Can bus

Beste forum leden,

ik heb een brandende vraag over een aansluiting/ wijziging op een can bus systeem.
Is het aansolderen van een draad op een can-bus draad zonder problemen te doen?
Het betreft een bedrading van een Trekhaak module welke moet worden aangesloten op het bestaande can-bus systeem van het voetuig.
Volgens de leverancier kan ik de 4 can-busdraden van de Trekhaakmodule op 2 manieren aansluiten. t.w.
1 via een systeem met klemmetjes. (over de bstaande draad en de nieuwe draad invoeren en het geheel dicht knijpen met een tang)
2 de 4 draden van de module solderen aan de betreffende 4 draden.

Wat is de beste en veiligste (ook qua functionaliteit)manier om te doen??

Denk ook eens in Jip en Janneke taal.
Henk H.

Golden Member

Als men met de eerste manier van die blauwe klemmetjes bedoeld, met een mesje aan de binnenkant dat de isolatie van de originele kabel doorsnijdt dan zou ik die ten zeerste afraden, dat is geen betrouwbare verbinding.

Ik zou denk ik originele draad doorknippen en weer verbinden met geïsoleerde AMP's. Bij één van die AMP's kun je dan een extra draad steken om af te takken naar de trekhaak.

Mooiste oplossing is een verloopkabel met connector die aansluit op de originele kabelboom op de (nu ongebruikte) connector voor een trekhaak. Wellicht kun je daar ook foutmeldingen mee voorkomen

Ik haak half off-topic in, wel over can-bus maar niet voor de trekhaak:

Ik sloot laatst een universele achteruitrijcamera aan op de +12V kentekenverlichting van een Ford Transit bus uit 2017. Hierin zitten gewoon gloeilampjes dus niks exotisch.
Via een tulpkabel met geintegreerde exra plus-draad wordt ook de LCD monitor in de cabine van spanning voorzien. De massa haalde ik achter de radio vandaan.
Bij aanzetten gaat het beeld op de monitor wit knipperen, of het camerabeeld gaat aan/uit/aan/uit, of als het camerabeeld wel continue aanwezig is krijg ik soms storende verticale lijnen door het beeld.

Heeft deze verstoring te maken met het can-bus systeem welke mogelijk de werking van de voertuigverichting van de bus monitored?
Als ik de camera aansluit op een losse 12V voeding is het beeld wel prima.

@TS: Ik ben het met Henk H. eens, die "handige splices" zijn echt dramatisch; niet alleen is de verbinding voor je trekhaak daarmee onbetrouwbaar, op termijn breekt de originele draad omdat je daarin gesneden hebt, met vage storingen van dien.

https://i.ebayimg.com/images/g/oZ4AAOSwWkNdFiCV/s-l300.jpg

4 draden betekent 2 draden voor de CAN bus, +12V, en massa, denk ik. Die 12V moet best veel stroom kunnen leveren, voor alle lampjes samen is dat toch wel een aantal Ampere, en dat zou ik echt niet doen door zo'n ding; dat is vragen om brand.

@T-sec: dat heeft waarschijnlijk te maken met de lamp diagnose, en dat wordt gedaan door een stuk elektronica, maar dat heeft niets met "de bus" te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een kabelboom, aangepast aan de auto, is de enige goede oplossing. Zeker bij een caravan ga je snel wat Ampères gebruiken. Bij mijn huidige auto was het een trekhaak af fabriek. Bij de volgende zal dat niet meer zo zijn en zal er een kabelboom van Erich Jaeger in komen.

@T-sec: zomaar ergens spanning 'stelen' is bij een moderne auto niet meer aan te raden. Je weet nooit wat je allemaal gaat realiseren aan storingen. Is het niet de bedoeling dat de camera aan gaat als je achteruit rijdt? Bij mijn auto is dat alleszins standaard zo. Is trouwens ook een Fordje.

Edit: met de 'kabeldiefjes' in pré canbus nooit problemen gehad. De draden werden wel altijd heel goed aan elkaar gefixeerd. Grote stromen zoals constante stroom en geschakelde stroom kregen altijd een draad rechtstreeks naar de batterij en 4mm² dik. Het relais voor geschakelde stroom liet ik dan aansluiten in de garage op de juiste locatie.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 24 augustus 2020 18:43:23 (23%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 24 augustus 2020 18:39:15 schreef buckfast_beekeeper:

@T-sec: zomaar ergens spanning 'stelen' is bij een moderne auto niet meer aan te raden. Je weet nooit wat je allemaal gaat realiseren aan storingen. Is het niet de bedoeling dat de camera aan gaat als je achteruit rijdt? Bij mijn auto is dat alleszins standaard zo. Is trouwens ook een Fordje.

Die ervaring heb ik inmiddels en klaarblijkelijk. Ik zal eens in de zekeringenkast duiken voor een ‘schone’ en geschakelde 12 volt.
De reden dat ik de achteruitrijcamera permanent aan heb is de volledig gesloten bus zonder zicht achteruit.
Je hebt het zicht natuurlijk pas echt nodig bij achteruit rijden maar tijdens het rijden geeft het meer (in)zicht.

Shiptronic

Overleden

@T-sec, waarschijlijk staat er PWM op de draad.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Canbus wordt vaak geroepen in combinatie met lampmodules die controleren op de normale weerstand of stroomverbruik van een werkende gloeilamp.

Goeie krimpstekkers is het beste.

bprosman

Golden Member

Zo geeft Dodge aan "splicing" te doen in hun werkplaats handboek :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Ik maak eruit op dat ze bij Dodge een krimpverbinding maken en die ook nog eens solderen! Vast zit het wel natuurlijk.
Maar het komt bij mij niet echt "professioneel" over :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 24 augustus 2020 21:22:56 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dodge zijn amerikanen, en die kunnen per definitie niks fatsoenlijks en doordachts maken. Sorry: Ik zal er wel weer een paar op hun tenen trappen nu, maar het zij zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 25 augustus 2020 00:20:06 schreef henri62:
Dodge zijn amerikanen, en die kunnen per definitie niks fatsoenlijks en doordachts maken. Sorry: Ik zal er wel weer een paar op hun tenen trappen nu, maar het zij zo.

Mij trap je niet zo snel op de tenen :-). Maar de meeste elektrische storingen in rammelende connectors, en andere ongein heb ik toch meer in Europese auto’s ( en dan met name de Franse) gehad en eigenlijk nooit met mijn Amerikaanse. Om van de Engelse maar niet te spreken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik vind het best ok. eerst een klemverbinding op de kabel, daar tegen solderen en daar krimpkous op. het zorgt ervoor dat de originele bekabeling verstevigd is voor je het gaat 'solderen' waardoor de kabel hard word (en snel kan breken)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2020 19:16:05 schreef Shiptronic:
@T-sec, waarschijlijk staat er PWM op de draad.

Zeer grote kans inderdaad, al dacht ik deze kans juist te ontlopen door de 12 volt spanning van de 'domme' kenteken-gloeilampjes af te takken.
Maar helaas, draai ik het contact 1 slag voor starten door dan heb ik strak beeld, start ik de motor dan gaat het beeld over naar witte flitsen.
In het begin kwam het beeld dan alsnog soms terug maar dit is nu ook helemaal weg. Permanent witte flitsen op het LCD scherm.
Dus ik moet op zoek naar een 12 volt uit de zekeringenkast, het zij zo.

Ps.
Is het can-bus signaal overigens te zien met een reguliere digitale scope?
Dan ben ik toch benieuwd of ik bijvoorbeeld iets gesuperponeerd op de 12VDC ga zien.

High met Henk

Special Member

Can bus gesuperponeerd geloof ik niet zo in.

Maakt niet logisch daar CAN veel op rs-485 lijkt en dus:
.1 differentiële signalen heeft
.2 qua spanningsniveau anders ligt.
[EDIT].3 terminatie verplicht is

Maar PWM lijkt mij ook vreemd.
Denk dat je gewoon een pak storing op pikt wat met een simpel filtertje of afgeschermde kabel prima op te lossen is

Maar ook dat kun je prima zien met je scope (net als CAN): meet eerst eens bij het lampje zonder kabel en daarna aan het einde van je kabel als deze nog los ligt.

voor CAN en RS485 gebruik je overigens het beste 2 probes t.o.v. Massa.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???