Audiofiele high-end nonsens deel 3

Hubie

Special Member

Mijn ouders kochten begin jaren 60 zo'n beetje de duurste Philips,grote kast op poten,kanaalkiezer en drukknoppen aan de voorkant rechts.Volgens wijlen mijn moeder koste het compleet met antenne en installeren 1500 Gulden.
Soms konden we ook BE ontvangen,meestal bij mistig weer, en Zorro zien.

Maar we zitten hier in de verkeerde afdeling geloof ik.

Een HF nonsense afdeling is er niet,als er ooit 1 komt zeg ik dat vroeger bij het omdraaien van de polen van de 300 R lintlijn het beeld aanmerkelijk verbeterde. :-)

Dat zou zo maar waar kunnen zijn,HF is geen audio.Mss was die TV dipool niet zuiver symmetrisch

Prijsvraag:Verzin een originele naam voor de grootste sluis ter wereld.Irma Sluis? Nee,Zeesluis Ijmuiden.My God...
Sine

Moderator

Dit hele topic (en de voorgaande delen) is een grote offtopic en eigenlijk iets meer voor de koffie corner.

Daar zal hij uiteindelijk ook wel landen, daar of in de trashcan.

@Buzzy,
Het "secundair polen" is denk ik geen broodje aap, zie simulatie.

PSU-dual-winding & dual-bridge.asc

Door inductieve koppeling zal de vervorming anders beïnvloed worden.

Die simulatie kan ik niet afspelen. Maar zelfs in zo'n geval zie ik niet wat de poling voor verschil kan maken.

Thevel

Golden Member

Op 25 juli 2020 13:22:43 schreef KlaasZ:
Die simulatie kan ik niet afspelen.

Het is een LTpice simulatie.

Ik heb weinig zin om een app te downloaden die ik daarna nooit meer gebruik.

RAAF12

Golden Member

Je kan het ook zo weer weggooien. Overigens vraag ik me af wat Lineair Technology software doet op een Analog Devices downloadsite...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Waarom niet? LT is onderdeel van AD tenslotte. :)

Op 25 juli 2020 13:14:24 schreef 575:
@Buzzy,
Het "secundair polen" is denk ik geen broodje aap [...] Door inductieve koppeling zal de vervorming anders beïnvloed worden.

Mogelijk, maar dan ga je er dus al van uit dat de netbrom van de trafo zomaar in het audiopad terechtkomt. In een versterker van de gouden-oren-brigade!
Nu, in mijn versterker (een tweedehands Japanner) gebeurt dat echt niet hoorbaar, hoor.

e: kun je het schema (van die simulatie) laten zien? (saven, of desnoods van het scherm 'grabben'.) Dan hoef ook ik LTSpice niet te installeren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is dan ook nog een reden waarom ik niet zo geïnteresseerd ben in die simulatie, ik geloof er gewoon geen klap van. En als het wel verschil maakt dan heeft de ontwerper de versterker verkeerd opgebouwd.

En dan nog zou het maar in 50% van de gevallen een mogelijk verbetering laten zien en niet zoals in het verhaal in alle gevallen.

Wat ik overigens wel geconstateerd heb is als mijn kat voor de speaker ga liggen slapen het geluid zachter en aaibaar klinkt met een duidelijk accent op de zwarte en witte klanken. Het is wel jammer als ik mijn kat aai er een licht geronk hoorbaar is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 25 juli 2020 17:33:30 (10%)]

Een klap met de hamer lost dat 'probleem' snel en soepel op. :+

@575,
Ik heb LTspice en ik heb je file gedownload.
Het programma (*.asc) werkt, maar ik heb geen idee waar ik naar kijken moet ivm de ompoling van "secundair polen".

Als je een audioversterker hebt waarbij je dat verschil kan horen, dan moet je zo snel mogelijk van dat ding af zien te komen.
Doet me denken aan zoiets:

De moeder van Jantje pocht tegenover haar buurvrouw:
"Mijn man is zo handig! Hij heeft zelf een radio gebouwd en de radio kan alle zenders ontvangen"
Daarop zegt Jantje: "Ja, en ook allemaal tegelijk"

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

hierbij de plaatjes.
De stroompieken van beide wikkelingen heffen elkaar nagenoeg op als de poling goed is.

Ja, je kan hier goed zien wat het verschil is. De wisselspanningsaansluitingen van elke brug zijn volkomen gelijkwaardig ten opzichte van de plus en de min, dus wat maakt verwisselen dan uit? Niks.

@575,
Deze plaatjes heb ik ook gezien.
I-som zit in het Ampere-bereik.
I-diff zit in het milli Ampere bereik.
De 'fout' zinkt in het niet bij de eerste meting. De fout is er wel, maar je ziet hem niet.
Zie ook de opmerking van KlaasZ hiervoor.

Bovendien meet je de transformatorstroom, maar die hoor je niet.
Je moet de stroom meten in R1. Dat is tenslotte de luidspreker.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 25 juli 2020 20:44:31 (21%)]

fatbeard

Honourable Member

Interessant.
Al geloof ik niet dat er één versterkerfabrikant is die de voeding op deze manier uitrust...
Of erin slaagt een transformator te bouwen met een primaire zelfinductie van 20 Henry met een koppelfactor van 1 die dan ook nog eens gelijk is voor beide secundaire wikkelingen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dat is een zwakheid van de simulatiesoftware.
Meetresultaten moet je dus afhankelijk van je gebruikte modellen met een korreltje zout nemen.

Op 25 juli 2020 20:41:29 schreef fatbeard:
....
Of erin slaagt een transformator te bouwen met een primaire zelfinductie van 20 Henry met een koppelfactor van 1 die dan ook nog eens gelijk is voor beide secundaire wikkelingen...

In deze simulatie maakt dat niet uit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 25 juli 2020 20:52:18 (53%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 juli 2020 20:46:44 schreef ohm pi:
Dat is een zwakheid van de simulatiesoftware.

Helemaal niet. Hooguit van de gebruiker.
Je kunt gewoon de trafo (inductie, koppelfactor, kernmateriaal: verzadiging etc.) zelf kiezen.
Je hoeft geen ideale component te gebruiken, maar het kan wel. Dat is eerder een sterkte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Synergistic Research Blue Fuses
#
Voor audiofielen met High-End audiosets zijn de Synergistic Research zekeringen een ‘must have’, simpelweg de beste zekeringen die er bestaan, Punt!

Wat maakt deze Synergistic Blue Fuses zo bijzonder? Blue Fuses omvatten de nieuwste technieken op het gebied van passieve Quantum Inductieve Koppeling. Naast het speciale conditioneringsproces gevolgd door een signaal van 1.000.000 volt dat ze Quantum Tunnelling noemen en dat de geleidende routes binnen de speciaal ontwikkelde smeltdraad wijzigt. Daarna voegen ze een Quantum Inductief oppervlak toe dat Grafeen (koolstof van één atoom laag dik in een hexagonale structuur) bevat om de elektrische golf te stabiliseren die het systeem voedt.
Synergistic Research zekeringen geven een dramatische verbetering in systeemprestaties ten opzichte van alle andere audiofiele zekeringen.

Peacock Audio prijzen:
5 x 20 mm of 6,3 x 32 mm: € 150,=

Ik bestel altijd een doosje van 10 stuks voor het testen van een versterker.

geven een dramatische verbetering

Dramatisch is iets negatief, een negatieve verbetering noemt men ook wel een verslechtering :).

fatbeard

Honourable Member

Op 25 juli 2020 20:46:44 schreef ohm pi:
...
Meetresultaten moet je dus afhankelijk van je gebruikte modellen met een korreltje zout nemen.
...

Om Mike Engelhardt (de maker van LTSpice) te quoten: “If your simulation doesn’t agree with the lab results, you did not build what you simulated.”

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

“If your simulation doesn’t agree with the lab results, you did not build what you simulated.”

Lijkt wat op een quote van Albert E. : If the facts don't fit the theory, change the facts. :+

Groetjes,
eSe

Het jammerlijkste aspect van het leven nu is dat de wetenschap sneller kennis vergaart dan de maatschappij wijsheid. Asimov, Isaac
Hensz

Golden Member

Op 25 augustus 2020 21:05:04 schreef benleentje:
[...]Dramatisch is iets negatief, een negatieve verbetering noemt men ook wel een verslechtering :).

Dramatisch is helemaal niet negatief, maar meer dat iets sterker wordt neergezet dan het werkelijk is. "Overdrijven maakt de zaak duidelijker." Iets waar dit soort zekeringboeren ook heel goed in zijn. ;)

VanDale is heel summier:

Don't Panic!

Dramatische prijs!

Wie kan het verschil uitleggen tussen audiofoolness en spam ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/