UTP kabel stuk.

trix

Golden Member

hallo,

ik had achter in mijn schuur die op ca. 30 meter van het woonhuis staat internet d.m.v. een UTP kabel. die kabel bestaat uit 2 delen:
1- vanaf de meterkast naar achtergevel woonhuis.
2- vanaf daar (achterzijde woonhuis) naar de schuur.

nu hebben ze met het leggen van een nieuwe oprit de 1e kabel kapot getrokken. en ik ben aan het bekijken hoe ik dit het best kan oplossen. een nieuwe UTP kabel leggen gaat niet meer.

dus ik zat te denken om het 1e stuk kabel te vervangen door een draadloze verbinding. de wifi van de modem gebruiken en bij de achter gevel over gaan op de 2e UTP kabel naar de schuur die niet kapot is.
ik moet dus denk ik een omzetter hebben: WIFI -> UTP.
waar kan ik die vinden, en welke zou ik het best kunnen nemen ?

ik zie door de bomen het bos niet meer, bedankt.

eigenwijs = ook wijs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bijvoorbeeld een Fritz!repeater1200 of een Fritz!Repeater1750E doen wat je vraagt. De snelheid die je kan halen zal dan afhankelijk zijn van de kwaliteit van je draadloos netwerk.

Had je de UTP niet in een wachtbuis gestoken?

Het is een normale praktijk dat degene die de draad beschadigd, deze ook herstelt. Ik zou afdingen op de factuur. Zelfs eisen dat de kabel alsnog hersteld wordt.

@K7Jz: Is MESH niet handiger dan gewoon cliënt mode? Heb je 1 netwerknaam en 1 paswoord.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Veel routertjes kunnen dat, dat noemen ze 'client mode '.

Je modemrouter staat dus in 'Access point mode' daar verandert niks.

De nieuwe router zet je in client mode, je moet dan je wifi netwerknaam en wachtwoord ingeven. Je sluit daar weer een pc aan met kabel en dan is het net alsof de pc nog in de modemrouter zit. Een access point in je schuur kan ook.

Er is overigens wel redelijk simpele apparatuur om een kabel onder een weg door te prikken mocht je dat overwegen. "Grondraket" noemen ze dat.

Gewoon een nieuw stuk kabel ertussen solderen. Doe het netjes, paartjes getwist laten, goed gescheiden isoleren. Prutsen met Wifi ertussen maakt het alleen maar instabiel, kost geld en elektriciteit ook nog.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Je kunt ook een paar adapters kopen, werkt hier ook goed voor internet boven. Werkt betrouwbaarder dan wifi en is net zo snel als bekabeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

ja ik had ook veeeeeel liever een UTP kabel, ging altijd super.
maar het is nu een maal gebeurd, stratemaker heeft nog wel aan geboden om het te laten herstellen, maar dan gaat het weer allemaal langer duren natuurlijk, en ik ben niet de moeilijkste in dit soort dingen (maak zelf ook wel eens fouten).
kabel zat trouwens wel in een mantelpijp (19 mm PVC).
breuk zit al ergens onder de grond, dus ik kan er niet meer bij.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

19mm noem ik niet echt een mantebuis. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

nee klopt, maar die had ik gratis.......is dan niet zo moeilijk kiezen.

eigenwijs = ook wijs

Op 23 augustus 2020 13:55:04 schreef trix:
...breuk zit al ergens onder de grond, dus ik kan er niet meer bij.

Wat een zwak excuus. Wel eens een schop vastgehouden?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob040

Golden Member

Als de bestrating er voor een deel weer uit moet wordt het er niet mooier van.
Ik snap de keuze wel.

Arco

Special Member

Kabel zal ook wel niet op een fatsoenlijke diepte gelegen hebben... ;) (dan was 'ie nog heel geweest)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 23 augustus 2020 14:40:53 schreef rob040:
Als de bestrating er voor een deel weer uit moet wordt het er niet mooier van.
Ik snap de keuze wel.

*Nee maar dat probleem ligt toch bij de sloper? Die mag de stoep openbreken en herleggen, is de 1e keer gelukt, moet nog een keer lukken toch, is je vak toch ?

[edit]* indien kabel op juiste hoogte is gelegd, en van waarschuwingslint is voorzien ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 23 augustus 2020 14:55:05 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Als de kabel heel ondiep lag kun je niet verwachten dat men daar rekening mee houdt. (tenzij expliciet vermeld uiteraard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou de kabel juist heel ondiep leggen, a-la glasvezel. Als je dan niet al teveel bestrating hebt (sowieso goed idee), dan was zo'n herstel operatie een eitje geweest.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

We kennen de situatie niet, maar kun je niet via de kruipruimte of onder de dakpannen door van mk naar de achtergevel?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Shiptronic

Overleden

Tja als je toch moet graven, doe dat maar 1 x en leg er een pilotbuis in. liefst niet te dun ;)

Ik moest van huis-meterkast naar werkplaats, toen de geul gegraven was er maar gelijk 160mm in gelegd. Een boer moest wat rommel kwijt, en dit was goedkoper dan 19mm :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
dijkmane

Golden Member

als je wel electra hebt in de schuur, een powerline adapter gebruiken. ?

In no Sense, Nonsense

Op 23 augustus 2020 13:55:04 schreef trix:
breuk zit al ergens onder de grond, dus ik kan er niet meer bij.

Waar een wil is, is een weg. Niet te gauw zeggen dat iets niet kan.

Wat de diepte betreft, er bestaat bij mijn weten geen voorschrift voor de diepte van een UTP op eigen terrein.

Kabel is stuk en de ts heeft er vrede mee dat er niet gerepareerd is. Dan is dat hoofdstuk dus klaar.

Ik heb hier ondanks dat er een 125 mantelbuis uit huis naar de werkplaats loopt ook zo'n WiFi stopcontact ding.
Is een setje van Devolo.
Afstand tussen de meterkast en de locatie in de werkplaats is maar 20 meter maar het werkt hier perfect.

Soms als ik in huis zit maak ik nog gebruik van de wifi uit de werkplaats.
Snelheidstest zegt 50mbit.
Ik ben er tevreden mee.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Lambiek

Special Member

Precies, zo'n ding werkt prima. Daarom haalde ik het ook aan, ik haal hier thuis 100mbit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

tja, je kunt er pech mee hebben, heb al wat decennia geleden een utp onder het grind door over de oprit gelegd. zeker 10 jaar later omdat er toch gegraven moest worden een nieuwe gelegd door de kruipruimte en vsv buis over de oprit, maar de 1e kabel werkt ook nog steeds goed :P

tijd terug ook gehad, 70mm2 kabel stuk, die lag er al 30 jaar en ook nog onder asfalt, maar 10 jaar eerder was daar gezocht naar een waterleiding. onderkant van de kabel vlamde goed door op 6kV, schep van de graafmachine had die kabel omhoog getrokken destijds.

die geribbelde rode slang is leuk, maar zonder goede trekdraad een kriem om later nog iets in te krijgen, zeker als deze niet strak ligt. kun je beter HDPE gebruiken, voordeel is dat je daar zo een kabel door kunt blazen, de groeven in de binnenkant van de slang maken dat al veel makkelijker.

dikwandige pvc buis werkt ook fijn, goede moffen erop en je kunt zo 100 meter aanelkaar doorvoeren. bij parkeerterreinen en onder gebouwen in het beton wordt dat vaker zo gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Powerline kan, maar geen garanties. Kan prima werken, kan ook ineens bagger zijn. 't is nogal gevoelig voor netvervuiling.

Kabel is veruit het beste, maar goed, die optie is uitgebreid benoemd. Heb je line-of-sight? Dan kan wifi prima.

Repeaters enz is niet de voorkeur, ook dat is kwa betrouwbaarheid een beetje geluk hebben. Een straalverbinding is een prima optie.

Op korte afstanden ( <200m ) raad ik een Mikrotik Wireless wire aan. Kost een goede 180 euro, maar dan heb je gewoon een retestabiele verbinding. Werkt op 60Ghz, dus geen last van drukke interferentie die je op de 2.4 en soms de 5Ghz hebt. Geen gedoe met configureren, en geen gedoe met voedingskabeltjes enz. Werkt gewoon met POE, dus ethernetkabeltje aan beide kanten en gaan

powerline pas geplaatst ergens, leek goed te werken, maar bleek nogal gevoelig voor de magnetron. dat vond men daar niet zo heel erg, voor die paar minuten per dag dat het ding aanstond..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Weet je gelijk dat je moet stoppen omdat het dadelijk etenstijd is..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je powerline wilt proberen, gebruik dan iig een goed setje.

De goedkopere ('AV500/600') setjes gebruiken fase en nul. Dat is alles.

De betere setjes (AV1000/2000) gebruiken g.hn (Homeplug AV2). Dat is fase, nul en de aarde. (Mu-mimo)
Daardoor kan storing een klap effectiever onderdrukt worden. De doorvoer / stabiliteit is dan ook een stuk hoger.
Je moet alleen dus wel aan beide kanten aarde tot je beschikking hebben.

Doorvoer altijd met een korrel zout nemen. De snelheden die men adverteert zijn niet realistisch, zijn 'mac throughput' en onder labomstandigheden. In de praktijk mag je het delen door 10.

Zoiezo altijd zo dicht mogelijk op de vaste infra aansluiten. Dus niet via verdeeldozen en haspels.