Buizenradio

@FET: ik snap wel wat je bedoelt maar het principe van een radiobuis is toch dat het te versterken signaal aangeboden wordt tussen kathode en stuurrooster van de buis. Vermits de kathode verbonden is (via een weerstand) met het chassis kan er toch onmogelijk nog muziek uit de luidspreker komen als je het stuurrooster met hetzelfde chassis verbindt.
Het is duidelijk dat TS geen ervaring heeft met oude radio's dus vermoed ik dat hij een foutje begaan heeft bij die test.

Arco

Special Member

Vanwege de brom vroeg ik of de middenaftakking van de 280v trafo wel vast zat (maar ik denk dat je dan ook geen normaal geluid zou hebben)
Het schema heeft wat vreemde dingen zoals de kathode van de EL84 die door de netschakelaar wordt onderbroken. (waarschijnlijk om ploppen te voorkomen?)
Maar als die geen kontakt maakte zou de boel helemaal niet werken neem ik aan...

Het manual van de B4x02A is trouwens meer gedetailleerd en verder identiek:

b4x02a.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de middenaftakking van de 280V wikkeling niet aan massa zou liggen heb je helemaal geen hoogspanning en dus geen geluid. :)
De schakelaar die de kathode onderbreekt is volgens mij inderdaad om storend geluid bij het uitschakelen van de radio te voorkomen, ik kan niets anders daarbij bedenken.
Ik weet niet welke voltmeter TS gebruikt maar hij zou de rimpelspanning op de hoogspanning eens kunnen meten. Bij de meeste digitale meters kan je dat doen door de meter op AC te zetten en er dan de hoogspanning mee te meten.

Arco

Special Member

Heb je de EZ80 al vervangen? Een defect daarin kan ook allerlei ongewenste brom-effecten veroorzaken)
(Ik heb sluitingen tussen gloeidraad en kathode gezien, losgeraakte anodes,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Als de TS zijn woonplaats even in het profiel zet is er misschien iemand in zijn buurt die een blik in die radio wil werpen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

@murphy: ik maakte alleen een opmerking over die uitdrukking.
Ja, natuurlijk ligt normaal gesproken de nul aan massa. Ik heb nog nooit zo'n radio gezien waarbij het anders was.

Als echter @TS, volgens hemzelf, het stuurrooster aan het chassis verbindt, en het geluid stopt niet, dan lijkt uit dat verslag te volgen dat het chassis niet aan de nul verbonden zou zijn.
Natuurlijk geloof ik zelf dat er iets anders mis gaat. Ik ben erg benieuwd naar de ontknoping van dit raadseltje!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

bedankt voor de reacties, ik ga het allemaal nog eens rustig door meten, en de massa contacten controleren. De EZ 80 heb ik al vervangen.
bedankt voor jullie geduldige hulp en by the way ik woon in Borne in het mooie Twente,
Gr. Luc

toen ik de radio in de kringwinkel kocht, was het eerste wat mij opviel toen ik de kast openmaakte, dat deze verbinding los was, kan dat iets zeggen?

Arco

Special Member

Zoals 'ie nu zit is het goed. Het is een temperatuurzekering die springt open bij te hoge temperatuur. (zit los aan de haakjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inmiddels heb ik een elco aangesloten op C1 en daarna op C2 , beide gaven geen verandering in de brom.
Heb daarna alles nog eens doorgelopen en de weerstanden die ik heb vervangen nog eens goed gesoldeerd.
Toen ik daarbij met een schroevendraaier op pen 9 van de EL 84 drukte was plots de brom verdwenen, daar zit dus ergens iets niet goed volgens mij. Het lijkt of de buisvoet aansluiting geen goed contact maakt. Ik heb inmiddels alle aansluitingen los gesoldeerd en de buisvoet verwijderd. ga dus een nieuwe buisvoet bestellen en alles weer monteren en dan hopen dat het probleem opgelost is. Ik houd jullie op de hoogte!

Als je op punt 9 vd el84 drukt verdwijnt de brom. Maar heb je dan nog wel geluid of valt dat ook weg?

het kan zijn dat met het drukken de g2 spanning wegvalt, dus dat er juist geen contact meer is, en dan doet de buis niets meer, ook niet brommen.

Arco

Special Member

Voeten zijn vaak vuil. Buis paar keer in en uithalen kan helpen, of buispennen met een glasvezelpen schoonmaken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Pertinax buisvoetjes willen ook nog wel eens kruipsporen vertonen. Vervangen lijkt me in elk geval de oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanmiddag buis fitting gehaald en alles weer volgens het schema aangesloten. (rot klus!) lamp erin en radio aanzetten. En de brom is helemaal verdwenen, pfff eindelijk, geluid is nog niet optimaal maar op FM doet ie het prima, alleen het afstem oog werkt niet meer, deed het voorheen wel. Maar ik ben al blij dat er muziek uitkomt en dat het mij met de geweldige tips en ideeën van jullie is gelukt. Ik heb veel van jullie geleerd, waarvoor dank !! vriendelijke groet, Luc

Arco

Special Member

Mooi dat 'ie weer werkt!... ;)

Voetje zal wel vuil zijn geweest (of losse soldering), kapot gaan die eigenlijk nooit.
(ik heb al vele honderden radio's en tv's gezien met die voetjes, na reinigen werken ze altijd weer prima)

Wat prima werkte is de buis zo'n 15° scheef in de voet zetten en dan een paar rondjes 'draaien' onder die hoek.
Dat lost bijna altijd de aanslag op de kontakten weer op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,bedankt voor de tip ! Ik zal het onthouden. gr. Luc