Afbrokkelen van kabel-isolatie tegen gaan (lego).

Hallo allemaal,

Vele jaren geleden kreeg ik als kind enkele lego dozen cadeau. Deze hebben jaren netjes opgebouwd op de kast gestaan.

Momenteel ben ik bezig met grote schoonmaak en ook deze modellen uit elkaar aan het halen. Het valt me op dat van een aantal electriciteitskabels de isolatie aan het afbrokkelen is. Sommige kabels zijn al onherstelbaar beschadigd hierdoor en veroorzaken kortsluiting.

Gezien het om lego gaat, is de bedrading dus niet zomaar te vervangen (tenzij iemand weet hoe dat moet, dan lees ik er graag meer over). Ook simpelweg tape er omheen draaien is niet echt een oplossing.

Heeft er iemand wellicht een idee wat ik kan doen om verdere afbrokkeling te voorkomen? Kunnen de kabels wellicht bespoten worden met een spray of iets dergelijks dat de isolatielaag weer steviger maakt?

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

Het plastic wordt hard omdat de weekmaker eruit verdwijnt.
Met inspuiten zorg je hooguit dat alle stukjes bij elkaar blijven, verbrokkelen doet 't toch wel.

Soms is er iets te doen als je weet wat voor weekmaker er bij de fabricage is gebruikt.
Als dat bijv. glycerine is, dan kan een paar uur in heet water met glycerine helpen, afhankelijk van hoe ver het plastic al is afgetakeld.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Krimpkous? Die zijn er in alle maten.\

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De draden zitten geklikt in de eindblokjes, theoretisch zou je dus de draden moeten kunnen vervangen. Een ander alternatief is om bij Lego of op Marktplaats nieuwe draden te kopen.

Ik vond dit filmpje op youtube erover: https://youtu.be/w7LwL71oYFE

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op dinsdag 25 augustus 2020 09:27:01 (16%)

Meep! Meep!

Bedankt voor de reacties. Denk dat ik toch eens aan de slag ga met het vervangen van de kabels. Had al eens zelf geprobeerd zo'n blokje open te maken, maar blijkbaar moet het vanaf de andere kant gebeuren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Tandenstokers zijn vaak een goed middel om tussen de plastiek te steken om deze open te houden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 25 augustus 2020 09:23:36 schreef roadrunner84:
https://youtu.be/w7LwL71oYFE

Het eind shot in de film krijg ik de kriebels van

aan de ene kant de + boven aan de andere kant de + onder ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic Lijk je gelijk in te hebben! Nou is dis bij deze techniek van Lego niet zo'n punt, draai één van beide een kwart slag en je hebt je polen verwisselt. Het idee is dat je met +9, 0, en -9V je motor beide richtingen op kan laten draaien. Als je dus de kabel exact plaatst als voorheen dan zou het zomaar kunnen dat je knopjes voor +9 en -9 verwisselt zijn.

Meep! Meep!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 augustus 2020 15:21:41 schreef Shiptronic:
[...]

Het eind shot in de film krijg ik de kriebels van

[bijlage]

aan de ene kant de + boven aan de andere kant de + onder ?

Was toch al duidelijk tijdens het meten met de multimeter. Ik vind het ook een misser, tenzij ze origineel ook zo zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.