Wasmachine Edy W846 EEPROM.

bprosman

Golden Member

Als je heeeeeeel veel geluk hebt , hebben ze security fuses van de pic niet gezet.
Als eens aan een programmer gehad ?

Volgens mij kwam dat hier laatst nog eens voorbij met een commercieel audio apparaat waar dat (ook) niet gebeurd was.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 22 augustus 2020 10:10:18 (34%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Punt van mijn opmerking was, dat de firmware en/of settings van een andere Vestelmachine allicht beter zullen passen dan van een Whirlpool.

Als de Edy bij Vestel vandaan komt en de commerciële en technische nummers van een andere Vestel dicht in de buurt liggen, zou dat ook een begin van de zoekactie kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien nog een optie en dat is bekijken of alle componenten aanwezig zijn want daar kan ook nog een verschil in zitten. De module is voor meerdere merken geschikt maar kan een aanpassing van zo'n module noodzakelijk zijn.

LS

Ik ben er nu achter dat er een miniprocessor is gemonteerd met het nummer MC908QD16CDZE .In principe kan deze met de juiste apparatuur en software programna, weer op gang worden gebracht..
Wellicht een leuk project voor de Hogeschool IC opleidingen oid .Ik ga eens informeren.Wordt vervolgd.
Groet Koos

bprosman

Golden Member

Op 23 augustus 2020 16:25:11 schreef Gonbidatu:
LS

Ik ben er nu achter dat er een miniprocessor is gemonteerd met het nummer MC908QD16CDZE .In principe kan deze met de juiste apparatuur en software programna, weer op gang worden gebracht..
Wellicht een leuk project voor de Hogeschool IC opleidingen oid .Ik ga eens informeren.Wordt vervolgd.
Groet Koos

Heb je er een foto van ? Want Google vind m helemaal niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Met de juiste apparatuur en het juiste softwareprogramma. Dan toch misschien behalve als hij beveiligd is tegen uitlezen?

Is er een reden dat je geen kans ziet om nog een keertje naar de typesticker van de machine te kijken?

De kans is misschien niet heel groot dat je daar wat mee opschiet, maar allicht groter dan de kans dat je de boel uitgelezen krijgt.

Maar ook bij dat laatste loop ik al tegen het probleem aan dat de processor niet bestaat. Waar heb je dat nummer vandaan?

Edit: het zou kunnen dat het artikelnummer van de machine 010032209 is. Als je dat dan teminste nog even zou kunnen bevestigen? En een ander nummer dat met een 2 begint misschien?

Ik ben er achteraf niet zeker van of dat nummers van Vestel zijn, er zijn ook verwijzingen naar Ardo Merloni. Mogelijk gaat daar een foto van de typesticker alsnog uitsluitsel geven. In elk geval heb ik wat nummers in de buurt gevonden - nog zonder verder resultaat.

010032203 Studio WM26AA
010032204 Nordland WVL6012
010032206-01 Nordland WVL6012
010032210 Edy W546

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 augustus 2020 17:45:59 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LS

Ter info
De Edy W846 is samengesteld uit divere componenten van diverse merken toeleveranciers. Bijv De motor en deurslot worden gemonteerd in diverse andere merken wasmachines, zoals Beko en Whirlpool enz .
De Be is gefabriceerd door ELMARC Italie . (Inmiddels ter ziele)Is ook in andere wasmachines gemonteerd.
Wel met andere besturingssoftware.

Feiten tot nu toe:
De machine is een Edy W846 bj 2008 NL fabrikaat. Werd verkocht door HMij FRENKO uit Almere en is ook ter ziele.
De BE is van ELMARC Italie. Welke fa voor veel andere WM de BE leverden.
De componenten op de BE komen oa uit Thailand bijv de JS1 B relais en
is van het fabrieksmerk Panasonic https://www.tme.eu/nl/details/js1-12v-f/elektromagnetische-relais-mini…

De MP is het type MC908QC16CDZE. Deze komt veel voor in andere apparaten
Uiteraard is dan het softprogramma aangepast aan het apparaat.Is gewoon te koop in de elektronica handel.

Hierbij de link naar de Microprocessor
https://nl.mouser.com/ProductDetail/NXP-Semiconductors/MC908QC16CDZE?q…
Incl de afbeelding

De Microprocessor is op de besturingseenheid te vinden en daar staat type nummer op .
=============================================================================

Samengevat: Een machine /apparaat bestaat uit diverse componenten van diverse merken en afkomstig uit alle delen van de wereld.Het zijn net auto's

Conclusie
Wat nu nodig is,is een programmer om de MP te lezen en een programma om deze in de MP te installeren. Zal lastig worden.
Vergelijk het met een computer waar een besturingsprogramma, zoals bijv Windows of Linux geinstalleerd dient te worden om het hele spul te laten draaien,zonder dat doet een computer niets.

Ik heb in elk geval nu genoeg info en inzicht wat er dient te gebeuren.
Mocht het toch niet gaan lukken, dan vraag ik wel aan St Nicolaas een nieuwe wasmachine.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen .

Groet Koos

B

[Bericht gewijzigd door Gonbidatu op dinsdag 25 augustus 2020 08:42:39 (100%)

Een legertje edy printen gevonden. Helaas geen juiste. Veel succes verder.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Wat nu nodig is,is een programmer om de MP te lezen en een programma om deze in de MP te installeren. Zal lastig worden.

Zeker als de MP tegen (uit)lezen is beveiligd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 25 augustus 2020 09:00:41 schreef EricN:
Een legertje edy printen gevonden. Helaas geen juiste. Veel succes verder.

Dag Erik
Bedankt voor het uitzoeken .
Zou de MP van de meeste rechtsonder en daarboven (1400 toeren.)BE overgezet kunnen worden?Dan soldeer ik die op de oude BE .
Experimenteren zeg maar .

In afwachting van je reactie,
Groet Koos

Tja, het zijn afbraakprinten. Blijkbaar heb ik er al wat onderdelen kunnen van gebruiken . Wat er oorspronkelijk mis mee was weet ik ook niet. Ik kan er in ieder geval niets mee maar voor verscheping vermoed ik dat de waarde ervan wat laag is (defekten? Verkeerde nr...). Ik had gehoopt nog ergens een nieuwe te vinden maar dat is helaas niet gelukt. Blijkbaar al te veel opgeruimd ondertussen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 augustus 2020 12:21:31 schreef EricN:
Tja, het zijn afbraakprinten. Blijkbaar heb ik er al wat onderdelen kunnen van gebruiken . Wat er oorspronkelijk mis mee was weet ik ook niet. Ik kan er in ieder geval niets mee maar voor verscheping vermoed ik dat de waarde ervan wat laag is (defekten? Verkeerde nr...). Ik had gehoopt nog ergens een nieuwe te vinden maar dat is helaas niet gelukt. Blijkbaar al te veel opgeruimd ondertussen.

Kun je mij een nail sturen ivm mogelijk overname van wat BE?