Versterker lampjes naar led

Hallo,

Heb hier een oude kenwood versterker van begin jaren 70, zoals normaal zijn de lampjes uitgebrand, ik wil deze naar een 5v (of 12v) wit ledstripje brengen die ik heb liggen, deze past netjes achter de turning dial.

Mijn vraag is 8v ac naar 5v dc

Ik dacht met een gelijkrichter, dan een condensator voor het aflakken en dan een 5v regulator L7805 met koelblokje ertussen?

En dan het stereo lampje werkt op 7-8v dc dus hier dacht ik met een weerstandje gewoon naar een witte led dat moet wel lukken dan.

Iemand een betere of simpele manier om naar 5vdc te gaan?

Semtexx

Golden Member

8VAC geeft gelijkgericht rond de 11V. Probeer het eens met alleen een gelijkrichter en een condensator. Met een beetje kans werkt het gewoon. Omdat die stripjes soms van zich al erg helder zijn is een beetje minder spanning misschien zelfs gewenst.

Inderdaad, ga voor de 12V versie en...

door niet af te vlakken, dus gewoon alleen de diode brug krijg je nog net wat minder dan 8V. Als dat fel genoeg is: Prima, niet meer aankomen. Anders nog de afvlak-condensator er bij proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gaat dat niet flikkeren als er helemaal geen C zit? Misschien een 100 nF of zo, om net niet helemaal tot nul te komen?

Enkelfasig gelijkrichten lijkt mij wel een goed idee, maar er zal sowieso enig proberen aan te pas komen. Ook al omdat de gewenste lichtsterkte een kwestie van smaak is.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 25 augustus 2020 10:11:16 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Semtexx

Golden Member

Ik heb hetzelfde onlangs bij een SABA versterker geprobeerd. Niet/weinig afvlakken is geen optie. Bij iedere basdreun zag je de LED-verlichting meeflikkeren. 100µF gaf niet het gewenste resultaat, pas bij 470µF was het resultaat acceptabel.

High met Henk

Special Member

Op 27 augustus 2020 11:04:35 schreef Semtexx:
Ik heb hetzelfde onlangs bij een SABA versterker geprobeerd. Niet/weinig afvlakken is geen optie. Bij iedere basdreun zag je de LED-verlichting meeflikkeren. 100µF gaf niet het gewenste resultaat, pas bij 470µF was het resultaat acceptabel.

hangt er ook vanaf hoe hard je de versterker zet waarschijnlijk :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Op 27 augustus 2020 11:04:35 schreef Semtexx:
Bij iedere basdreun zag je de LED-verlichting meeflikkeren.

Het gaat prima als je een trafo wikkeling neemt (als die er is) die niet de eindversterker voedt, maar de voortrappen. Dan heb je geen "bas effect" meer.
Er zal nog wel "gespeeld" (juiste voorschakelweerstand) moeten worden met de lichtsterkte anders is er mogelijk teveel licht.

Of een klein trafootje (Adapter uit de kringloop) met gelijkrichting en een kleine elco als afvlakking inbouwen van een paar VA alleen voor de LED verlichting! :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 27 augustus 2020 13:14:51 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Semtexx

Golden Member

Op 27 augustus 2020 12:49:57 schreef vergeten:
[...]
Het gaat prima als je een trafo wikkeling neemt (als die er is) die niet de eindversterker voedt, maar de voortrappen. Dan heb je geen "bas effect" meer.
Er zal nog wel "gespeeld" (juiste voorschakelweerstand) moeten worden met de lichtsterkte anders is er mogelijk teveel licht.

Of een klein trafootje (Adapter uit de kringloop) met gelijkrichting en een kleine elco als afvlakking inbouwen van een paar VA alleen voor de LED verlichting! :)

Het was een separate wikkeling, en dit effect trad reeds op bij normale luistersterkte. Waarschijnlijk per merk en per type verschillend.

Ik heb nog 2 gelijktichters liggen, maar als ik deze aansluit krijg ik aan het ac gedeelte nog maar 6v en een beetje, aan het dc gedeelte niets,

De andere gelijktichters lijkt me gewoon stuk te zijn, hier meet hij bijna 0ohm aan de ac zijde.

Of als ik nu Enkel fasig wil gelijkrichter, wat voor diode word dan aangeraden?

En als het simpel moet heb ik nog een mini mean well voeding liggen van 12v (2cm hoog 4cm breed zoiets), deze kan ik voeding geven van de extra stekker op de achterzijde, deze schakelt mee in bij het inschakelen van de versterker.

Kruimel

Golden Member

Dat klinkt alsof je de gelijkrichter verkeerd aangesloten hebt. Het zijn gewoonlijk vrij betrouwbare componenten, dus als er meerdere stuk zijn dan is er wel iets raars aan de hand. Ze kosten zo goed als niets, dus koop gewoon een stel nieuwe waarvan je zeker weet hoe ze aangesloten moeten zijn en probeer het opnieuw.

Ik heb weleens een lampje vervangen met LED, maar niet alle schakelingen werken even goed. Houd rekening met de volgende dingen:

  • De netrimpel is met een LED inderdaad te zien, dus de beste optie is om een brugcel te gebruiken, daarna een elco, en daarna pas een serieweerstand. Dat vermindert de amplitude van het flikkeren;
  • Hoe hoger de spanning van de LED ten opzichte van de piek AC spanning, hoe sterker het flikkeren wordt. Wat ik aan zou raden is om geen LEDs in serie te zetten, maar gewoon meerdere in parallel, elk met een eigen serieweerstand. Dat vermindert de gevoeligheid voor de amplitude van de rimpel. Omdat ze een lampje vervangen zal het resulterende lage rendement geen probleem zijn. Een 12V LED strip is in dit geval van matige geschiktheid;
  • Let er op dat de serieweerstand in bovenstaande configuratie heet kan worden, in sommige gevallen kan het lonen om meerdere serieweerstanden op verschillende plekken te maken om de warmte te verdelen, en om een symmetrisch mechanisch ontwerp te krijgen.

Enkelfasige gelijkrichting kan wat mij betreft alleen als je geen seriegeschakelde LEDs gebruikt en een grote bufferelco. Zeker als de LED een groter vlak verlicht wordt de flikkering sterker zichtbaar. Veel zal ook afhangen van de manier waarop je het bouwt. Persoonlijk zou ik de optie om gewoon een vervangend lampje aan te schaffen overwegen, omdat het mechanisch niet altijd makkelijk is om het goed te krijgen met LEDs omdat ze niet bedoeld zijn als drop-in vervanging zoals een E27 lamp.