aanloop condensator mobiele airco

Hallo,

De aanloop condensator van de compressor van mijn mobiele airco is kapot.
Dit is een 17 UF 450 Volt.
Nou is de 17 UF moeilijk te vinden zo maar wel de 15, 16 en de 20
Welke kan ik nu het beste nemen? de 16 UF?
Graag jullie mening.

Al vast bedankt

Heb je de oude condensator nagemeten?, de condensator van koel compressoren worden vaak in en uit geschakeld door een stroom relais .deze kan ook de oorzaak zijn. Verder zal de capaciteit niet zoveel uitmaken, de 450 volt is wel belangrijk

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 23 augustus 2020 23:11:38 schreef Hunebedbouwer:
Heb je de oude condensator nagemeten?, de condensator van koel compressoren worden vaak in en uit geschakeld door een stroom relais .deze kan ook de oorzaak zijn. Verder zal de capaciteit niet zoveel uitmaken, de 450 volt is wel belangrijk

ja na gemeten.
was nog maar 0,20 uf volgens mij
heb bij een andere mobiele airco de condensator af gehaald en om gewisseld en toen sloeg de compressor wel aan.
Was de zelfde waarde en die gaf 18,. uf aan op de meter.

ja zijn allemaal 450 volt.
Alleen de 17 UF kan ik zo niet vinden, wel de andere waardes loll

neem de 16uf, die werkt ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is een optimalisatie-berekening en die is uitgekomen op 17uF. Dus ga je te ver er vandaan zitten dan werkt het niet meer optimaal. Maar bij een optimum is de curve altijd heel vlak. (de raaklijn van "hoe goed" de boel is, loopt namelijk horizontaal). Dus iets meer of minder maakt niet zo veel uit. En zoals je gezien hebt, met 0.2uF werkt het ook nog net.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

neem maar iets dat er dicht bij zit. condensatoren wijken al af van hetgeen er opgedrukt is.
die heeft blijkbaar nog gewerkt met veel lagere capaciteit ook, aangezien je nu slechts 0.2 over hebt en die nu pas defect is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2020 08:37:32 schreef rew:
En zoals je gezien hebt, met 0.2uF werkt het ook nog net.

De compressor werkte niet meer met de 0,2 uf condensator
Anders had ik hem niet openen gemaakt?
Met een andere werkte hij wel.
Was meer voor het uitsluiten

Arco

Special Member

Exacte waarde maakt niet zoveel uit. Tolerantie bij condensatoren is soswieso vaak +/- 20...50%

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet hoe snel de waarde kan dalen van zo'n condensator.
Is van een kennis en die vond hem niet meer echt koud worden.
Aangezien hij vertelde dat hij alleen wat hoorde brommen en dan een klik wist ik waarschijnlijk het probleem al.

pamwikkeling

Special Member

Ik hoop dat je met condensator toch de condensator van de compressormotor bedoelt en niet de condensor als warmtewisselaar. 8)7

heb ik ook gehad met de airco. soms startte de airco, soms niet.
paar keer knop op en af zetten deed die soms starten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137345#highlight=airco

bij mij was de condensator fysiek ook gebarsten, dus wist direct de dader. de ventilatoren deden het, alleen de koeling was af en toe weg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2020 10:44:13 schreef fcapri:
heb ik ook gehad met de airco. soms startte de airco, soms niet.
paar keer knop op en af zetten deed die soms starten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137345#highlight=airco

bij mij was de condensator fysiek ook gebarsten, dus wist direct de dader. de ventilatoren deden het, alleen de koeling was af en toe weg

Hij is niet gebarsten maar hij was wel wat bol aan de bovenkant.
Ook een teken

gewoon vervangen door een nieuwe. iets tussen 10 en 30µF zal wel goed zijn. een 30µF kan evengoed 20µF meten hoor maar kan evengoed een 40µF zijn.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 24 augustus 2020 11:12:20 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2020 10:44:13 schreef fcapri:
heb ik ook gehad met de airco. soms startte de airco, soms niet.
paar keer knop op en af zetten deed die soms starten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137345#highlight=airco

bij mij was de condensator fysiek ook gebarsten, dus wist direct de dader. de ventilatoren deden het, alleen de koeling was af en toe weg

Heb trouwens goede ervaring met het vervangen van r22 door de meer gangbare r407?

Op 24 augustus 2020 08:56:55 schreef fcapri:
neem maar iets dat er dicht bij zit. condensatoren wijken al af van hetgeen er opgedrukt is.

Ja. Bij de meeste condensatoren is dat +/- 20%.... Maar bij motorcondensatoren is het +/- 5% dus 16 zit al niet meer binnen de range die hoort bij 17 +/- 5%....

Op 24 augustus 2020 09:02:27 schreef lanting73:
De compressor werkte niet meer met de 0,2 uf condensator

Maar ik vind het aannemelijk dat het ding langzaam in waarde zakt en niet 17.0... 16.9... 16.8... *PLOEF* 0.2. Dus de boel heeft nog gewerkt toen de condensator 0.21 of 0.3 is geweest.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 24 augustus 2020 13:12:30 (33%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/