Hi,
Ik heb hier een 28 jaar oude motorfiets met Fuel Injection (toen heel modern!) die met een zeer oud type ECU werkt (Weber-Marelli P7 IAW042).
(het schijnt dat 2 van zulke ECU's ook in de Ferrari F40 werden gebruikt).
De ECU /fuel injection van deze fiets werkt goed.
Voor de Ignition maps, Fuel Maps, TPS Maps etc.etc. wordt een EPROM gebruikt Type: ST 27128A 4F6 (zie Datasheet) in deze Weber-Marelli ECU.
Volgens het datasheet is het een NMOS ? EPROM .
Ik heb de EPROM uitgelezen (Zie BIN 1), en ook weer gekopieerd op een andere EPROM AMD 27C128 (een C MOS EPROM).
Vervolgens de Kopie EPROM weer getest in de ECU. Alles goed gegaan. Fuel injection werkt zoals het moet; De motor loopt goed.
Nu heb ik een tweede identieke P7 IAW042 Wber Marelli ECU die op een andere motor plotseling niet meer werkte (ca 1994), althans volgens de eigenaar.
De kast plus EPROM werd in zijn geheel vervangen door een nieuwe door de motordealer.
De defekte P7 kast werd later naar een bekende ECU reparateur gestuurd maar elektronisch goed bevonden.
Daarna werd er niets meer met deze P7 ECU gedaan ; hij is nu weer boven water gekomen bij de voormalige motorhandelaar.
Ik heb de EPROM (ook een ST 27128A 4F6) uitgelezen (zie BIN2), en bekeken in een HEX editor (HxD).
Ik constateer nu dat er een groot leeg blok zit (allemaal FF jes) , daar waar de andere (goede) EPROM meteen data heeft (beginnend met 86 16 97 03 etc).
De andere EPROM begint later ook met het blok 86 16 97 03 etc maar pas een heel eind later.
Mijn vragen nu:
1) Is de tweede EPROM kapot gegaan of misschien gecodeerd?
2) Kan het zo zijn dat er vroeger dmv Tuning Hardware EPROMS gecodeerd werden, door specifiek bepaalde blokken in de EPROM te verplaatsen?
Wanneer ik die BINS met Tuning Software (TunerPro) uitlees, krijg je bij de goede EPROM BIN 1 realistische Fuel, Ignition Maps te zien, maar bij de "kapotte" EPROM BIN 2 alleen maar lege geheugenplaatsen.
(of hij ziet de Fuel, Ignition data niet omdat ze verschoven zijn).
1 map is echter bij alle 2 EPROMS hetzelfde en goed (nl de TPS map).
Blijkbaar is de tweede EPROM dus niet helemaal defekt (of zijn niet alle blokken verschoven)
Kan iemand nog wat toevoegen aan het bovenstaande?
(Ik ben geen elektronicus of programmeur and kan ook niet met HEX omgaan).
1) Kunnen door kapot gaan van de EPROM geheugenblokken opschuiven?
2) Ik heb wel eens gelezen dat sommige Tuning EPROMS met een speciaal voetje werden geleverd (er werden dan waarschijnlijk adreslijnen verschoven).
Voor iedere EPROM werd er een bijbehorend voetje bijgeleverd (zo waren een behoorlijk aantal hardware sleutels mogelijk en was kopiëren van een EPROM zinloos als je niet het goede voetje had).
Zou iets dergelijks ook voor deze EPROM gelden (bijbehorend voetje weggelaten?).
Maar dat zou betekenen dat de eigenaar toch aan de ECU had gerommeld!
NB
In een iets latere versie P8 van Marelli Weber ECU's werd naar interne EEPROM in de ECU geschreven. (Dit EEPROM werd door de fabrikant alleen gebruikt voor opslag van foutcodes).
Maar tuning software / EPROMS gebruikten lege plaatsen ook, om differentiele maps en versleuteling op te slaan.
Maar dat is in deze P7 IAW042 ECU niet aan de orde: die had nl helemaal geen intern EEPROM!!
Alvast bedankt voor verdere info met deze puzzle!