kapotte wabeco freesmachine met wasmachine motor besturing

Zojuist de weerstand gemeten van de tacho na uitval van de machine, deze was 140 Ohm.
Echter, tijdens het losmaken van de groene connector met de groene draadjes kreeg ik een opsodemieter van de metalen plaat waar ik met mijn vinger naar wijs.
De machine weer gestart en gemeten of er spanning op de metalen plaat stond, dit was niet het geval, na een halve minuut viel hij weer uit en stond er weer spanning op de plaat. Als ik de aan/uitschakelaar uit zet is de spanning ook weg.
Is dit normaal ??

Groet, Frank

Als de triac niet aangestuurd word heeft deze de volle 230 op zijn A2 (anode) die ook verbonden is met de koeling. Normaal dus. Dit wil ook zeggen dat het weigeren vd sturing uit gaat. Haal je beste elektronica beentjes dus maar boven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kun je schema lezen ? Print analyseren? Meten en interpreteren? Begin hiermee:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zet zwarte meetpin op neuter (is verbonden met de meetweerstand (R56) en A1 vd triac. Meet op A2 vd triac met de rode pen. Nu kun je de spanning over de triac meten. Alles ok? Herhaal dit met de rode meetpen op de gate vd triac. Of nog beter pin13 vh IC. Pin 7 is ook belangrijk inzake current limit, moest daar de oorzaak liggen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 augustus 2020 15:06:47 schreef EricN:
Zet zwarte meetpin op neuter (is verbonden met de meetweerstand (R56) en A1 vd triac. Meet op A2 vd triac met de rode pen. Nu kun je de spanning over de triac meten. Alles ok? Herhaal dit met de rode meetpen op de gate vd triac. Of nog beter pin13 vh IC. Pin 7 is ook belangrijk inzake current limit, moest daar de oorzaak liggen.

Aangezien electronica niet mijn sterkste kant is, ga ik hier morgen eens op mijn gemakje voor zitten, alvast bedankt voor de tips iig

Groet, Frank

Sine

Moderator

Op 22 augustus 2020 14:43:36 schreef Franksch:
tijdens het losmaken van de groene connector met de groene draadjes kreeg ik een opsodemieter van de metalen plaat waar ik met mijn vinger naar wijs.

Ook op die plaat zit een grote gele waarschuwingssticker die zegt dat metalen delen van het ding onder spanning staan.

Dus dat lijkt me normaal ja ;)

Ik kan me het niet voorstellen eerlijk gezegd. Heb je ook gekeken of je borstels erg vonken, als je het niet kunt zien kun je het vaak al horen en ruiken.

Ik heb gisteravond in het donker gekeken , bij Max toerental zie ik wel wat kleine vonkjes maar dit lijkt me vrij normaal

Op 22 augustus 2020 09:59:42 schreef Lambiek:
[...]
Ziet er professioneel uit. :) Maar daar zit ook draai werk in, heb je ook een draaibank?

Draaibank heb ik ook inderdaad, maar geen cnc. Hij is van 1948 Amerikaans

Op 22 augustus 2020 11:59:31 schreef Lambiek:
[...]
Ja, dat is waar. Maar ik heb niet gehoord van de TS dat hij al een keer de borstels vernieuwd heeft, dus ga ik er vanuit dat het de eerste borstels zijn. En het lijkt mij stug dat er van de fabriek uit twee verschillende hardheden gebruikt worden qua borstels.

En de freesbank wordt gebruikt voor de hobby, die draait niet iedere dag. :)

Maar goed we wachten op de ondervindingen van de TS wat betreft de metingen rond de tacho. :)

Ik heb deze machine 2 maanden geleden overgenomen van een fanatieke hobbyist hij is dus wel redelijk gebruikt maar zeker niet versleten, dat merk ik aan delegeren en andere randapparatuur
Koolborstels zijn niet vernieuwd

aan die machine is ook wat geklust. die groene phoenix connectoren zijn er later opgezet. wrs omdat de printstekkers gammel waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 augustus 2020 22:07:51 schreef testman:
aan die machine is ook wat geklust. die groene phoenix connectoren zijn er later opgezet. wrs omdat de printstekkers gammel waren.

Klopt, die heb ik er eergisteren zelf opgezet omdat er twijfels waren over de originele connectoren
Groet, Frank

benleentje

Golden Member

Ik heb gisteravond in het donker gekeken , bij Max toerental zie ik wel wat kleine vonkjes maar dit lijkt me vrij normaal

Dat is inderdaad vrij normaal, het gaat eigenlijk meer om de regelmaat van de vonk. Als de vonk heel groot op steeds precies 1 omwenteling is zou je anker defect kunnen zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

JE kan nu een voltmeter over het tacho signaal zetten en dan de machine gaan gebruiken en kijken of dat signaal ineens wegvalt.
Daarna de meter over R21 onder de Triac zetten of als je schema niet overeenkomt de weerstand bij de traic opzoeken waar de motor stroom doorheen gaat en daar de spanning over monitoren tijden gebruik. Bij een weerstand van 0,05 ohm. Elke 0,05V = dan 1A.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb nu 2 avonden behoorlijk wat geboord en gefreesd met de machine zonder uitval. De temperatuur is nu wat lager, zou dat mee spelen?

Ik ga in ieder geval nieuwe koolborstels bestellen om dat uit te sluiten. Bij shop.aeg.nl zie ik meerdere koolborstel die de zelfde vorm hebben als de mijne, maar ze hebben allemaal een ander artikelnummer.
Ik weet niet welk model motor er in zit, zou het veel verschil maken?

Groet, Frank

Interessant. We horen je terug als het weer zomer wordt dan. Het model ga je visueel makkelijk kunnen vaststellen of deze geschikt/dezelfde is. Het enige waar je extra moet op letten is de voorgevormde schuine voorzijde. Is deze hoek hetzelfde?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2020 21:50:21 schreef Franksch:
De temperatuur is nu wat lager, zou dat mee spelen?

Zou kunnen, maar daarvoor hoef je niet tot de volgende hittegolf te wachten. Gewoon even testen met de fohn, wel oppassen dat het niet te heet wordt natuurlijk. :)

Heb je al gekeken of er geen componenten op zitten met een slechte of losse soldering? Zou ook nog een optie kunnen zijn voor je probleem.

Ik weet niet welk model motor er in zit, zou het veel verschil maken?

Dat denk ik eigenlijk niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de borstels leken me nog lang zat, 1 slijt sneller af, omdat er altijd 1 borstel licht vonkt. als je net als in ene wasmachine de draairichting wisselt slijten ze nog redelijk gelijk weg. ik zie het ook in machines die maar 1 kant op lopen, 1 borstel op en de andere nog een 5mm langer of meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteravond dus redelijk kunnen boren en frezen.
Om de koolborstels te kunnen bestellen heb ik vanmiddag alles weer even gedemonteerd om de afmeting van de koolborstels op te kunnen meten.
Na alles weer in elkaar te hebben gezet, weer wat gefreesd, nu steeds weer uitval, soms zelfs onbelast ?? een uur later werkte alles weer (Lagere temperatuur??), of de druk van de koolborstels??
Om gek van te worden.
Koolborstels zijn besteld.
@Lambiek, alle solderingen zijn nagekeken met een loep

Groet, Frank

Tja, dan zal het er op aan komen op je meettalenten. Zie adviezen. Of een ventilator op installeren.... De koolstofwaas al vd print geblazen?

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 27 augustus 2020 21:42:08 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 augustus 2020 15:06:47 schreef EricN:
Zet zwarte meetpin op neuter (is verbonden met de meetweerstand (R56) en A1 vd triac. Meet op A2 vd triac met de rode pen. Nu kun je de spanning over de triac meten. Alles ok? Herhaal dit met de rode meetpen op de gate vd triac. Of nog beter pin13 vh IC. Pin 7 is ook belangrijk inzake current limit, moest daar de oorzaak liggen.

De printplaat , en de gehele motor, zijn keurig netjes ontdaan van alle koolsof deeltjes, en daarna gereinigd met isophropylalcohol.

Met neuter bedoel je massa? welke weerstand is de meetweerstand, A1 A2,gate van triac?
Meten met print onder spanning?
helaas ben ik niet zo bekend met electronica

auch. Het schema, kun je dat in de print terugvinden? Kun je transleren? Anders vrees ik dat je hulp nodig hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het schema kan ik niet herkennen, ik heb er een gevonden op een Duits forum die wel enigszins herkenbaar is

Ah , A1 en A2 zijn hier T1 en T2 genoemd. T1 gaat naar neuter en daar dus zwart op zetten. Rood op T2 Indien motor niet draait zou je 230 moeten meten. Hoe sneller de motor hoe lager de spanning. Je kan ook de weerstand r15 zoeken op je print (op de print een andere naam natuurlijk) Het is de weerstand tss ic (tda) en gate vd triac (kleinste koperspoor) Aan de zijde vh ic meten (DC volt) en kijken of stuursignaal weg valt. Zo heb je al een idee of het voor de triac, of voor de voedingsspanning zit. Heb je al geprobeerd met koelen (blazen)? Wordt de koelplaat waar je een shock van gehad hebt warm? (voelen na de stekker uit is ;-) Om aan het ic te meten is het interessant om een draadje te solderen, liefst niet aan het ic zelf maar aan een weerstand of zo om te vermijden dat je met de meetpen uitschuift en kortsluiting maakt. Je kan dat ook voor alle metingen doen. Werkt makkelijker. Kun je meten en frezen.
Veel meetgenot, en een goede nachtrust gewenst. Ik hoop dat de nachtploeg hier het even over neemt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nieuwe koolborstels vandaag binnen gekregen en meteen gemonteerd, deze waren een flink stuk langer.
Na inschakelen liep de motor meteen mooier, rustiger en geen bijgeluiden meer.
tijdens het korte testen is hij niet uitgevallen, komende week maar eens wat meer testen

Het is even stil geweest, maar ik ben met andere werkzaamheden bezig geweest.
inmiddels heb ik het schema van de printplaat van de motorbesturing gevonden op een oostenrijks forum. Ook heb ik een kennis bereid gevonden om de printplaat door te meten en hij kwam tot de conclusie dat de thyristor stuk was. Deze heeft hij vervangen en vanavond heb ik alles weer aangesloten.
de machine draait tot nu toe zonder uit te vallen, echter haalt hij het maximum toerental niet.
Als ik de potmeter opdraai, haalt hij het hoogste toerental bij de stand van de potmeter van ongeveer 75 a 80 %, bij doordraaien naar 100% daalt het toerental weer enigszins.

download_1_1564292684.jp2