Zekeren Volvo 940.

Beste lezer,

Op mijn Volvo 940 wil ik breedstralers monteren. Nu ben ik in dubio hoe ik deze het beste aan af kan zekeren. Het liefst wil ik de breedstralers parallel schakelen met de mistlampen. Deze mistlampen zijn samen 9,2 ampere en zijn gezekerd met een 15 ampere zekering. De verstralers zijn 8,4 ampere samen. Totaal zou dit dus uitkomen op 17,6 ampere. De 15 ampere zekering zal dus smelten. Kan ik veilig een 20 ampere zekering plaatsen? De draad is volgens mij 1,5mm2. Of is er een andere manier om dit veilig te zekeren?

Ik weet dat er veel kennis aanwezig is op dit forum en hoop dus op professionele antwoorden, alvast hartelijk dank. Groet Adriaan.

EricP

mét CE

Naar mijn smaak is het draadje toch al niet over bemeten. Daarnaast: kan de schakelaar dat hebben?
Ik denk dat ik op een tactische plaats een 'auto relaitje' zou monteren. De contacten zeker je dan met 10A ofzo. Als het korte draadjes - met een minimale kans op sluiting - zijn, dan zou je die ongezekerd parellel aan de bestaande lampen kunnen zetten. Anders evt. met een 5A zekering (kleiner mag, maar is vaak niet zo gangbaar).

Henk H.

Golden Member

Ik heb een 940 gehad, de zekeringtray zit laag in de middenconsole achter de asbak. Ik zou daar geen extra vermogen over trekken, soms zitten sommige relais (voor verlichting) al een beetje vastgebakken. Als je een lege plek hebt, nu zonder zekering, zou je die kunnen gebruiken om de extra verlichting op aan te sluiten.

De oplossing die EricP geeft is het meest mooi, veilig en betrouwbaar.

In het algemeen (thuis, in de auto,boot etc) is het niet verstandig zwaardere zekeringen te plaatsen. De diameter van de draad is afgestemd op de waarde van de zekering. Plaats je een zwaardere, dan is de kans groot dat je de draad overbelast met brand als redelijk te verwachten gevolg.

Algemeen: een zekering is bedoelt om de draad te beschermen zodat er geen brand ontstaat wanneer er iets misgaat (bv. kortsluiting). Dit staat los van de belasting die erachter hangt. Uiteraard met twee kanttekeningen: (1) de zekeringwaarde moet groter zijn dan de te verwachten belasting, anders fikt ie door wanneer je bv. de lampen aanzet (maar dan is de bekabeling dus sowieso te krap!!!) en (2) koper kost veel geld dus je voert de bedrading zo dun mogelijk uit als fabrikant zijnde.

Op 24 augustus 2020 20:27:25 schreef EricP:
Ik denk dat ik op een tactische plaats een 'auto relaitje' zou monteren. De contacten zeker je dan met 10A ofzo. Als het korte draadjes - met een minimale kans op sluiting - zijn, dan zou je die ongezekerd parellel aan de bestaande lampen kunnen zetten. Anders evt. met een 5A zekering (kleiner mag, maar is vaak niet zo gangbaar).

Verbeter me als ik het fout zie, maar de 10A zekering is dicht bij de accu in een nieuw te trekken draad die de nieuwe lampen zal voeden (maar wel VIA het relais, is 'vergeten' in onderstaande tekening maar hoort er wel tussen (87) en de pluspool van de accu). De aftakking parallel op de bestaande lampen is bedoelt om de spoel van het relais aan te sturen (85). Dit is maar 100mA of zo, dus deze 'verbruiker' kan de zekering van de bestaande lampen er wel bij hebben.
De liggende champignon moet je nieuwe lampjes voorstellen.

Met een kleine aanpassing (één diode) kun je de nieuwe lampen gelijktijdig met de mistlampen aanschakelen maar ook een eigen schakelaar geven.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/DiC467hNS_cTEDsVQJwrE73vBMCpwnTKrGObUuLlm8JeZcOqeZDDShNnCipWLBI_z2nZ87OsgmDOKfwYP_BMSJ7AlXefEgB2hDMY-Vds7uymlTbyITk

nieuwe kabel trekken van de accu, zekering vlak aan de accu.
de 12V draad van mistlampen aansluiten op een relais en daarmee de nieuwe lampen aan de accu schakelen.

GEEN zekeringen zomaar vervangen. draad is daar niet op voorzien, maar ook door zomaar te vergroten kan je de zekeringkast laten smelten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank allen voor de spoedige en behulpzame antwoorden. Ik ga het dan inderdaad doen door middel van een directe voeding van de accu en een relais die geschakeld wordt door de + van de bestaande mistlampen. De + draad naar de accu toe zeker ik apart af met een 10 ampere zekering. Op deze manier is het veilig en kan het ik netjes wegwerken zonder teveel in de bestaande draadboom te klooien.

Nogmaals dank en een fijne dag gewenst!

Adriaan