 augustus 2020 17:24:38 (100%)

Op 23 augustus 2020 13:08:14 schreef marcob:
[...]
Doe jij niet gewoon hetzelfde? Jij zegt stellig dat Chrome niet werkt. :-)

Niet op het systeem waar ik het op geprobeerd heb, dat is een feit. Ik zeg ook dat het een combinatie kan zijn van meerdere factoren, O/S, chrome settings, ad-blockers, firewall en andere ellende. Met firefox was het probleem in ieder geval weg en werkte het wel.
Het sympthoom was precies eender: Wel het device toe te voegen (in dit geval een slimme meter), data kwam ook uit de meter maar in de device manager zagen we helemaal niets wat we toe konden voegen. Waarschijnlijk is het iets met client side javascript of dhtml spul.

Op de GitHub is geen issue bekend over de combinatie met Chrome.

Dat kan maar zegt niets over mogelijke bugs die er toch in kunnen zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 23 augustus 2020 17:07:44 schreef lowdriver7:
zelfde gegevens ingegeven via putty...
wil dat zeggen dat men poort dan nog niet actief open staat ?

Dat begint er dan op te lijken. Bij HTerm kun je nog proberen om de timeout voor newline een waarde te geven. Het zou kunnen dat ie pas schrijft als er een newline voorbij komt. Weet ik zo ook niet uit m'n hoofd, meestal is het een kwestie van wat dingen uitproberen tot je wat ziet :-) Maar meestal zie je wel eerder wat random karakters voorbij komen.

[edit] oh, nog iets: er zit in P1 ook een signaal "send enable" oid. Dat signaal moet wel actief zijn, anders krijg je ook niets. Je zou kunnen checken (meten!) of jouw kabel die enable levert.
[edi2] Hmm, misschien ook niet zo waarschijnlijk. Kabel is specaal voor P1 en ondersteund een hele rits meters...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Vandaag effe volledig kaartje opnieuw geïnstalleerd.

Laatste versie , alles upgedate, ssh geactiveerd, Domoticz geïnstalleerd....

Maar als Ik na paar keer inlog via Putty ,gaat die direct dicht ...??

Iemand idee ?

Wat is de juiste stap om te zien op welke usb poort met p1 usb is aangesloten ?

Begin te denken dat of de kabel niet werkt of verkeerde usb poort

Bedankt alvast

marcob

Golden Member

Wat bedoel je met : "Maar als Ik na paar keer inlog via Putty ,gaat die direct dicht ...??"

Inlogt op je Raspberry of waarop?

Wanneer je de P1 module aanmaakt in Domoticz, worden bij de seriële poort enkel de beschikbare poorten weergegeven. Wanneer je verder niet hebt aangesloten, staat er meestal maar 1 of 2.

Nog een tip: wanneer alles werkt zou ik de instellingen in de link volgen:
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Men raspberry staat in men garage bij men meter dus benader hem via putty en IP-adres voor Domoticz. ( als die ooit gaat werken ?)

Als ik opstart bij nieuwe installatie, geen probleem ...
Eens ik ssh geactiveerd heb, update , ... en reboot gedaan heeft geraak ik nog op putty en dan plots gaat die direct dicht als ik inlog en geraak ik er niet meer in via putty ??