Quick Heat Whirlpool VIP 34 zekering meterkast gaat uit

Allereerst bedankt voor het opnemen in deze community.

De Quick Heat van mijn Whirlpool VIP 34 werkt soms wel en soms niet en laat een enkele keer de zekering in de meterkast er uit vliegen. Alle andere functies werken zonder problemen kan dit komen door een los contact, stof etc.
Ik meende iets gelezen te hebben op andere forums dat het een zekering is die slecht contact maakt maar weet dus niet waar deze zekering zich bevind en heb ook geen tekening van de magnetron.

Ik hoor graag van jullie en bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Andre

Dus, de warme lucht werkt zeker? De grill werkt zeker? Wat bedoel je met "soms niet". De oven wil niet starten? Wel starten maar niet warmen? Niet snel genoeg warmen? De zekering die uitvalt, noem je dat niet werken? Welke zekering? Sommige mensen verwarren hun diff met de zekering. Heel vage omschrijving. Mss filmpje maken. Een zekering in de meterkast en niet dat kleintje in de oven duid erop dat ofwel de ontstoorder stuk is (betwijfel ik sterk) ofwel dat je zekering slap geworden is met de jaren (indien het niet de diff betreft) . Test op een ander zekering circuit. Ik kan ook inwendige onderdelen bedenken maar dat verklaard niet waarom de meterkast uitvalt ipv de inwendige glaszekering.
Edit: hele goede en vooral praktische ovens. Ik wil voor mezelf geen andere hebben. Helaas worden ze ondertussen ook oud maar toch zeker nog de moeite om te herstellen gezien datgene wat nu op de markt is.
Opgepast met herstellingen aan microgolven. Inwendig zit dodelijke hoogspanning dus als je niet weet met wat je bezig bent is hieraan werken uiterst gevaarlijk.
Kijk inwendig de zekering eens na dat toevallig niemand er een brug over gelegd heeft of een 20A variant in geplaatst heeft. Dingen die mij te binnen schieten: thermo actuator. Deurcontacten. Verwarmingselementen. Losse kontakten printplaat. Meterkast automaat. Differentieel verwarring.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 24 augustus 2020 11:42:33 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

In het begin sloeg bij gebruik van de quick heat button soms de stop er uit maar inmiddels gaat bij gebruik van de quick heat button om de oven voor te verwarmen direct de zekering in de meterkast er uit. Grill, forced air en magnetron werken wel gewoon en dat verbaast me. Misschien alleen het knopje van de quick heat waar het verkeerd gaat door vuiligheid, stof vocht oxidatie. De magnetron is al op leeftijd maar idd nieuwere modellen zijn zeker niet beter en kosten een hoop geld. Ik zie het bijv aan een nieuwe inbouw combi van een vriendin die op de magnetron stand niet eens goed voeding opwarmt.

vergeten

Golden Member

Op 24 augustus 2020 12:44:20 schreef AndreC:
In het begin sloeg bij gebruik van de quick heat button soms de stop er uit maar inmiddels gaat bij gebruik van de quick heat button om de oven voor te verwarmen direct de zekering in de meterkast er uit. Grill, forced air en magnetron werken wel gewoon en dat verbaast me. Misschien alleen het knopje van de quick heat waar het verkeerd gaat door vuiligheid, stof vocht oxidatie. De magnetron is al op leeftijd maar idd nieuwere modellen zijn zeker niet beter en kosten een hoop geld. Ik zie het bijv aan een nieuwe inbouw combi van een vriendin die op de magnetron stand niet eens goed voeding opwarmt.

Zoals al geopperd, weet het verschil tussen een aardlekschakelaar (Diff genoemd of langer differentieel) en een zekering (stop)/schakelautomaat!

Beide kunnen ze onafhankelijk van elkaar de spanning uitschakelen dus eerst vaststellen wie van de 2 dat nou doet in jouw geval.
Is nogal sterk bepalend voor de richting waarin het probleem gezocht moet worden.

Foto meterkast van betreffende groep zegt ons hier op CO meteen alles. :)
En het precise type van je apparat zo volledig mogelijk (of foto van het typeplaatje) er zijn varianten!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kun je uitleggen wat het verschil is tss "stop" en "zekering"? Tijdend de quick heat word gewoon de warme luchtoven ingeschakeld met daarbovenop de grill dus een defect bij werkeing van deze beide onafhankelijk lijkt me sterk. Heb je het in een totaal verschillende kring (slaapkamer bv) geprobeerd?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 24 augustus 2020 13:07:11 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De zekering/schakelautomaat gaat er uit en niet de aardlek schakelaar

Even getest op een andere groep en daar gaat ook alleen de groep er uit niet de aardlek

"...de stop er uit maar inmiddels gaat bij gebruik van de quick heat button om de oven voor te verwarmen direct de zekering in de meterkast er uit". Verwarrende zin qua stop/zekering. Enfin, Gaat de zekering er onmiddellijk uit? Of na een poosje? Of bij het openen vd deur? Normaal kan dit niet. Er zit een piepklein zekeringetje van 10A in dus die moet veel eerder springen dan een automaat. Zoek uit waarom. De tips heb ik al gegeven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Du moment dat ik de quick heat button instel op de juiste temperatuur 175 of 200 graden en vervolgens op start druk begint de VIP 34 op te warmen en binnen 2 a 3 seconden gaat in de meterkast de zekering/automaat er uit.

Excuses dat ik misschien niet helamaal duidelijk ben en ik waardeer ten zeerste je hulp.

Heb je een verbruikmeter. Zo' n dingetje voor in het stopkontakt om kwh uit te lezen (15€ in aldi of lidl). Deze doen ook watt en ampere. Open maken lijkt me toch enige optie hoewel ik een inwendig probleem moeilijk kan geloven. Zekering inwendig nazien zoals voorgesteld en ontstoorder(ev uitschakelen of voorlopig tussenuit halen). Mss inwendig gesmolten kabel voor zekering?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Aardsluiting in combinatie met een defecte of niet op deze groep aangesloten aardlekschakelaar?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 augustus 2020 17:47:26 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan moet nog steeds de main glaszekering springen tenzij het ervoor zit, ontstoorder, bekabeling...
Edit: de weerstanden bevinden zich voor de glaszekering. Waarom dat er een kortsluiting of overbelasting optreed bij het inschakelen v 2 weerstanden en niet bij 1 is een raadsel. Het zal van de meetskills van TS afhangen dan. Test voor de veiligheid de diff eens in de zekeringkast. Er staat altijd een testknop op. Eerst computers uit schakelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Verbaasd me niks, die 10A zekering is alleen voor het magnetron gedeelte, niet de verwarmingselementen. Ik gok dat een van de relais blijft plakken waardoor icm de Quickheat button er kortsluiting ontstaat. een andere optie is dat een van de elementen een gedeeltelijke kortsluiting heeft waardoor de totale stroom te hoog word als je ze beide inschakelt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als de relais blijven plakken dan warmt de oven toch gewoon ongecontroleerd? Hoe kan dat overbelasting veroorzaken? Een gedeeltelijke kortsluiting in een element? Al meegemaakt? De oven werkt prima afzonderlijk. Enfin het is nog wachten op TS, hij heeft nog wat werk voor de boeg. Een overbelasting is eenvoudig te meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een 100% overbelasting van een B16 ( dus 32A ) duurt nog veel langer als 3 seconden voor deze uitvalt, dit klinkt meer als harde sluiting..

zit hier niet de beruchte actuator in met die gebarsten ptc?

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 24 augustus 2020 21:01:35 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

yep, parallel op de ventilator. TS verklaard dat warme lucht perfect werkt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ter info alle onafhankelijke functies werken zoals grill, hot air en micro het gaat fout idd bij gebruik van de quick heat functie. Is eerder tijdelijk gebeurd dat de groep/zekering automaat er uit ging na x minuten opwarmen maar na een beetje testen werkte deze functie gewoon weer. Nu helaas lijkt de quick heat voorgoed de geest gegeven te hebben. Daar in het begin niet consequent meteen de zekering automaat er uit ging zou het misschien toch op een relais kunnen duiden iets elektrisch mechanisch wat de ene keer wel en de andere keer niet werkt of denk ik verkeerd?

By the way bedankt voor het brainstormen en uiteindelijk komt zo de oplossing er wel uit denk ik.

maartenbakker

Golden Member

De zekeringautomaat zou ook nog stuk kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TS gaf aan dat hij een andere groep getest heeft. Lijkt me niet.

Weet je zeker dat er geen andere grootverbruiker tegelijk aan staat?

3x25A en de zwaarverbruikers goed over de groepen verdeeeld. Idd de VIP op 3 verschillende groepen getest met hetzelfde resultaat. Het zit em echt in de quick heat functie al het andere heb ik inmiddels uitgesloten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric al gedaan, de glaszekering intern gecheckt op goed contact en alles ziet er pico bello schoon uit niets verbrand of iets dat ook maar duid op een kortsluiting zelf nauwelijks stof of vuiligheid aan de binnenkant.

Volgende stap meten. Stroomverbruik warme lucht. Stroomverbruik grill. Stroomverbruik quick heat. Is de stroom stabiel en normaal en dan plots een kortsluitstoot?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?