K2543 positief aan massa

Heb een Velleman kitje K2543 gekocht en zoals gevonden op internet aangepast om met poitief aarding te kunnen werken ! En al heb ik in mijn vorig leven electronica gestudeerd veel weet in er niet meer van !
IN BIJLAGE het schema en aangepst schema !
Het werk echter niet ! Het probleem is dat als de contacten gesloten zijn ik continu vonken over de bougie krijg maar als de contacten openen dan krijg ik geen vonk ! Niet juist dus ! Kan er mij iemand helpen AUB ?

Zo makkelijk gaat dat niet, punt 4 in uw aangepaste tekening zou zo dicht mogelijk aan de massa(chassis) moeten liggen maar dat gaat hier niet.
Een lange massadraad leidt tot oscillaties.

Je zou dus een pnp versie moeten maken maar ik zie geen pnp transistoren met ongeveer dezelfde parameters als die TIP162

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

(pnp= MJ11015) Nee niet goed, je moet een VCE hebben van >350V

LDmicro user.

Toch moet het zo werken ik heb dat ook wel eens op deze manier gedaan.
Ik denk dat er ergens een slecht contact is in of rond de verdeler. Slechte of vervuilde punten.
Ook mogen de draden niet te lang zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alvast bedankt voor de vele reacties ! Dit aangepast schema komt van iemand uit Nederland die dit blijkbaar op zijn autotje heeft geinstalleerd
Ik heb bij mijn proefopstelling de bougies rechtstreeks aan de bobijn hangen dus geen verdeler Iemand eventueel een ander schematje ?
Thaaanks !

Lambiek

Special Member

Hoeveel bougies of hoeveel bobines hangen er aan je systeem?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 24 augustus 2020 09:12:20 schreef Lambiek:
Hoeveel bougies of hoeveel bobines hangen er aan je systeem?

Meer dan twee in serie zal normaal niet gaan denk ik.

In mijn test omgeving 1 bobijn en 1 bougie
In de wagen 1 bobijn en 4 bougies

Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2020 09:21:15 schreef elsato:
In mijn test omgeving 1 bobijn en 1 bougie

Waarom schrijf je dan dit.

Op 24 augustus 2020 06:49:14 schreef elsato:
Ik heb bij mijn proefopstelling de bougies.......

Dan kun je er vanuit gaan dat er mensen zijn die denken dat het om meerdere bougies gaat op een bobine. Maar dat is niet zo dus, vandaar dat ik dacht dat je schakeling te zwaar belast werdt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gezien dat uw schema werkt bij Paul W. dan zou ik nog eens proberen met uw aangepast schema met D3 overbrugd, dan hangt de basis van de transistor niet meer te zweven als het contact open is.

Wel zeer zorgvuldig werken met de bedrading, dunne draad (minstens 1.5mm²) en slingerdraden zijn uit den boze.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Bedrading twisten scheelt ook heel veel, indien mogelijk natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2020 09:44:45 schreef MGP:
slingerdraden zijn uit den boze.

Dat noemt men hier waslijnen. :)

Foutje, had een quote moeten zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waslijnen zijn prima, die zijn strak.
Slingerdraden daarentegen..het woord spreekt voor zichzelf. :)

LDmicro user.